Effecten Paneel Aux/send?!??

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjaimy
    • Oct 2007
    • 18

Effecten Paneel Aux/send?!??

Hallo,

ik heb een nieuwe mix tafel de Allen&heath xone 62.
    ik zat me te vervelen dus ik dacht even kijken wat andere mensen van deze mixer vinden.

ik ben nog maar een beginner (13 jaar oud) en nu stond iemand te praten over Aux send/aux return ofzo iets dat dat handig was op deze mixer. nu heb ik die knopjes boven zien zitten maar ik weet totaal niet wat het is. ik op google ingetypt komt er dit te staan:

Aux return
    Ingang op een mixer, die speciaal is bedoeld om de output van effectapparaten aan te sluiten. Deze input heeft wel een draaiknop voor het level, maar meestal geen eq of andere voorzieningen.

Aux send
    Uitgang op een mixer waarmee een effectapparaat van signaal kan worden voorzien. Elk kanaal heeft een draaiknop (meestal eveneens aux send genoemd) waarmee bepaald wordt van hoeveel effect het bewuste kanaal wordt voorzien.

Ik denk dat ik er helemaal naast zit maar ik lees hier uit 1 effecten paneel sluit je aan (hoe weet ik niet kom ik nog wel achter) en dan kun je met 1 effect paneel kiezen welk kanaal je effecten wil hebben en welke niet en ook hoeveelheid effect. je kan ook effect paneel tussen de mix tafel en versterker doen maar dan hebben alle kanalen effecten en dat wil ik niet.

Nog vraag als dit klopt wat ik zeg wil ik een effect paneeltje kopen waarmee ik dit kan doen. weten jullie welke het mag een behringer ding zijn ik hoef eigelijk alleen filter flanger enz. te hebben. (ik heb nog behringer tweakalizer staan maar die gebruik ik toch niet vanwegen die kanalen)

ik hoor het wel
    Jaimy
    Last edited by djjaimy; 22-03-08, 23:57. Reason: Foutje xD
    Iederéén die Dynacord kan betalen vindt dap zooi...
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Niet om je in de war te maken ofzo, maar A&H levert een manual bij haar producten, nou ken ik toevallig deze manual, daarin staat heel netjes aangegeven hoe je de met een aux send en return om kunt gaan...Kortom leeswerk!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• djjaimy
      • Oct 2007
      • 18

Originally posted by moderator
      Niet om je in de war te maken ofzo, maar A&H levert een manual bij haar producten, nou ken ik toevallig deze manual, daarin staat heel netjes aangegeven hoe je de met een aux send en return om kunt gaan...Kortom leeswerk!

Oke Ik heb hem gekregen van iemand maar ik zal op internet naar handleiding zoeken. Bedankt!!

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

als je hem voor DJ werk gebruikt is bijvoorbeeld een KAOSS pad leuk om voor te sparen.

Maar het gebruik van aux-en
        1) als je een effectapparaat hebt
        2) wat je makkelijk bij je kanalen wil "bijmixen"
        3) sluit je de aux send aan bij de ingang van je effect
        4) de uitgang van je effect gaat naar re aux return (aux-rtn) OF een ongebruikt kanaal (let op dat van dat returnkanaal ALTIJD de aux send knop op nul moet blijven staan anders krijg je enorme, installatie kapotmakende, piep-kreungeluiden)
        5) als je nu alle volumeknoppen goed hebt staan (zie handleiding) kun je nu op een kanaal met bv een CD speler effect bijvoegen door aan het AUX knopje te draaien.

Dit is de manier waarop live geluidsmixers met 48 kanalen microfoons toch met maar een paar effecten overal de juiste galmpjes en dergelijke op kunnen zetten. Meerdere microfoons delen een galm.

Waarom op een kanaal terug laten komen en niet op de aux-rtn?
        op een kanaal heb je equalizing....
        Waarom op de aux-rtn terug laten komen en niet op een kanaal?
        soms heb je gebrek aan kanalen....

duidelijk?
        lekker belangrijk!

Comment

• djjaimy
          • Oct 2007
          • 18

Originally posted by showband
          als je hem voor DJ werk gebruikt is bijvoorbeeld een KAOSS pad leuk om voor te sparen.

Maar het gebruik van aux-en
          1) als je een effectapparaat hebt
          2) wat je makkelijk bij je kanalen wil "bijmixen"
          3) sluit je de aux send aan bij de ingang van je effect
          4) de uitgang van je effect gaat naar re aux return (aux-rtn) OF een ongebruikt kanaal (let op dat van dat returnkanaal ALTIJD de aux send knop op nul moet blijven staan anders krijg je enorme, installatie kapotmakende, piep-kreungeluiden)
          5) als je nu alle volumeknoppen goed hebt staan (zie handleiding) kun je nu op een kanaal met bv een CD speler effect bijvoegen door aan het AUX knopje te draaien.

Dit is de manier waarop live geluidsmixers met 48 kanalen microfoons toch met maar een paar effecten overal de juiste galmpjes en dergelijke op kunnen zetten. Meerdere microfoons delen een galm.

Waarom op een kanaal terug laten komen en niet op de aux-rtn?
          op een kanaal heb je equalizing....
          Waarom op de aux-rtn terug laten komen en niet op een kanaal?
          soms heb je gebrek aan kanalen....

duidelijk?

Ik ben nog maar beginner dus het is niet echt helemaal duidelijk. maar heb ik dus wel gelijk dat je met 1 effect paneel op je mixer kan kiezen welk kanaal je effect wil hebben en niet. ik heb net handleiding gekeken van xone 62 en daar zag ik hoe je hem moest aan sluiten maar dan verlies je 1 kanaal. dus nou komt nog een vraag er zitten 6 kanalen op mijn mixer 2x mic 4x music maar bij die mic kanalen kun je ook jackplugg line in kan je het effect paneel ook daarop aan sluiten want ik gebruik maar 1 mic kanaal. en nog een vraag er stond een plaatje getekend in handleiding hoe je het aan moest sluiten maar toen stond en kanaal 1 mono turntable | line in cd speler en kanaal 2 mono turntable | line in cd speler. wat is het verschil hier tussen en kun je cd speler ook mono aan sluiten?

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3150

Poging om het verhaal iets te verduidelijken:
            Als je normaal mixt, gebruik je de faders van de kanalen, die gaan samen door de masterfader en naar de masteruitgang (in hoofdlijnen, want er gebeurt nog wel wat meer mee).

De auxen zijn net zoiets: voor (pre-fader) of na (post-fader) de fader van ieder kanaal wordt het signaal "afgetapt" naar de aux van je kanaal. Die aux kun je ook als een soort fader zien, alleen draait 'ie dan. Die auxen komen dan samen in de "aux send", dat is je masterfader voor de aux-uitgang.
            Daar kun je dan inderdaad een effectenapparaat aan hangen (of een monitor).
            In het geval van het effectenapparaat, kun je die dan weer terug laten komen op de aux-return, een soort extra ingang, maar dan inderdaad zonder alle EQ's en zo. Je kan alleen nog 1x het volume van de return instellen en dan gaat hij samen met de kanalen naar de (echte) masterfader en naar je masteruitgang.

Duidelijker?
            Het andere verhaal van de inputmogelijkheden kan ik zo snel niet vertellen, maar dat staat allemaal piekfijn uitgelegd in de handleiding van de mixer.

Succes!

Comment

• djjaimy
              • Oct 2007
              • 18

ik denk dat ik het nu wel snap maar even 1 ding wat ik vraag en alleen ja of nee.

Heb ik gelijk dat je met 1 effect paneel op de mix tafel kan in stellen welk kanaal effect en welke niet

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Originally posted by djjaimy
                ik denk dat ik het nu wel snap maar even 1 ding wat ik vraag en alleen ja of nee.

Heb ik gelijk dat je met 1 effect paneel op de mix tafel kan in stellen welk kanaal effect en welke niet
                Ja, dat bepaal je met de aux per kanaal.

Comment

• djjaimy
                  • Oct 2007
                  • 18

Originally posted by jurjen_barel
                  Ja, dat bepaal je met de aux per kanaal.
                  Kan dat ook als je geen return op je mix tafel hebt zitten?
                  dus dat je effect terug op 1 kanaal laat komen.

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Als je je het schema probeert voor je te zien, zul je zien dat je die kanaalkeuze al op de mixer maakt, voordat het het effectenapparaat heeft bereikt. Dus dan maakt het inderdaad niet uit hoe je het effect dan weer terug laat komen in de tafel.

Alleen als je 'm inderdaad op een kanaal zet, moet je daarvan niet nog een keer de aux openzetten. Gaat 'ie rondzingen.

Comment

• djjaimy
                      • Oct 2007
                      • 18

Originally posted by jurjen_barel
                      Als je je het schema probeert voor je te zien, zul je zien dat je die kanaalkeuze al op de mixer maakt, voordat het het effectenapparaat heeft bereikt. Dus dan maakt het inderdaad niet uit hoe je het effect dan weer terug laat komen in de tafel.

Alleen als je 'm inderdaad op een kanaal zet, moet je daarvan niet nog een keer de aux openzetten. Gaat 'ie rondzingen.

Oke dus als ik het goed heb gaat het zo:
                      aux is een soort master output die je boven aan met de knopjes kan regelen welk kanaal daar doorheen gaat en welke niet. dan krijg je op 1 kanaal de gekozen kanalen terug met effect en vanuit dat kanaal stuurt hij hem naar de master output. dus dan wordt dat kanaal een soort master voor effecten.

of kan je gewoon aan dat kanaal niks doen en dus dat je met de bovenste aux knopen meteen naar master stuurt met effect

Comment

• 4uss
                        • Aug 2005
                        • 578

Originally posted by djjaimy
                        of kan je gewoon aan dat kanaal niks doen en dus dat je met de bovenste aux knopen meteen naar master stuurt met effect
                        Nee, dat laatste gaat niet, want je hebt geen aux-return op je Xone:62 zitten. Je hebt dus altijd dat kanaal nodig om je effecten weer terug te mixen naar je master. Je hoeft er natuurlijk niet aan te zitten, als je dat bedoelt... als je hem altijd open laat staan komen je effecten gewoon altijd binnen.

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

Het verhaal begint steeds meer bij je te dagen: nu gewoon lekker ermee spelen en je conclusies controleren! Zo blijft het ook het beste hangen, want het is dan minder theoretisch (en stoffig?)

Comment

Working...