EMU0202 > enkel kanaal

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Niekey
    • Jul 2008
    • 2

EMU0202 > enkel kanaal

Ik heb een EMU0202 externe geluidskaart aangeschaft. hij is inmiddels geinstalleerd op de laptop. Opnemen heeft echter een probleem.

Ik heb uit mijn mixer (Pioneer DMJ400) een kabel geplugged: twee tulpjes die overlopen in 1 JACKplug. Deze jack gaat in de EMU0202 input. Echter hoor ik maar 1kanaal als ik de stereo knop op de EMU indruk. Als ik de mono indruk dan hoor ik wel twee kanalen, maar heel zacht. Als ik 1 van de tulpjes uit de mixer haal is het geluid iets beter. Bij het opnemen in Cool Edit Pro zie ik ook maar echt 1 kanaal dat opneemt :-(

De kabel is net nieuw en de jack ook. Als ik de mic in de EMU doe neemt ie wel gewoon stereo op en op twee kanalen.

iemand een idee wat hier mis gaat?

Grt
    Niek
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

De Jack-ingang van de EMU0202 is een gebalanceerde ingang. Dat betekent dat het signaal wat opgenomen wordt, het verschil is van pin 1 en pin 2 op je jackplug.

Nu prik je hier een stereo Jack in. Die heeft pin 1 links en pin 2 rechts, het signaal wat je opneemt zal dus het verschil tussen links en rechts zijn, wat bij een beetje gangbare muziek redelijk zacht is en niet wat je wil hebben.

Er zit één Jack en één gecombineerde Jack/XLR aansluiting achterop. Wat je nu moet doen is voor elk kanaal een mono verloopplugje van tulp (RCA) naar Jack kopen, deze in de ingangen prikken en links en rechts afzonderlijk aansluiten, net als een normale tulpkabel. Het rechterkanaal gaat in de Jack ingang, het linkerkanaal in de gecombineerde ingang.

Wat je dus zoekt zijn twee van dit soort plugjes:
    *** DAP adapter, Tulp/RCA - Jack - J&H Licht en Geluid

Deze gaan achterin je 0202, daar sluit je je tulpkabels op aan, en je hebt stereo opname. Draai nu de Gain knoppen voorop zover terug dat je op de pieken geen rode lampjes ziet knipperen.
    Last edited by moderator; 26-07-08, 08:17.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Niekey
      • Jul 2008
      • 2

Originally posted by Stoney3K
      De Jack-ingang van de EMU0202 is een gebalanceerde ingang. Dat betekent dat het signaal wat opgenomen wordt, het verschil is van pin 1 en pin 2 op je jackplug.

Nu prik je hier een stereo Jack in. Die heeft pin 1 links en pin 2 rechts, het signaal wat je opneemt zal dus het verschil tussen links en rechts zijn, wat bij een beetje gangbare muziek redelijk zacht is en niet wat je wil hebben.

Er zit één Jack en één gecombineerde Jack/XLR aansluiting achterop. Wat je nu moet doen is voor elk kanaal een mono verloopplugje van tulp (RCA) naar Jack kopen, deze in de ingangen prikken en links en rechts afzonderlijk aansluiten, net als een normale tulpkabel. Het rechterkanaal gaat in de Jack ingang, het linkerkanaal in de gecombineerde ingang.

Wat je dus zoekt zijn twee van dit soort plugjes:
      *** DAP adapter, Tulp/RCA - Jack - J&H Licht en Geluid

Deze gaan achterin je 0202, daar sluit je je tulpkabels op aan, en je hebt stereo opname. Draai nu de Gain knoppen voorop zover terug dat je op de pieken geen rode lampjes ziet knipperen.
      Thanks! ik heb het nog mooier voor elkaar, gister een kabel gehaald met aan de ene kant twee tulps en aan de andere kant twee jacks. Geen verloop nodig dus. De eerste 5 winkels zeiden dat dit niet bestond, de laatste winkel had ze gewoon op vooraad. Het verwarrende aan de EMU is dat die ene ingang een gecombineerde is en ik niet intuitief op het idee kwam dat daar de andere jack in moest.

Alles werkt nu goed. thanks

Comment

• ErikJayden
        • May 2013
        • 4

ik heb ook de externe emu maar dan 0204 maar ik heb een samson USB microfoon.... ofterwijl nu heb ik niets aan de geluidskaart ? dom aangeschaft of zou er nog een goede oplossing zijn? MVG

Comment

• RayM
          • Jan 2006
          • 742

Zie je eigen post...
          Heerlijk die stilte

Comment

• vasco
            • Oct 2003
            • 2567

En is het misschien handig om je vraag bij/in één topic te houden. Nu geef je twee hele oude topics een schop, prima want op zich past het erbij maar maak je ook nog een nieuwe aan hiervoor.
            Last edited by vasco; 23-05-13, 12:35.

Comment

Working...