rook tegen de grond houden

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • staf
    • Nov 2007
    • 53

rook tegen de grond houden

ik zoek een mannier om met een gewone rookmachine een laagje rook op de vloer te laten komen zonder dat deze op stijgt .
    gaat dit met een gewone rook machine al dan niet men speciale vloeistof on niet ?

alvast bedankt
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

wanneer je de output van je gewone rookmchine koelt, dan wordt deze zwaarder dan de omgevingslucht. Zolang die rook zwaarder is, zal die rook minder snel opstijben.
    Echter: het verschil is gering, het effect van een droogijs machine zal je niet evenaren!

er bestaan "low-fog" machines, die hebben een compartiment voor ijsklontjes/koelblokken wanner je daar een flinke berg klonten inkiepert, krijg je dat laaghangende effect.

Het mooie van droogijs is, is dat bij het warmer worden van de COSIZE="1"]2[/SIZE] deze niet mer zichtbaar wordt.

Bij low-fog machines zal door het warmer worden van de rook en het verwaaien ervan de rook opstijgn, blijft dus zichtbaar.

Blijven leuke machines om te gebruiken, dat wel!
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MEEO Licht en Geluid
      • Nov 2005
      • 950

Met weinig budget: Antari maakt deze machines, showtec / eurolite ook (antari dacht ik rond de 300 euro, groot compartiment voor klontjes = langer lage rook produceren, showtec rond de 120, is de kleinere versie van de antari. Showtec maakt ook een hele grote, die is maar rond de 200 dacht ik).

Veel budget: Droogijsmachine, óf Jem Glaciator (= bruut geweld)
      MEEO Audio Licht Rigging,
      Mark van der Werff
      Groningen

Comment

• staf
        • Nov 2007
        • 53

[quote=moderator;488170]wanneer je de output van je gewone rookmchine koelt, dan wordt deze zwaarder dan de omgevingslucht. Zolang die rook zwaarder is, zal die rook minder snel opstijben.
        Echter: het verschil is gering, het effect van een droogijs machine zal je niet evenaren!

dus als ik nu achter men simpele rookmachine een buisje in een compartiment maak daar ik in kan koelen zou het in principe al lukken want de rook zou maar een kleine 10 min op de grond moeten blijven ?
        het is dat mijn budged niet echt veel toe laat op de moment

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Nou....ik snap dat je denkt dat het zo envoudig is, het vervelende is dat natuurkunde niet willekeurig is....

Wanneer je rook gaat proberen op te vangen in een buisje dan koelen, dan slaat de rook neer als condens in de buis.

Reden dat die lowfog apparaten redelijk werken is dat ze ventilatorkracht hebben, brede uitlaat, kortom: geen tegendruk op de output.

Jouw rookmachine geeft die mooie pluim rook doordat met een redelijk klein pompje de rook door een piepkleine nozzle wordt gedrukt. Ga je dat nog een ker opvangen, is de druk weg, komt je rook niet ver.

Nog even over glaciator: Die werkt op 2 fasen van en 32A CEE, en mijn ervaring is dat die lang niet overal beschikbaar is.
          Wel mooi apparaat, zeker brute hoeveelheid output!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• staf
            • Nov 2007
            • 53

ik zal het even zeggen hoe ik dacht dat het kon werken.
            als ik achter men rookmachine een bakje maak waar ik vb ijs of zo kan in steken met daar door een buis zodanig dat het wel gekoeld word maar niet opgevangen worde zou eht dan lukken ?

Comment

• sanderr25
              • May 2008
              • 26

er bestaat ook een machine voor
              HIGHLITE online - DNG-100 Fogcooler

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                • Nov 2005
                • 950

Kom op, tweeeneenhalfduizend euro voor een vriezer?
                Het spijt me zeer, maar voor dat geld kan ik een aardige droogijsmachine op de kop tikken, waar ik dan een stuk blijer mee ben

Jem Glaciator, zit tegenwoordig rond de 5 á 6000 euro toch?
                Mark van der Werff
                Groningen

Comment

• seppe30
                  • Dec 2007
                  • 248

iemand ervaring met antari Z ice 101

Comment

• Carl
                    • Nov 2000
                    • 907

Kun je niet beter een droogijs machine kopen / overnemen / huren?
                    Het grondrook effect van droogijs is zo veel mooier dan van welke mistkoeler dan ook.
                    Droogijs geeft echt dikke witte wolken, nevel blijft toch altijd dunner en grijzig naar mijn idee.

Comment

• Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

Er zijn machines die met olie werken, koelen en een prachtig effect geven, daarentegen als de rook (op het podium) de omgevings temperatuur aanneemt is deze niet of nauwelijks zichtbaar. In "Lion King" hadden we twee machines van Le Maitre, met behoorljk wat stiksof om te koelen, echt duur grapje elke avond. Maar na de low fog was de rook niet meer zichtbaar.
                      De goedkoopste oplossing is nog altijd een wasketel aanschaffen, behoorlijk groot gat net onder de bovenrand maken(liefst met diameter voor passende slang), 1 of 2 dompelaars kopen, (zelfde als in een waterkoker, maar groter) om het water wat in de ketel moet op temperatuur te brengen, groot vergiet om droogijs mee in water te laten zakken.
                      Principe is; plaats de ketel op een plek dicht bij het podium, waar íe niet in de weg staat, vul de ketel met water zodat de dompelaars net onder staan, steek de stekker(s) in een stopcontact, als dan het water kookt is de machine klaar voor een rook effect, schep korrels droogijs (meeste oppervlakte, dus meeste afgave) in het vergiet, open de deksel van de ketel, gooi de korrels erin en sluit snel de deksel. Door de druk die opgebouwt wordt zal de rook een uitweg willen vinden dus via de slang belandt de rook op het podium.
                      Bedenk wel dat dit bij de uitgang van de slang enig water zal geven, bij dansen nogal glad (leg een dweil onder de uitgang van de slang), de druk in de ketel behoorlijk op kan lopen, ga op het deksel staan om te voorkomen dat er achter het podium meer rook komt dan erop, de ketel erg warm zal worden, houdt mensen op afstand.
                      Er zijn ingewikkelder systemen, voor grote vloeroppervlaktes, voor dat soort info moet je maar even mailen.
                      Martijn de Groot
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                        • Nov 2005
                        • 950

Let wel op! Droogijs wat overgaat naar gasvorm bevat CO2 en haalt dus zuurstof weg!!! Wordt er laag gedanst, of liggen er acteurs op de grond, gebruikt het dan niet als je niet weet waar je mee bezig bent!
                        Mark van der Werff
                        Groningen

Comment

• DJ_matthias
                          • Jun 2005
                          • 620

Originally posted by Martijn de Groot
                          Er zijn machines die met olie werken, koelen en een prachtig effect geven, daarentegen als de rook (op het podium) de omgevings temperatuur aanneemt is deze niet of nauwelijks zichtbaar. In "Lion King" hadden we twee machines van Le Maitre, met behoorljk wat stiksof om te koelen, echt duur grapje elke avond. Maar na de low fog was de rook niet meer zichtbaar.
                          De goedkoopste oplossing is nog altijd een wasketel aanschaffen, behoorlijk groot gat net onder de bovenrand maken(liefst met diameter voor passende slang), 1 of 2 dompelaars kopen, (zelfde als in een waterkoker, maar groter) om het water wat in de ketel moet op temperatuur te brengen, groot vergiet om droogijs mee in water te laten zakken.
                          ...
                          Martijn de Groot
                          lijkt me vrij gevaarlijk, werken met kokend water in een backstage waar het meestal duister/donker is!
                          er moest maar eens iemand per ongeluk tegen de ketel lopen, of het deksel ligt er nog niet op en iemand struikelt en valt er met een arm/hoofd/hele romp in, of de druk word te hoog in het vat. je geeft zelf aan dat je er al OP moet staan om het deksel tegen te houden.

het zijn allemaal pietluttigheden maar die gebeuren natuurlijk ook! of nemen we die er maar bij in theater?
                          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

Een normale droogijsmachine werkt volgens het zelfde principe als van Martijn, dus dat maakt niet zo heel veel uit
                            (Echter zijn de echte machines wel wat beter afgesloten natuurlijk)
                            Mark van der Werff
                            Groningen

Comment

• Martijn de Groot
                              • Mar 2005
                              • 189

Originally posted by DJ_matthias
                              lijkt me vrij gevaarlijk, werken met kokend water in een backstage waar het meestal duister/donker is!
                              er moest maar eens iemand per ongeluk tegen de ketel lopen, of het deksel ligt er nog niet op en iemand struikelt en valt er met een arm/hoofd/hele romp in, of de druk word te hoog in het vat. je geeft zelf aan dat je er al OP moet staan om het deksel tegen te houden.

het zijn allemaal pietluttigheden maar die gebeuren natuurlijk ook! of nemen we die er maar bij in theater?
                              In een theater werken technici, die ook voor veiligheid een oplossing weten te bedenken, allereerst de mensen waarschuwen dat er iets staat, blauw lampje erbij (stroom heb je al voor je dompelaars) heb je zelf ook nog een beetje licht om te zien wat je doet. Nog een stapje verder kan de ketel op een palletje gezet worden, waar een hekje aanvast wordt getimmerd. Je ziet met weining geld en simpelle middelen is er best (veilig)low fog te maken.

Het is niet de bedoeling dat er mensen lang op de grond verborgen blijven onder de low fog, tot een halve minuut op een toneel van 12x16x20 meter is het echter geen probleem, heb dit zelf (als danser) vaak gedaan en ook bij balletgezelschappen gezien, zonder dat er iemand in problemen kwam.
                              Des te kleiner de ruimte des te korter je in de low fog moet blijven, let wel, dit is echt in de uitgestoten wolken, niet 1,5 meter daar boven, daar kun je je veilig bewegen.

Martijn de Groot
                              wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...