Advies inrichting school theater

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • djjens
    • Sep 2008
    • 7

Advies inrichting school theater

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en 14 jr. ben sinds 1 jaar niet meer actief in de licht en geluid techniek, (reden was de leeftijd) maar heb nog altijd veel interesse hierin. bovendien bouw ik nu voor mensen sterrenhemels en costum made verlichting die net zoveel (of meer) voldoening geeft als het gefen van een disco...

Ik ben door mijn school benaderd om truss verlichting te maken. dat houd in dat ik led strips ga bouwen en in de trussen hang. maar nu word de aula omgebouwd zodat er ook toneelvoorstellingen etc gegeven kunnen worden. hiervoor is maar één eis en dat is dat de verlichting die erin komt de hangen. (in de trussen) ook als ''dagelijkse'' verlichting kan dienen.

Nu is hiervoor een offerte gemaakt door iemand. maar die prijs kwam uit op 100.000 euro ex btw en dan zitten er niet eens een paar fatsoenlijke scanners etc in.

Ik moet nu samen met ICT docent de offerte veranderen en wil darom wat ervaring tips/ideeén hebben.

vraag 1:
    er was een discussie over het ''riggen'' van trussen (heet dit zo? of gewoon takelen?) hij wilde chainhoists gaan gebruiken van een 1200 euro per stuk zonder besturing.. (4 nodig) of de handmatige kettingtakels... hij zij dat je voor die dingen een liftje nodig hebt om de ketting in zakken te gooien. maar. ook bij een elektrische chainhoist heb je toch een liftje nodig om en veiligheidskabel aan te brengen?

vraag 2:

Het geluidsplan van die gozer is volgens mij volledig doorgeslagen. hij heeft het duurste van het duurste genomen... het is geen geluidsstudio maar een aula waar 5x per jaar wel eens wat word opgetreden enz. een mengtafel met wat effectjes kan volgnes mij minder dan 1500 euro kosten...

vraag 3:

wat raden jullie aan als licht?? ik ben daar een beetje bij gevraagt als de ''LED man'' dus het liefste zoveel mogelijk als LED uitvoering. (parren etc)

alvast bedankt
    Jens
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

hallo jens! ( ik had de naam al ingepikt )

om je vragen te beantwoorden:

1- rigging heet het totaal plaatje voor het hijsen van licht en geluid, kijk even rond op het forum en je weet waar het over gaat.
    een ketting takel moet je idd de overige ketting in een zak gooien, dat kan met een lift ( geni) of een trap, of een steiger of weet ik veel ( mits het maar verantwoord gebeurd)
    een ketting takel zoals een verlinde word naar mijn mening nooit gesaved, maar op elke takel pas je een veiligheids factor toe van 10 ( dus voor een gewicht van een 100 kilo gebruik je een 1000 kilo takel)

stel deze vraag nog eens op de rigging afdeling en dan zijn dr nog meer mensen die je kunnen helpen en het beter weten dan ik.

2- geluid kun je zo gek maken als je wil. maar een fatsoenlijke mengtafel zoals een soundcraft, A&H van 24 kanalen heb je niet voor 1500 euro nieuw. je koop een mixer voor de eisen die jij er aan stelt....hoeveel kanalen, auxen,subgroepen, toonregeling en weet ik veel wat hangt allemaal af van dingen die je er mee wil gaan doen. geef je een schoolfeest met bands heb je een 24 kanaals tafel nodig...gebruik je het aleen voor een toespraak van de directeur heb je aan een simpele dj mixer al genoeg.

dus moeilijk te zeggen

effecten idem.net welke eisen je aan alles steld.
    een 13 bands eq van berhinger kost 200 euro en 31 bands van klark 1000
    us jah zeg het maar

3- als je een licht plan wilt maken zou ik eerst eens de situatie beschrijven

en wat wil je allemaal kunnen, welke kwaliteit verwacht je en noem alles maar op....dat kunnen wij hier niet beoordelen...
    wel kan ik je zeggen dat het gebruik van disco verlichting voor dagelijks gebruik bijna niet haalbaar is.
    4 rijen tl's met een aan uit schakelaar die iedereen kan bedienen zal veel en veel goedkoper zijn dan leds

ik zou eerst eens goed gaan overleggen wat jullie eisen zijn en wat je er van verwacht. wat je er mee wil en wat je er mee kan...

maar voor minder dan 100.000 euro moet zeker lukken.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Tsja, misschien is een beetje verdiepen in de materie een goed idee want:

1)als je motortakels neemt voor je rigging, hoef je niet meer met een trap/ladder/peronenlift. Rigging blijft sowieso een gevaarlijk iets, ik zou de begeleidende docent wel een extra cursus hiervoor geven...

2) als je voor 1500 euro een complete geluidsset krijgt is het verre van het beste van het beste. De 'paar effectjes' die je wilt kosten dat op z'n minst al, laat staan de rest van de geluidsinstallatie;

3) geen idee. We kunnen wel wilde ideeën spuien, maar het is handiger eerst wensen en eisen te stellen. Als het gaat om toneeluitvoeringen, zou ik niet direct scans erin hangen, maar eerder degelijke theaterlampen (lees: geen Skypech). Ook belangrijk: een lekkere voorraad kleurfilters (mijn vroegere school moest het doen met 6 kleurtjes, veel te weinig).
      Ik weet ook niet of je alles met LED uit moet rusten. Ik ben er nog geen hele grote voorstander van binnen de theaterapplicaties. Ga eens zoeken naar degelijke pc's, fresnels, profielspots en bijbehorende besturing (lichttafel en dimmers).

Vergeet ook niet dat de bekabeling ook niet klaar is met een paar tientjes, mag je ook gerust een paar honderd euro voor reserveren (zeker als je een beetje ruim wilt zitten en hufterproof materiaal wilt).

Comment

• djjens
        • Sep 2008
        • 7

Hallo,

Wat betreft het geluid: dat moet ik nog even overleggen etc. maar die 1500 euri was dus alleen voor de tafel. niet voor versterker etc.

qua licht zat ik te denken aan Showtec spul en Martin scanners.

De ''adviseur'' zei dat er als normale verlichting fressnels ook gebruikt konden worden.. de lampen die er nu hangen hangen er al 30 jaar en zien er niet meer uit.

als sfeer spots dacht ik meer aan de LED Parren etc. maar voor echt een podia uit te lichten denk ik dat de fressnels het beter kunnen doen.

Ik heb nu een project week en daarna 1 week vakantie. over 2 weken dinsdag zal ik wel de afmetingen van de hoogte van de trussen enzo opgeven.. dit is ongeveer 2 verdiepingen... podium is 3 meter diep en 5 meter breed.

Gr,
        Jens

Comment

• MEEO Licht en Geluid
          • Nov 2005
          • 950

Ten eerste zou ik stellen: wat wil je bereiken?

'Showtec spul en Martin Scannertjes', tha, voor een schooltheater zou ik helemaal geen intelligent licht inhangen. Set deftige fresnels en profielen op het front (selecon, ADB), toplicht met PAR 64, tegenlicht ook setje fresnels en wat parren voor de kleurvulling en zijlicht.
          Eventueel voetlichtje met sunstrip van Showtec.
          Dimmertjes (met patchfield) ergens achter weggewerkt.
          Stuurtafelje: een MA lightcommander 24/6 of iets dergelijks.
          Horizonverlichting kun je prima Showtec pixelbars voor nemen. Martin heeft ook iets met TL balken (RGB), ben type even kwijt, maar daar was ik zeer over te spreken.

Dan heb je een goede basis voor veel shows, intelligent licht huur je dan bij voor de paar show waarin je dat gebruikt.

Geluid:
          wil je in de hele aula goed verstaanbaar geluid? Ja dan heb je veel luidsprekers nodig die op tijd staan (delay). Ik heb ooit in een aula 6 nexo PS 10 weggehangen, 4 op front, 2 op delay. Werkt perfect. Mooi geluidsbeeld in de gehele aula. 2 subjes onder het podium weggewerkt.

Nexo PS10 setje kost ook al gauw 2 a 3000 euro per 2
          Je kunt het beste in één keer goed investeren, dan na 5 jaar weer opnieuw, hou dat in het achterhoofd!

Rigging: laat dat over aan een bedrijf die hier verstand van heeft. O.a. het gebouw moet worden bekeken waar de toegestane takelpunten zitten en met hoeveel kg dit mag worden belast. Trussen gebruik ik meestal niet, eerder een grid.
          Last edited by MEEO Licht en Geluid; 12-10-08, 11:22.
          MEEO Audio Licht Rigging,
          Mark van der Werff
          Groningen

Comment

• djjens
            • Sep 2008
            • 7

Hallo,

Het is de bedoeling om in eerste instantie goede theaterverlichting te hebben. maar de schoolfeesten die we gefen. worden meestal vrij prijzig omdat er een hoop effectenlampen bij gehuurd moeten worden..

qua truss, dat laten we uiteraard uitbesteden. maar als school zijnde kan je toch het beste zelf bepalen hoe je het licht wilt hebben hangen. omdat we daarbij geld besparen en we zelf weten hoe dan het eens en ander zit. hebben we beslist zelf alles op te hangen.

er zit al een ''brug'' in de aula. dit is een 2e verdieping maar dan alleen het gangpad. op die brug komt een regiekamertje...

gr
            Jens

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Waarom helemaal daar bovenin?
              Als je daar een complete set fresnels hangt (lees stuk of 12 stuks) stijgt de temperatuur aardig en je hoort het zaalgeluid totaal niet. Mijn advies: hou dit gewoon netjes aan de grond, regietje in de zaal.

Over je schoolfeesten: een goede scanner kost al gauw 600 a 700 euro per stuk. Stel je koop een 8tal. Zit je op 4800 euro minimaal.
              Als je 8x per jaar een schoolfeest doet, en je huurd dezelfde scanners in voor zeg 30 euro per stuk, zit je op 1920 euro. Scheeld je bakken met geld dus
              Zelfde geldt met movingheads of dergelijke.

Voor het geluid: vergeet de microfonen niet! altijd een erg prijzige post. En inderdaad: kabels. reken daar ook maar eurotje of 2000 voor

Tip: plaats eens een foto van de zaal, dan kunnen we echt kijken hoe en wat. Als ik dan op een late avond niks te doen heb wil ik best een simpel lichtplan tekenen voor je.
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by djjens
                Hallo,

...........sterrenhemels en costum made verlichting die net zoveel (of meer) voldoening geeft als het gefen van een disco...

Hallo,

Het is de bedoeling om in eerste instantie goede theaterverlichting te hebben. maar de schoolfeesten die we gefen.
                ik zou iets meer aandacht aan mn schoolwerk / huiswerk geven...

en verder lijkt een school die een offerte van een 100.000 euro laat beoordelen door een ventje van 14 niet echt het opleidingsinstiuut van het jaar te gaan worden..

Comment

• marciano
                  • Feb 2006
                  • 164

Over het rigging gedeelte wij hebben de trussen met balkenklemmen op het dak vast zitten. Omdat als je iets inhangt met een chainhost of handtakel je nog naarboven moet om te stellen. En dan kan je beter een lift (genie,alp) nemen dit is ook handig om een Tl te vervangen in de aula/ gymzaal.

Geluid kan ik niks over melden dat is niet mijn ding.

Licht ik zou een aantal Fresnels, Pc's en profieltjes en parren nemen van de bekende merken (Strand ADB, ETC, Selecon) Dan heb je kwaliteit en gaat het jaren mee (als het normaal wordt gebruikt). Ik zou als er geld "over" is pas kijken naar effect verlichting. zoals martin, robe movingheads en scanners. Wat ook een nadeel is van bewegend licht is dat er een andere sturing moet zijn. Die voor een docent met 0 verstand van licht niet weet hoe het werkt. Met een standaard MA lightcommander 24/6 of strand 200 serie die snapt een docent ook niet goed maar die krijgt er wel licht uit. Op onze school hebben we 2 lichtregeltafels een showmaster 48 voor de docent (met de uitleg schuifje 1 is lamp 1) en een jands vista voor onze movingheads en effect velichting en het conventionele licht dus voor de grotere shows. maar advies is heel doelgericht ik raad je aan om een aantal bedrijfen uit te nodigen bij jullie op school om advies te doen met een offerte. Voor het licht heb ik wel een paar ervaren bedrijfen in nederland maar weet niet of het zo netjes is om deze bedrijfen hier te melden. Als dit mag zal ik ze zeker hier neerzetten of anders moet je maar even mailen dan stuur de namen wel op.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Jands Vista lijkt mij hier niet bepaald op zijn plaats. Ruim 10000 euro voor een lichttafel voor zoiets

Zelf raad ik Grand MA on PC aan voor jullie, met een nodeje. Werkt prima.

Over 'bekende merken'. Of ik een parcan van Showtec of van DTS koop maakt voor vaste installatie niks uit. Het is en blijft een koker blik.
                    De lamp die erin zit is een ander verhaal. Zelf goede ervaring met GE.

Voor fresnels kan je kijken (zoals ik eerder al zei) naar Selecon, ADB maar ook naar Strand of ETC.

Maar inderdaad: bedrijven in de buurt vragen naar een offerte. Geluidsbeeld kun je ook laten meten door bedrijven met SMAART of iets dergelijks.
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• djjens
                      • Sep 2008
                      • 7

Originally posted by MacGyverSounds
                      ik zou iets meer aandacht aan mn schoolwerk / huiswerk geven...

en verder lijkt een school die een offerte van een 100.000 euro laat beoordelen door een ventje van 14 niet echt het opleidingsinstiuut van het jaar te gaan worden..
                      ik heb dislexie... dus ben niet zo goed met dat soort dingen.

warom zou iemand van 14 niet een offerte kunnen beoordelen?? daar is dit forum toch ook voor om te vragen wat jullie zouden doen???

verder ga ik me even verdiepen in de merken en prijzen van vaste lampen. effecten zie ik later wel...

ik zal kijken of ik morgen een foto kan maken van de aula. maar als je het ziet. zie je ook dat de lichttafel etc beter boven dan beneden kan staan. bovendien zit boven de directie dus hoeft het ook niet hufterproof te zijn...

gr
                      Jens

Comment

• 4AC
                        • Nov 2007
                        • 1791

No offence,
                        Maar is het wel verstandig om hier aan te beginnen?
                        Op 14-jarige leeftijd beslissingen nemen met zo'n bedrag, dat is gewoonweg absurd. Hoe leuk of interessant het ook wezen mag.
                        Wat is je positie eigenlijk in dit project? Ik krijg van jou de indruk dat jij degene bent die het budget mag verdelen...

Stel er zou ooit -nu of in de toekomst- ook maar iets misgaan, en men gaat praten over 'verantwoordelijkheid' en dat soort dingen... dat wil je gewoon niet meemaken.

Tevens lijkt het me dat je de ervaring mist om een project als dit uit te voeren. Denk aan positionering van belichting, geluid en fatsoenlijke rigging.
                        Maar dat is al genoemd in dit topic lijkt me.

Kortom, doe dit jezelf- en anderen niet aan, ga naar de prof en laat hem zijn werk doen. Laat een offerte maken of zoiets dergelijks.
                        En dan kun je alsnog een dikke vinger in de pap hebben!
                        uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
                        Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• djjens
                          • Sep 2008
                          • 7

Originally posted by 4AC
                          No offence,
                          Maar is het wel verstandig om hier aan te beginnen?
                          Op 14-jarige leeftijd beslissingen nemen met zo'n bedrag, dat is gewoonweg absurd. Hoe leuk of interessant het ook wezen mag.
                          Wat is je positie eigenlijk in dit project? Ik krijg van jou de indruk dat jij degene bent die het budget mag verdelen...

Stel er zou ooit -nu of in de toekomst- ook maar iets misgaan, en men gaat praten over 'verantwoordelijkheid' en dat soort dingen... dat wil je gewoon niet meemaken.

Tevens lijkt het me dat je de ervaring mist om een project als dit uit te voeren. Denk aan positionering van belichting, geluid en fatsoenlijke rigging.
                          Maar dat is al genoemd in dit topic lijkt me.

Kortom, doe dit jezelf- en anderen niet aan, ga naar de prof en laat hem zijn werk doen. Laat een offerte maken of zoiets dergelijks.
                          En dan kun je alsnog een dikke vinger in de pap hebben!
                          Hallo,

Ik doe dit samen met mijn ICT docent en een DJ die altijd onze schoolfeesten regelt.

we gaan ook offertes enz aanvragen. maar dan wil ik wel weten waar ik over praat en wat jullie zouden nemen voor lampen,aantallen etc.

Gr Jens

Comment

• hugovanmeijeren
                            • Oct 2004
                            • 1436

Ik doe dit samen met mijn ICT docent en een DJ die altijd onze schoolfeesten regelt.
                            Oftewel geen personen die dagelijks met dit werk bezig zijn. En met alle respect: een DJ lijkt mij niet de aangewezen persoon om een theater in te richten.

Het is goed om nadat je een offerte ontvangen hebt daarmee aan de slag te gaan, maar weet wel: goedkoop is duurkoop. Je kunt nu wel voor de goedkoopste oplossing kiezen, maar ben je daar over een paar jaar nog steeds tevreden mee?

Lijkt mij toch een belangrijke afweging om te maken.

Groeten Hugo
                            Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• marciano
                              • Feb 2006
                              • 164

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                              Jands Vista lijkt mij hier niet bepaald op zijn plaats. Ruim 10000 euro voor een lichttafel voor zoiets

Kan wel maar is een beetje zonde van budget. Koop dan wat meer schijnwerpers. of wat TS wilt effecten

Een school zal hem ook niet laten beslissen maar hem om zijn mening vragen hij moet er tenslotte mee werken met een aantal andere leerlingen.

Comment

Working...