Hoe versterkers op het mengpaneel aansluiten?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rubenvliegen
    • Oct 2008
    • 12

Hoe versterkers op het mengpaneel aansluiten?

Hallo allemaal,

Ik heb een kleine vraag. WE hebben onlangs een 2de hands dj instalatie gekocht voor onze carnavalsvereninging.

Bestaande uit

2X Versterker behinger EP 15OO
    1X [FONT=Tahoma]jb system beat 6, [/FONT]
    [FONT=Tahoma]1X cd-speler denon dw-d4500 mp3[/FONT]
    2X boxen 250W RMS 8ohm
    2X boxen 500W RMS 4ohm

Op dit moment heeft men 1 versterker op master 1 staan en de ander op master 2 van het mengpaneel.
    Ik had nu graag alles op 1 master gezet en de versterkers afgesteld zodat dit weg kan voor verhuur aan onze leden. Duseen versterker voor de lichte boxen en 1 voor de zwaardere boxen.

Kunnen jullie me hier mee verder helpen met hoe ik het moet aansluiten? Ik heb al eens gezocht maar snap niets van Parallel en bridging daar ik al eens info heb gevraagd. eventueel met een kleine aansluit tekening.

Mvg
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Als de luidsprekers geen verschil hebben kwa sub (lage tonen) en hoog (hoge tonen), kun je de versterkers gewoon 'doorlinken'. Hiervoor kun je ook Y-splitters gebruiken (verloopjes van 1 XLR naar 2x XLR).

Weet zo niet hoe die Beat 6 aangesloten moet worden, gaat dit via wit, rode tulpstekkertjes (RCA), jack (ronde, lange connector), of XLR (3 pinnetjes)?
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• rubenvliegen
      • Oct 2008
      • 12

Hallo

De aansluiting is een XLr of Jack dit valt nog te kiezen als ik de aansluitingen goed begrijp.

de luidsprekers hebben allemaal de zelfde bas enkel de rest verschilt.
      de zwaardere hebben 2 15inch erinzitten en de kleine 1 15 inch. Iemand vertelde me iets over parallel en bridging maar kan iemand dat uitleggen hoe dat juist moet en of dit wel gaat?

De boxen zijn van WORK terug tevinden op Equipson

Mvg Ruben

Comment

• DaLex2
        • Oct 2007
        • 45

Het besten is om een versterker op de toppen te zetten en de ander op de bassen. De versterkers leveren 280 op 8 ohm en 450 op 4. Dat wil zegen dat je voor je bassen net te weinig vermogen hebt dus moet je op letten.

Ook zul je dan een externe cross-over nodig moeten hebben om je hoog en laag te scheiden, tenzij er scheidingsfilters in de boxen zitten dan is dit niet nodig maar dat zul je even uit moeten zoeken.
        Waarom geld uitgeven D(R)AP is toch net zo goed....

Comment

• rubenvliegen
          • Oct 2008
          • 12

Hallo,

Het zijn allemaal fulle range boxen sorry voor de verwarring.

Is het ook mogelijk om gewoon de uitgang van het mengpaneel te splitsen met een toestel of een split kabel als dat bestaat van bv 1xlr naar 2 xlr's.
          of kan ik deze kabel zelf maken?
          Indien het met een kabel gaat ga ik dan geen verlies krijgen van signaal of sterkte daar ik alles wat normaal door 1 gaat nu ga splitsen naar 2 uitgangen van de kabel.

Comment

• DaLex2
            • Oct 2007
            • 45

In dat geval zullen de speakers interne scheidingsfilters hebben en gaat het verhaal van de cross-over niet op.

Het signaal vanuit mengpaneel kun je gewoon splitsten door 2 kabels bij elkaar te solderen en zonder signaalverlies. Als je de stekkers hebt is het het goedkoopste om ze zelf te maken.
            Kijk anders eens op de Popschool Maastricht: Homepage hier vind je heel veel info en op een simpele manier uitgelegd over het solderen van snoeren P.A. aansluiten e.d.
            Last edited by DaLex2; 16-10-08, 13:43.
            Waarom geld uitgeven D(R)AP is toch net zo goed....

Comment

• rubenvliegen
              • Oct 2008
              • 12

Hoi,

Sorry dat ik een lastige klant ben die er niet veel van kent.
              Maar stel nu dat we binnen een jaar nog eens 2 versterkers bij kopen met boxen en dergerlijke en we willen dit er ook bij hangen gaat dit dan niet teveel worden? als ik m'n uitgans signaal dan in 4 split?

Bestaat er geen kasje wat je kan bijplaatsen en waar alles vanzelf word in opgesplits met eventueel nog een regeling bij voor meer of minder volume als je dat bv in een zaal wilt plaatsen?

Mvg Ruben

Comment

• SPS
                • Mar 2004
                • 1662

Originally posted by rubenvliegen
                Hoi,

Sorry dat ik een lastige klant ben die er niet veel van kent.
                Maar stel nu dat we binnen een jaar nog eens 2 versterkers bij kopen met boxen en dergerlijke en we willen dit er ook bij hangen gaat dit dan niet teveel worden? als ik m'n uitgans signaal dan in 4 split?

Bestaat er geen kasje wat je kan bijplaatsen en waar alles vanzelf word in opgesplits met eventueel nog een regeling bij voor meer of minder volume als je dat bv in een zaal wilt plaatsen?

Mvg Ruben
                Ja hoor, die kastjes bestaan.
                Kijk maar eens naar de Behringer MX 882. MIXERS / POWERED MIXERS - ANALOG MIXERS - ULTRALINK PRO MX882 : 8-Channel Splitter/Mixer • Level Conditioner/Converter
                Een heel handige en goed klinkende signaalverdeler (split), en ook nog eens als combiner te gebruiken.

Paul
                Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...