Manier aansturen sub en top speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

met een crossover kun je aleen je geluid zeg maar verdelen naar je speakers.

maar mocht het geluid bijvoorbeeld erg schel gaan klinken of iets dergelijks dan kun je dat niet echt tegen gaan met aleen een crossover

daar gebruik je weer een eqlizer voor

als je nu besluit een crossover te kopen dan kan dat prima werken

maar mischien dat je dan weer over een tijdje toch weer een eq wil kopen omdat het geluid nog niet naar wens is

dan koop ik liever een apparaat wat alles in 1 heeft, zodat ik wel iets heb waar ik zekere weten wat mee kan om het naar wens te laten klinken

maar die keus is aan jullie zelf natuurlijk! en is er geen budget voor dan is het maar jammer maar helaas dan aleen een crossover want die heb je zeker weten nodig!

ik gebruik zelf dbx en zoals ik al zei heb ik verder geen spul van berhinger

gebruik die zoekfunctie is op het forum over een bepaalt type en je zult vanzelf wel de voor en nadelen lezen!

mvg jens

Comment

• rhcp_schipper
      • Oct 2008
      • 20

Originally posted by jens
      met een crossover kun je aleen je geluid zeg maar verdelen naar je speakers.

maar mocht het geluid bijvoorbeeld erg schel gaan klinken of iets dergelijks dan kun je dat niet echt tegen gaan met aleen een crossover

daar gebruik je weer een eqlizer voor

als je nu besluit een crossover te kopen dan kan dat prima werken

maar mischien dat je dan weer over een tijdje toch weer een eq wil kopen omdat het geluid nog niet naar wens is

dan koop ik liever een apparaat wat alles in 1 heeft, zodat ik wel iets heb waar ik zekere weten wat mee kan om het naar wens te laten klinken

maar die keus is aan jullie zelf natuurlijk! en is er geen budget voor dan is het maar jammer maar helaas dan aleen een crossover want die heb je zeker weten nodig!

ik gebruik zelf dbx en zoals ik al zei heb ik verder geen spul van berhinger

gebruik die zoekfunctie is op het forum over een bepaalt type en je zult vanzelf wel de voor en nadelen lezen!

mvg jens
      Hallo jens,

Bedankt nogmaals voor je goede uitleg!
      Een Crossover hebben we zeker nodig, en die komt er ook. Waar ik benieuwd naar ben is; waar plaats ik een EQ als ik die ga aanschaffen? Tussen Mixer en Versterker, of op een andere plek? De EQ word dus in mijn geval dus gebruikt om het Overal geluid van de hele set te Eq'en?

Groeten Tim

Comment

• sis
        • Jul 2003
        • 3305

In deze volgorde moet je alles aansluiten:
        Mixer naar EQ, EQ naar input crossover, crossoveroutput naar de desbetreffende versterkers
        sis
        Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• rhcp_schipper
          • Oct 2008
          • 20

Originally posted by sis
          In deze volgorde moet je alles aansluiten:
          Mixer naar EQ, EQ naar input crossover, crossoveroutput naar de desbetreffende versterkers
          sis
          Bedankt. Kan ik nu beginnen met het verbeteren van onze geluidset.

Super bedankt voor alle info

Comment

• jens
            • Aug 2004
            • 1067

succes en laat je bevindingen een weten!

Comment

• rhcp_schipper
              • Oct 2008
              • 20

Originally posted by jens
              succes en laat je bevindingen een weten!
              Hallo Jens,

Nog een vraagje. Wij gaan dus binnenkort de spullen aanschaffen.

Over de versterker ben ik al uit, zo ook over de crossover. Maar wat voor een eqlizer kan ik het best gebruiken in mijn situatie? Hoeveel bands enz? Andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ik ga denk ik toch voor behringer, want je kent het verhaal, het budget is niet al te hoog.

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

voor een eqlizer precies hetzelfde verhaal als je crossover

als je een losse eq wil kom je in de goedkopere merken alweer snel terecht bij dap, berhinger, samson of iets dergelijks

een middenklasse toestel is weer van dbx bijv een 215, 231 , 1215, 1231

en klark teknik, apex & bss behoort weer aan de top

maar als je van berhinger een crossover koopt dan zou ik ook voor een eq gaan van berhinger bijv een 2x 15 bands of een 2x 31 bands

ik zou zonder gekheid ook gewoon eens op marktplaats gaan kijken
                vooral de goedkopere merken kom je daar vaak genoeg tegen, vooral als het budget niet al te hoog is!

zo heb ik zelf mijn fx rackje bij elkaar gespaart voor minder dan de helft van de nieuwprijs

succes

Comment

• michiel12
                  • Dec 2008
                  • 95

tops

hallo wat is eigelijk het verschil tussen gewonnen speakers en de tops
                  ik ben er na aan het kijken geweest maar ik kan het verschil niet vinden kunnen jullie mij daar mee helpen

alvast bedankt michiel12

Comment

• dj bobo
                    • May 2003
                    • 155

Met gewone speakers bedoel je denk ik fullrange speakers?

Fullrange speakers zijn speakers die je kunt gebruiken zonder subwoovers of bass-speakers. De speakers geven dus lage, midden en hoge tonen weer.

Een topspeaker is een speaker die voornamelijk midden en hoge tonen weergeeft. Omdat een topspeaker niet alle frequenties kan weergeven, is het dus "noodzakelijk" deze te gebruiken i.c.m. een subwoover.

Echter, vaak noemt men een fullrange speaker ook een top. In dit geval heeft men het over een fullrange speaker die alleen wordt gebruikt voor de midden en hoge tonen. (ongeacht het feit dat deze ook stand-alone kan werken) De fullrange speaker wordt dan dus gebruikt i.c.m. een subwoover en geeft dan de laagste tonen niet weer omdat de sub dit dan al doet.

Nog een toelichting op de fullrange speakers; veel budgetspeakers worden omschreven als fullrange, terwijl ze dit eigenlijk niet zijn. Er zijn maar weinig budget speakers die daadwerkelijk voldoende bass weergeven om stand-alone te kunnen gebruiken.

Comment

• michiel12
                      • Dec 2008
                      • 95

het is dus gewoon het best om dan onder de fullrange speaker een sub er onder te plaatsen
                      dan kan je een gewoone speaker ook gebruiken als top eigelijk
                      bedankt

Comment

Working...