Afstand tussen en hoogte van speakers.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • speedy
    • Nov 2008
    • 41

Afstand tussen en hoogte van speakers.

hoi
    heb op deze site een berichtje gelezen oud bericht meen uit [ 2002 ]over bepalen opstelling hoogte van de speakers [ op statief ] voor beste geluid bij disco. en afstand tussen twee speakers naast de disco
    er word gesproken over oorhoogte maar dat word ook weer tegengesproken?
    volgens mij bestaat er toch geen vaste hoogte van speakers op statief en afstand tussen de 2 speakers naast elkaar[ dat bepaal je toch zelf lijkt mij ?]
    hoor het graag van jullie
    groetjes hans
    wie een kuil graaft voor een ander [ is niet te lui om te werken ]
  • DJ-Jan
    • Jun 2008
    • 327

Probeer het is uit:
    zet je boxen op de grond en plaats daar 50 man voor ga nu achteraan staan en luister.
    Zet daarna de boxen op oorhoogte d.m.v. een statief
    Zet de 50 man er weer voor, ga achteraan staan en luister.
    Merk je het verschil? (dit was alvast een overdreven voorbeeld )

Ik zelf zet altijd de boxen op oorhoogte want dan komt het geluid extra ver ( na mijn gevoel )
    Last edited by DJ-Jan; 10-04-09, 00:23. Reason: Effe een update..
    Event-Light

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Originally posted by DJ-Jan
      [...] Zet daarna de boxen op oorhoogte d.m.v. een statief. Zet de 50 man er weer voor, ga achteraan staan en luister.
      Merk je het verschil? (dit was alvast een overdreven voorbeeld) [...]
      En zet nu je toppen eens zo hoog dat de hoorns ver boven de hoofden van het publiek uit steken en luister nu nog eens ...

Ook op oorhoogte is het vooraan keihard en heb je na 3/4 meter al bijna niks meer over. Het is bijna: hoe hoger, hoe beter... en dan een beetje inkantelen naar beneden... dat is wat je wilt!

Soms heb je gewoon de ruimte niet maar als je zorgt dat de hoorns minstens een goede meter boven de hoofden van het publiek uitkomen zul je opeens een veel egaler geluidsbeeld krijgen.

Wat betreft de tussenafstand tussen je speakers... het maakt niet zo heel veel uit hoor... hoe verder uit elkaar, hoe groter de hoek die de kasten met je hoofd maken, des te breder is het stereo-beeld... maar maak het niet te gek.

De hoogte is veel belangrijker dan de tussenliggende afstand.
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• speedy
        • Nov 2008
        • 41

afstand hoogte speakers op statief

hoi
        allereerst bedankt voor het reageren
        heb inderdaad bij titel de spelling verkeerd getypt foutje
        weet niet of ik titel kan veranderen?
        zoals ik nu lees heb ik twee verschillende meningen op oorhoogte en als tweede.
        hoger als oorhoogte des te beter komt het geluid over
        ik zelf plaats ze meestal hoger als oorhoogte zal vanaf de vloer tussen de 2 en 2. 1/2 meter zijn.
        neem aan dat ze dan goed staan
        was benieuwd naar jullie mening want die verschillen van mening blijf je denk ik toch houden? [ hoor het graag ]
        groetjes hans
        Last edited by speedy; 16-11-08, 18:23.
        wie een kuil graaft voor een ander [ is niet te lui om te werken ]

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Het is heel simpel, het is geen kwestie van meningen... probeer maar uit en dan merk je vanzelf wat het beste werkt.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• kjp
            • Jul 2008
            • 24

optie

aanvulling

de DJ heeft 2 subs of 1 sub...dat heb ik niet goed meegekregen maar daar kan je ook nog wel wat over zeggen

te weten

1 subwoofer, plaats em in het midden van het stereofone geluidsbeeld, meestal het beste, andere optie is aan 1 kant de sub plaatsen

2 subwoofers ?? dan aan elke kant 1

maar dat laatste is ook uitproberen, soms kan het beter zijn 1 sub te gebruiken omdat er anders te veel laag komt, tov het hoog in de muziek

Ik heb verder nog wel een aanvulling over de immer gebruikte links rechts plaatsing van de speakers

Daar is niks mis mee, maar het is minder natuurlijk als er veel gebeurd op een podium met draaitafels, sprekende DJ in mic, of zo

Dan kan je er soms beter voor kiezen om de speakers wel stereofoon natuurlijk maar juist wat dichter bij elkaar te zetten, zodat de lichtman de DJ echt in het centrum van de aandacht kan plaatsen, ik stel me dan een DJ voor op een verhoging die erg actief zijn platen draait. Het oor hoort dan : 'he die vent in het midden van de zaal stuurt zijn eigen geluid uit door het midden van de zaal'

Dit laatste is door mij nog nooit gezien en ik sta verder open voor kritiek op dit vlak.
            Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

Working...