Graag advies voor het volgende.
Ik zit sinds 2 jaar in een 5-koppige band. We spelen kinderliedjes en nederlandstalige covers. Waaronder blues, maar geen heavy stuf. We spelen op Festivals, scholen, in de buitenlucht en in zalen en cafe's.
Tot nu toe werkten we met een Behringer 8-kanaals mixer en LEM actieve speakers (type ?) voor de zang (1 solo en tot 4 backing vocals).
Verder onversterkte drums, 3 semi accoustische gitaren met eigen versterkers, alle 3 met DI-out waaronder 2 AER alpha's, 1 basgitaar met eigen versterker, 1 clipmic voor sax (naar AER), 1 mic voor accordeon (naar AER).
Bij festivals spelen we over de daar aanwezige PA, dus dat is geen probleem. Maar de eigen versterking voldoet niet meer om de volgende redenen:
1. We kunnen onszelf en de anderen vaak niet goed horen. Dus behoefte aan monitoren.
2. Wat meer power is nodig voor b.v. diepe kroegen. richtlijn: 150 - 200 man. Daarboven huren we bij.
Waaraan moet dan het nieuwe spul voldoen?
mixer:
- Ik dacht aan: 16 XLR kanalen
- 4 monitor kanalen, afzonderlijk te regelen
2 actieve topboxen en 2 actieve subs (makkelijk uit te breiden)
Multikabel 16-kanaals voor als we een geluidsman hebben gevonden.
Huidige LEM boxen voorlopig gebruiken als monitor
Nu heb ik een aantal vragen:
Wat is handiger, de gitaarversterkers via de DI- out doorprikken en eventueel gebruiken als persoonlijke monitor, of gitaren rechtstreeks naar mixer en alles via de hoofdmonitoren?
Zijn in dat laatste geval de AER versterkers te gebruiken als monitor 3 en 4?
DI- out, is dat digital out en moet ik daarmee rekening houden bij de keuze voor de mixer?
Voor de mixer hebben we een budget van 500 - 600 Euro. Ik dacht aan een 2e hands A&E Wizzard 16/2 DX of een Mackie cfn 20 of 1604-VLZ of soundcraft lx7.
Maar hoe zit dat eigenlijk met die auxen? Je hebt post en prefaders en schakelbare zag ik. Is voor een monitor een prefader aux nodig? Soms lees je dat ze gekoppeld zijn (1+2 en 3+4). Betekent dat dat ze niet afzonderlijk zijn te regelen?
Voor dat geld kun je ook een nieuwe Phonic Helixboard 24 met firewire kopen. Ik maak op uit de spex dat je dan via de computer tot 18 sporen kunt opnemen en dan later op je gemakje kunt mixen. Dat lijkt me helemaal te gek. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de versterking van de drums heb je neem ik aan ook al gauw 4 à 5 mics nodig en dan zitten we al op 16 kanalen. Dat betekent een 24 kanaals mixer en dito multikabel. Is het een werkbare optie om met de huidige Behringer mixer de drumkanalen terug te brengen naar 1?
Voor de boxen dacht ik aan db club systeem 1200 watt RMS met 2 keer de Opera live 202 en 2 keer de sub 05 of iets gelijkwaardigs ( geschikt voor plm. 175 man). Eigenlijk boven ons budget, maar ik vind het lastig om boxen 2e hands te kopen omdat ik niet weet waarop ik ze moet beoordelen. Heeft iemand tips waar ik op moet letten?
Mogelijk is het een optie om voorlopig de subboxen weg te laten en de bas over zijn eigen versterker te laten spelen. We kunnen dan nog even doorsparen voor subs.
Een hele waslijst met vragen van deze beginner.
Ik zit sinds 2 jaar in een 5-koppige band. We spelen kinderliedjes en nederlandstalige covers. Waaronder blues, maar geen heavy stuf. We spelen op Festivals, scholen, in de buitenlucht en in zalen en cafe's.
Tot nu toe werkten we met een Behringer 8-kanaals mixer en LEM actieve speakers (type ?) voor de zang (1 solo en tot 4 backing vocals).
Verder onversterkte drums, 3 semi accoustische gitaren met eigen versterkers, alle 3 met DI-out waaronder 2 AER alpha's, 1 basgitaar met eigen versterker, 1 clipmic voor sax (naar AER), 1 mic voor accordeon (naar AER).
Bij festivals spelen we over de daar aanwezige PA, dus dat is geen probleem. Maar de eigen versterking voldoet niet meer om de volgende redenen:
1. We kunnen onszelf en de anderen vaak niet goed horen. Dus behoefte aan monitoren.
2. Wat meer power is nodig voor b.v. diepe kroegen. richtlijn: 150 - 200 man. Daarboven huren we bij.
Waaraan moet dan het nieuwe spul voldoen?
mixer:
- Ik dacht aan: 16 XLR kanalen
- 4 monitor kanalen, afzonderlijk te regelen
2 actieve topboxen en 2 actieve subs (makkelijk uit te breiden)
Multikabel 16-kanaals voor als we een geluidsman hebben gevonden.
Huidige LEM boxen voorlopig gebruiken als monitor
Nu heb ik een aantal vragen:
Wat is handiger, de gitaarversterkers via de DI- out doorprikken en eventueel gebruiken als persoonlijke monitor, of gitaren rechtstreeks naar mixer en alles via de hoofdmonitoren?
Zijn in dat laatste geval de AER versterkers te gebruiken als monitor 3 en 4?
DI- out, is dat digital out en moet ik daarmee rekening houden bij de keuze voor de mixer?
Voor de mixer hebben we een budget van 500 - 600 Euro. Ik dacht aan een 2e hands A&E Wizzard 16/2 DX of een Mackie cfn 20 of 1604-VLZ of soundcraft lx7.
Maar hoe zit dat eigenlijk met die auxen? Je hebt post en prefaders en schakelbare zag ik. Is voor een monitor een prefader aux nodig? Soms lees je dat ze gekoppeld zijn (1+2 en 3+4). Betekent dat dat ze niet afzonderlijk zijn te regelen?
Voor dat geld kun je ook een nieuwe Phonic Helixboard 24 met firewire kopen. Ik maak op uit de spex dat je dan via de computer tot 18 sporen kunt opnemen en dan later op je gemakje kunt mixen. Dat lijkt me helemaal te gek. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor de versterking van de drums heb je neem ik aan ook al gauw 4 à 5 mics nodig en dan zitten we al op 16 kanalen. Dat betekent een 24 kanaals mixer en dito multikabel. Is het een werkbare optie om met de huidige Behringer mixer de drumkanalen terug te brengen naar 1?
Voor de boxen dacht ik aan db club systeem 1200 watt RMS met 2 keer de Opera live 202 en 2 keer de sub 05 of iets gelijkwaardigs ( geschikt voor plm. 175 man). Eigenlijk boven ons budget, maar ik vind het lastig om boxen 2e hands te kopen omdat ik niet weet waarop ik ze moet beoordelen. Heeft iemand tips waar ik op moet letten?
Mogelijk is het een optie om voorlopig de subboxen weg te laten en de bas over zijn eigen versterker te laten spelen. We kunnen dan nog even doorsparen voor subs.
Een hele waslijst met vragen van deze beginner.
Comment