subwoofer installatie + crossover?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mr_arjen
    • Nov 2008
    • 15

subwoofer installatie + crossover?

hallo,
    ik heb momenteel in mijn bezit DAP audio luidsprekers van 250w rms.(MC-15) in het bezit met een versterker van 2maal200watt 8ohms. ik wil daarbij een 2 subwoofers zetten de MCB-15 namelijk. mijn vraag was nu welke cross over ik daar het best bij zet en welke eindversterker voor mijn subs. ik heb ergens gelezen dat je 2aansluitingen nodig hebt op je subs om door te lussen enz enz. is het zoiets moeilijk? ik dat dat het gewoon was, mengpaneel output naar crossover, die scheid dan hoog naar 1 versterker en laag naar andere versterker en zo naar sub en 2weg speakers?
    ps : graag houd ik het budget laag voor de crossover en de eindversterker
    alvast bedankt voor de hulp
    Last edited by mr_arjen; 25-11-08, 01:39.
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Originally posted by mr_arjen
    hallo,
    ik heb momenteel in mijn bezit DAP audio luidsprekers van 250w rms.(MC-15) in het bezit met een versterker van 2maal200watt 8ohms. ik wil daarbij een 2 subwoofers zetten de MCB-15 namelijk. mijn vraag was nu welke cross over ik daar het best bij zet en welke eindversterker voor mijn subs.
    De MCB-15 is geen zware sub (300W in 8 ohm), dus een zware versterker is er ook niet echt bij nodig. Eventueel gewoon een Palladiumpje pakken als je niet al te veel geld hebt. Ik heb wel even mijn twijfels over de geluidsverdeling in die opstelling, maar ik ben sowiezo al geen fan van 15" top met 15" sub.

ik heb ergens gelezen dat je 2aansluitingen nodig hebt op je subs om door te lussen enz enz. is het zoiets moeilijk?
    PA-versterkers zijn doorgaans stereo, dus als je via een crossover aansluit kun je prima 1 sub per kant afzonderlijk aansturen. Een doorlus-aansluiting is wel handig als je straks een sub bij wil zetten.

ik dat dat het gewoon was, mengpaneel output naar crossover, die scheid dan hoog naar 1 versterker en laag naar andere versterker en zo naar sub en 2weg speakers?
    Jep. Helemaal goed!

ps : graag houd ik het budget laag voor de crossover en de eindversterker
    alvast bedankt voor de hulp
    Ik denk dat je daar toch iets specifieker in moet zijn. Voor de een is 'laag budget' een DBX DriveRack van 550 euro, voor de ander is het een DAP crossovertje van 6 tientjes met alleen maar een laag-uit filter.
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• mr_arjen
      • Nov 2008
      • 15

ik had gedacht aan de behringer CX 2310. maar ik snap niet wat er met die speciale subwoofer uitgang moet gebeuren? en is 2keer 300watt iet of wat te mager? ga ik dan geen bass verschil hebben tegen dat ik mijn gewone 2weg daps gewoon zet zonder crossover. want daar zit ook 250watt rms aan?

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by mr_arjen
        ik had gedacht aan de behringer CX 2310. maar ik snap niet wat er met die speciale subwoofer uitgang moet gebeuren?
        Die sub-uitgang is voor als je een aparte sublaagkast hebt samen met laag-, midden- en hoogkasten. Maar hou er wel rekening mee dat de laag-uitgang van de CX 2310 maximaal tot 440Hz gaat, en je baskast zal daar ongetwijfeld onder zitten. Je kan de sub-uitgang van de CX2310 ook gebruiken, dan heb je wel mono, maar dat is voor een subwoofer niet zo'n enorme ramp.

en is 2keer 300watt iet of wat te mager? ga ik dan geen bass verschil hebben tegen dat ik mijn gewone 2weg daps gewoon zet zonder crossover. want daar zit ook 250watt rms aan?
        Je zal wel verschil merken, maar ik heb een beetje het vermoeden dat de drivers die in de MCB-15 zitten precies dezelfde zijn als de drivers in de MC-15. Er zal zeker meer bas in zitten, maar geen rommel-in-je-maag sub. Ik zou kijken naar een 18" sub onder een 15" topkast, als je er het geld voor hebt.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• mr_arjen
          • Nov 2008
          • 15

Originally posted by Stoney3K
          Die sub-uitgang is voor als je een aparte sublaagkast hebt samen met laag-, midden- en hoogkasten. Maar hou er wel rekening mee dat de laag-uitgang van de CX 2310 maximaal tot 440Hz gaat, en je baskast zal daar ongetwijfeld onder zitten. Je kan de sub-uitgang van de CX2310 ook gebruiken, dan heb je wel mono, maar dat is voor een subwoofer niet zo'n enorme ramp.

Je zal wel verschil merken, maar ik heb een beetje het vermoeden dat de drivers die in de MCB-15 zitten precies dezelfde zijn als de drivers in de MC-15. Er zal zeker meer bas in zitten, maar geen rommel-in-je-maag sub. Ik zou kijken naar een 18" sub onder een 15" topkast, als je er het geld voor hebt.
          moet ik dan 1 of 2 18inch subs nemen? ik heb namelijk een 18inch van dap audio opt oog van 600Wrms

Comment

Working...