Bas versterker en speakers--> ohm-watt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jekke
    • Nov 2008
    • 1

Bas versterker en speakers--> ohm-watt

Hallo,

Ik heb een 160 Watt basgitaar versterker op 4 ohm die op een speaker speelt van 8 ohm. Nu vroeg ik mij of ik daar nog een andere speaker kan bij aansluiten van 4 ohm...

De nieuwe speaker zou een serieuze zijn (1000 Watt), maar in afwachting van aankoop van een nieuwe versterker zou ik dus eerst deze nieuwe 4 ohm bij de 8 ohm aansluiten op mijn 4 ohm versterker van 160 Watt.

Kan dit zonder problemen?

Jekke
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Originally posted by Jekke
    Hallo,

Ik heb een 160 Watt basgitaar versterker op 4 ohm die op een speaker speelt van 8 ohm. Nu vroeg ik mij of ik daar nog een andere speaker kan bij aansluiten van 4 ohm...

De nieuwe speaker zou een serieuze zijn (1000 Watt), maar in afwachting van aankoop van een nieuwe versterker zou ik dus eerst deze nieuwe 4 ohm bij de 8 ohm aansluiten op mijn 4 ohm versterker van 160 Watt.

Kan dit zonder problemen?

Jekke
    Nee, dit kan niet zomaar.

4 ohm en 8 ohm parallel aansluiten levert een impedantie op van 2,66 ohm. Dat is dus veel minder (zwaarder) dan je versterker aangeeft als belastbaarheid.

Je moet dus even te weten zien te komen of je basversterker met ca. 2,5 ohm mag worden belast
    Anders: Niet aan te bevelen.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...