geschikte sturing voor ledparren van Varytec

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atarieke
    • Dec 2008
    • 29

geschikte sturing voor ledparren van Varytec

Hallo,

Onlangs heb ik mij 8 ledparren aangeschaft van varytec en een besturing van JBS ledcon2.
    MAAR!!! Na het volgen van de handleiding, en de nodige jumpersetting te doen op de ledparren, gebeurde er dus NIKS, communicatie-stoornis???
    Tot de volgende conclusie ben ik al gekomen: Met alle jumpersettings op OFF zoals voorgeschreven in de handleiding van de ledcon (alsook in de handleiding van de pars), gebeurt er niets.
    Na enkele avonden experimenteren heb ik de hele zooi aan de praat gekregen met de volgende setting. Jumper 1-2-3-6 op ON 4-6-8-9-10 op off, (OP elke PAR ) nu klopt de bediening zoals aangegeven op de ledcon, alleen de strobofunctie en fade doen het niet.
    Alsook gaan alle 8 de parren tegelijkertijd, en mijn bedoeling was eerder om het looplicht effect te creƫren zoals bij mijn oude lichtinstallatie ( was geen DMX sturing, enkel een 4CH chaser) .

Heeft er nog iemand zo'n gelijkaardig probleem gehad, en is dit op te lossen, of moet ik mij een andere (misschien duurdere) sturing aanschaffen om het looplicht effect te verkrijgen?

ALVAST BEDANKT
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

De JB Systems LEDCON is een specifieke controler voor enkele JB systems producten.

De combinatie tussen deze twe producten is je aanbevolen door een verkoper?
    Zo ja, die verkoper maar eens bevragen om je te laten zien hoe dit met elkaar gaat babbelen. Zo nee, een simpele dmx sturing ipv die LEDCON gaan gebruiken.

denk ik....
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• atarieke
      • Dec 2008
      • 29

Hoi, bedankt voor de snelle reactie, maar ik dacht dat het gebruik van DMX adressering gestandariseerd was voor alle DMX toestellen zoals bij MIDI toestellen.
      Welke sturing zou jij me aanraden om de ledcon te vervangen? (Ik heb er echt geen benul van van heel dat DMX gedoe)

Mvg

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

De LEDCON2 kan wel degelijk gewoon DMX uitsturen. De handleiding moet hier zeker meer over kunnen vertellen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• atarieke
          • Dec 2008
          • 29

de handleiding van de ledcon is wel heel beknopt.
          Het verteld je de jumpers van de ledparren op OFF te zetten en als volgt de autoadressing uit te voeren op de ledcon.
          De eerste par zou dan moeten oplichten, maar dit is niet het geval.
          Enkel bij de volgende setting krijg ik resultaat:
          1-2-3-6 op ON 4-5-7-8-9-10 op OFF (op elke par) dan werkt alles tegelijk, alle kleuren kloppen, alleen strobo en fade functie(dimmen) doen het niet.
          Ik ben best tevreden met het huidigge resultaat, alleen wou ik net het looplichteffect over de 8 pars appart en niet tesamen.

HET ZIJN GEEN LEDPARREN VAN JBS MAAR VAN VARYTEC, daar zal waarschijnlijk het grootste probleem zitten.

Bij de ledsturing van AmericanDJ staat er duidelijk bij dat ze alleen geschikt is voor ledpars van AmericanDJ
          Mvg
          Last edited by atarieke; 01-12-08, 19:56.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

DMX512 zoals de USITT het ooit heeft laten ontwikkelen is niet anders dan een protocol, lijkt ontzettend veel op RS232 uit de "vroegere" computertijd.

Voor meer info over DMX zijn er diverse sites, wikipedia is inmiddels ook een compleet naslagwerk voor meer verdieping, maar dit terzijde.

Die LEDCON is een specifieke controller, stuurt geen compleet/echt dmx signaal uit.
            JB Systems heeft dus een aantal apparaten die hier naar luisteren.

Voordeel is het gebruiksgemak van zo'n bedieningspaneel, knoppie drukken...tadaa Rood!

@laserguy, ik heb het ding wel eens gebruikt en getracht een paar LED armaturen mee aan te sturen, oa. een CLS LEd par, American audio LED punch, showtec LEDparren, geen positief resultaat.
            Navraag bij JB systems wees uit dat de sturing geen dmx signaal uit zou sturen.

Welke sturing wel...euhm....take a pick!
            Last edited by moderator; 01-12-08, 20:24. Reason: Protocollen en namen....

Comment

• atarieke
              • Dec 2008
              • 29

laat me zeggen een budget tss de 100 en de 250 €, vind ik daar een gebruiksvriendelijke sturing voor, liefst eentje met simpele bediening of programatie, die reageerd op eventeel beats of manueel tempo aanpasen met schuiffader (gebruikte een simpel 4CH chaser van American-dj, voor 8parts aan te sturen, was 1000 watt per kanaal, vrij simpel in bediening).
              ik ben altijd al een leek geweest ivm belichting

Dus als iemand een aanradertje heeft voor mij, alles is steeds welkom, zolang het maar werkt en betrouwbaar is.

Comment

• Barthez
                • Dec 2003
                • 256

Ik (als audiotech) heb ook eens geprobeerd om Eurolite Ledparren aan de gang te krijgen met een JB LEDcon. Dit werkte bij mij niet vanwege de indeling van de dmx kanalen (de een had R-G-B-control op ch 1-4, de ander control-R-G-B).

Omdat dit toegepast word in een jongerencentrum/poppodium zoek ik ook een simpel hufterproof controller. Ik overweeg momenteel een Showtec Scene Pilot.
                Misschien is dit ook iets voor jou?
                Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• atarieke
                  • Dec 2008
                  • 29

Ik merk dus dat de aansturing van ledparren ook meer iets merkgebonden is ( JBS eigen controller, American DJ eigen controller,...)

Zou je met die controller (scene pilot) ook de parren appart kunnen aansturen, zodat ze niet tegelijkertijd van kleur veranderen maar afwisselend zodat je een looplicht effect krijgt.

Iemand vertelde onlangs me dat het niet mogelijk is om ledparren appart aan te sturen, is dit ook zo?

Als dit idd het geval is, tja dan kan net zo goed de ledcon blijven gebruiken.

Voor het geval ze toch appart aan te sturen zijn, moet je dan zelf achteraan de parren de jumpersetting instellen ( want daar snap ik dus de ballen van) , of worden alle adressen en functies automatisch toegewezen door de controller?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Wanneer de LED parren reageren op DMX aansturing, dan kan iedere dmx sturing worden gebruikt.
                    Jij draait de boel om, er zijn ook sturingen beschikbaar die enkel en alleen geschikt zijn voor het aansturen van specifieke apparaten.

Een sturing die de dipswitches voor je omzet, die moet nog worden uitgevonden.

Je kan prima iedere LEDpar een eigen dmx adres geven, alle parren met hetzelfde dmx adres zullen dan op de aansturing voor die adressen reageren.

Comment

• DJ_matthias
                      • Jun 2005
                      • 620

Originally posted by moderator
                      Een sturing die de dipswitches voor je omzet, die moet nog worden uitgevonden.
                      er zijn thans al sturingen op de markt die zelf de toestellen adressen geven (er worden dan wel geen dipswitches omgezet, maar het gaat digitaal) kijk maar naar de I-lead controllers van JBsystems! deze stelt vanop afstand de adressen van de andere i-lead toestellen in (en is een DMX-controller!)
                      we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
                      Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• atarieke
                        • Dec 2008
                        • 29

Ik begin het stilletjes aan gaan door te hebben hoe het systeem in elkaar zit.

De parren die ik heb gebruiken elk 6 DMX kanalen, dus als ik het effect van een 4 kannaals-chaser wil bereiken moet ik zorgen dat ik een dmx sturing aanschaf van min 24 DMX kanalen, wil ik de 8 pars afzonderlijk sturen dan heb ik er eentje van min 48 DMX kanalen nodig ,.......JUIST?

Alvast bedankt aan iedereen die me op weg hebben geholpen

Thanks

Comment

• renevanh
                          • Oct 2004
                          • 2371

Originally posted by atarieke
                          De parren die ik heb gebruiken elk 6 DMX kanalen, dus als ik het effect van een 4 kannaals-chaser wil bereiken moet ik zorgen dat ik een dmx sturing aanschaf van min 24 DMX kanalen, wil ik de 8 pars afzonderlijk sturen dan heb ik er eentje van min 48 DMX kanalen nodig ,.......JUIST?
                          Jep, correct.
                          De vraag is natuurlijk of je ze afzonderlijk wil sturen, je kan ze ook per 2 aansluiten (2 parren hetzelfde DMX (start)adres geven). In dat geval kom je met 24 kanalen een heel eind en zou je aan een [url=http://www.licht-geluid.nl/shop/BVModules/ProductTemplates/jenh/Product.aspx?productid=AD408010]Elation SceneSetter-24.
                          Die is er overigens ook in een 48 kanaals variant maar dan weer net boven je budget.

Een ander alternatief: Entec USB DMX en een laptop met LightJockey.
                          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• atarieke
                            • Dec 2008
                            • 29

Dat was het volgende waar ik het over wou hebben,
                            heb deze nacht (sta deze week in nachtdienst) wat lectuur (reclame folders en catalogie) mee geahd naar't werk en daar kwam ik ook natuurlijk DMX software tegen (sunlite, ADJ ), daar ik hier nog een laptop op overschot heb liggen (acer travelmate, 3 gb ram, pentium mobile 2.6 ghz, video 512 g-force) lijkt me dat precies interressanter, ook qua prijs als je het gaat vergelijken met de mogelijheden die hebt tov de traditionele dmx sturingen.
                            Sunlite viel er wel als duurste uit, maar die hebben dan ook wel een heel uitgebreid pakket. (meer dan ik zou nodig hebben).
                            Ik hoop alleen dat die usb/dmx interfaces niet dezelfde kuren hebben als die ledsturinkjes.

welke software gebruiken jullie, zijn er ergens trialversies beschikbaar? (voor zover ik heb gezocht nog geen trials gevonden )
                            enne euh, het kan toch niet zijn dat je voor 8 ledparretjes zo'n uitgebreide software nodig hebt

grtz
                            Last edited by atarieke; 03-12-08, 14:13.

Comment

• moderator
                              Moderator
                              • Apr 2001
                              • 5950

euhm....daar bestaan reeds een aantal onderwerpen over, je vervolgvragen over aansturing via software kan je in die onderwerpen stellen. Zo proberen we de onderwerpen een beetje overzichtelijk te houden, thnx!

Comment

Working...