stroom berekenen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

stroom berekenen

nou loop ik al een tijdje rond in de AV en het is al voor een lange tijd mijn hobby

ik stond laatst met iemand te praten en die begon over de hoeveelheid amperes die hij ter beschikking had.
    (ik knikte ja maar ik snapte het niet helemaal)

ik werk altijd met watt en nooit met ampere's aangezien ik nog verder wil in de AV wil ik natuurlijk bijleren, dit is wel een van die skills die je kan leren door het hier te vragen.

hoe kan ik het vermogen berkenen van watt naar amperes en andersom?
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?
  • DJ_matthias
    • Jun 2005
    • 620

voor het aantal Watt doe je het aantal Ampere * 230 Volt
    dus Watt = Ampere*230

voor het aantal ampere is het dus je aantal Watt / 230V

voorbeeldje: 3500Watt / 230V = 15A
    .................16A * 230V = 3680Watt (= maximale dat je dus op een 16A kring kan prikken)
    Last edited by DJ_matthias; 15-12-08, 20:02.
    we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
    Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

En als goeie vuistregel hou je 3,5kW aan, dan heb je altijd nog wat over voor piekstromen en dingen die je onverwachts toch aan gaat sluiten. Plus dat het stukken makkelijker rekent.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• J.S. Coolen
        • May 2008
        • 254

Als je echt veilig wil spelen ga je uit van 3 KW. Want als je werkelijk een stroomdip krijgt of een peikspanning dan is 180 watt nou niet echt veel.
        Account niet meer actief.

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

Zullen we het bij het juiste onderwerp houden?

Ja knikken terwijl je het niet begrijpt, dat is niet echt handig... Die ander denkt dan dat je begrijpt waar het over gaat en doet wellicht de aanname dat jouw kennisniveau anders is dan het in werkelijkheid is.

Juist door je toetsbaar en leergierig op te stellen ga je met grote sprongen vooruit qua kennis en vaardigheden.

Hierboven al uitgelegd en eentje om goed te onthouden:

P=I*U

Mag je zelf even uitknobbelen welk symbool voor wat staat, dat is onderdeel van het leerproces

Hoeveel Watt je over een fase trekt is hier niet de vraag. Dat is een vraagstuk voor de mensen die al weten wat de uitkomsten van de som is en die met die uitkomst aan het werk gaan!
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• LJmalcolm

als je kabeldiktes gaat berekenen dan moet je kijken hoeveel Amperé je er door heen gaat laten lopen Bv 2,5mm2 voor 16 Amperé en 6mm2 voor 32 Amperé. Spanning/Vermogen is in dit geval niet interessant, alleen de verhouding ertussen!

Zelf reken ik ook altijd terug naar amperés omdat niet altijd alle bekabeling gemaakt is voor een groep van 16 Amperé

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Strikt formeel heb je dan ook rekening te houden met de lengtes van de bekabeling en gelden er voor meerdere lijntjes door dezelfde mantel andere eisen dan voor een enkele fase door een kabel...

Nogmaals: reacties op/over de vraag!

Comment

• 4uss
                • Aug 2005
                • 578

Even ter aanvulling op de vraag:
                Watt is een eenheid voor vermogen
                Ampère is eenheid voor stroom
                Volt is een eenheid voor spanning

Op een gemiddeld stopcontact is spanning een constante (230V), de stroom loopt door je apparaat en wordt meer naar gelang het vermogen van je apparaat groter is (of wordt).
                Maximalen hiervoor kun je zelf uitrekenen als je weet hoe een stroomgroep is afgezekerd, welke kabel er is gebruikt en wat de lengte van deze kabel is. Normaal zou het eerste (zekering) moeten voldoen, maar er zijn genoeg locaties waar de laatste twee niet in orde zijn!

Ga lekker zelf aan de slag met de stof: Rekenen 2 (wet van ohm)

Comment

• partydrivein
                  • Jul 2008
                  • 389

heey jongens bedankt.

ik heb al vaker in het zaaltje gewerkt dus ik wist wat het kan houden

maar zo kom ik verder bedankt!
                  deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

Meer valt er niet over te verzinnen, mocht iemand aanvullende vragen hebben, mail me even, gaat het onderwerp weer op een kiertje!

Comment

Working...