Wat heb je minimal nodig voor een disco feestje voor max. 50 personen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tjeute
    • Dec 2008
    • 1

Wat heb je minimal nodig voor een disco feestje voor max. 50 personen?

Dag iedereen,

in krokusvakantie geef ik een verjaardagsfeestje voor ongeveer 30à45 man. Het zou doorgaan in een parochiezaaltje die 80man kan slikken.
    Ik sprak een vriend DJ aan voor regelingen ivm licht en geluid.
    Hij zei me dat voor een parochiezaal en een feestje van 30-45man, het genoeg was om 1x een 4-par te zetten met 4 gekleurde spots, en dan nog een par met 4 scanners, een strobo en rookmachine.
    Nu is mijn vraag is dit volgens jullie een goede keuze? Of moeten er meer lichten of minder lichten zijn?
    En qua geluid brengt hij zijn laptop mee, zal vandaaruit ze op een deck zetten, en dan mixen, ook 2boxen van 400W en een versterker. Is dit volgens jullie ook oke?
    Gelieve eerlijk te antwoorden en niet volgens de commerce.

Mvg,

Mathieu
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Hoi en welkom,

Allereerst even de woorden goed op een rijtje. Je hebt het over een 4-par... Een PAR is een lamp en wat jij bedoeld is een 4-bar (een T-bar waar 4 lampen aan kunnen).

Voor zo'n kleine groep mensen hoef je inderdaad niet overal rondom enorme lichtinstallaties neer te zetten. Als ze hier echter expliciet om vragen en ervoor willen betalen, dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Persoonlijk zou ik het net iets anders aanpakken. Als basis aan iedere kant van je draaiplek (ervan uitgaande dat deze ergens redelijk centraal staat) zet je een T4-bar met parren neer (dus 2x T4 = 8 lampen totaal). Dan heb je een mooie symmetrische basis. 4 scans (geen scanners) kunnen inderdaad een leuke toevoeging zijn, als je fatsoenlijk kan programmeren. Deze kun je apart aan een T4 hangen (bijvoorbeeld achter je), maar het zou mooier zijn als je ze over de breedte kan verdelen.

Een strobe is minder nodig. Zeker als het gaat om oudere mensen, zullen die er niet op zitten te wachten (idem voor de rookmachine, erg inhouden dus met de hoeveelheid). Als het gaat om jongeren, dan kan het wel. Bedenk dat je met scans ook een strobe-effect kan creëren.

Met 2 speakers van 400W kun je ruim uit de voeten bij 40 man. Ik neem aan dat dit om fullrange-speakers gaat? Misschien dat je nog speciale bas-speakers kan regelen, zodat die geluidslaag beter tot z'n recht kan komen.

En de DJ neemt zijn laptop mee om te mixen? Persoonlijk krijg ik daar de kriebels van. Ik heb zelf altijd een voorkeur voor cd's: geen crappy mp3s, kan heel moeilijk vastlopen (Windows daarentegen...), geen last van lage-kwaliteit geluidskaarten. En op de laptop een auto-mix gebruiken is als enigszins serieuze DJ een no-go. Bedenk dat mensen thuis tegenwoordig steeds mooiere geluidsinstallaties hebben staan, dus dat ze ook zeker verwachtingen hebben als je met een "professionele" geluidsinstallatie aankomt.

Alvast heel veel succes!

Comment

• vasco
      • Oct 2003
      • 2567

Als ik de openingspost zo lees dan denk ik dat wij hier niet te maken hebben met een enorm pro feest maar moet het vooral leuk en gezellig gaan worden. Daarnaast heb ik de indruk dat de topicstarter het niet zelf gaat uitvoeren maar hier info wil hebben voor zijn eigen feest bij het "inhuren".

Wat termen en tips rond het licht betreft heeft Jurjen eigenlijk al alles uit de doeken gedaan.

Wat geluid betreft kan ik mij wel voorstellen dat in deze situatie simpel draaien met een laptop afdoende kan zijn (laten we niet weer de discussie starten over legaal/illegaal etc. want hier zijn al genoeg andere topics over). Het gaat hier niet om bijvoorbeeld een schoolfeest met 200+ leerlingen in een gymzaal waar de school geld voor neerlegt maar om een verjaardag in een parochiehuis met een bevriend DJ die komt draaien voor een drankje of zo. Ik denk dat als de laptop een keer vastloopt de topicstarter hier niet direct heel erg mee zal zitten en het feest gewoon doorgaat na het herstarten.

PS:
      Een titel als "help!" zegt ons hier niet zoveel, als iedereen als titel help zou ingeven dan kun je net zo goed stoppen met een forum want op een forum kom je meestal al om hulp te zoeken.
      Last edited by vasco; 17-12-08, 14:08.

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Onderwerp even aangepast, voor onderwerpen met de titel: "help!" verwijs ik je graag door naar 112, die zijn accurater en completer in hun reacties.

Aangezien dit het forum van J&H is en J&H de wereld aan dit soort klusjes voorziet van een passend licht&geluidssetje even een linkje: huur partyshow > huren partyshows - J en H Licht en Geluid&reg - verhuur van licht, geluid, beeld, truss en podium techniek

Kan je voor de fun nog een rookmachine bij doen, of een stroboscoop, maar als de dj goed genoeg is zal niemand die dingen missen als je ze niet gebruikt!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...