Voorversterken laptop?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nls-nls
    • Dec 2008
    • 128

Voorversterken laptop?

Hallo allemaal,

Ik heb even een klein vraagje:

Als ik mijn laptop aansluit op mengpaneel aansluit die weer op een 450 watt versterker aangesloten is, dan heb ik wel eens de neiging om de begrenzing van de laptop af te halen om de laptop weer nét even wat harder te laten gaan. De laptop gaat wel hard, maar er kan meer uit die boxen komen.

Is het nu mogelijk om met een gewone versterker de laptop voor te versterken en dan de versterker door te lussen naar het mengpaneel?

m.v.g. Niels
  • RayM
    • Jan 2006
    • 742

Wat bedoel je met voorversterken? Een versterker heeft in de regel alleen speakeroutputs en dat signaal wil je niet in je mengtafel.
    Heel veel hangt ook af van je mengtafel, de preamps die er in zitten enz.
    En hoe sluit je de laptop aan? Via de koptelefoonuitgang of heb je een audiointerface?
    Heerlijk die stilte

Comment

• mvdmeulen
      • Aug 2007
      • 137

lijkt me niet aan te raden als je je mengtafel vaker wil gebruiken
      de kans dat je je voorversterker opblaast is heel groot
      beter niet doen dus
      groeten
      mark
      Met vriendelijke groet,
      Mark van der Meulen

Comment

• LJKEVIN
        • Dec 2005
        • 426

Een laptop heeft (meestal) een -> signaal waar je 3,5mm jack in past.
        (SPDIF kan ook, maar sluit die maar eens aan op een mixer..succes)

Dit signaal is al op LINE niveau, en die moet je dus niet nog eens gaan voorversterken...

Wanneer je een nummer afspeelt vanaf je laptop, en het zelfde nummer vanaf een (bijvoorbeeld) mp3 speler, dan kun je wanneer je het kanaal gaat voorbeluisteren(PFL) op je meter wel zien op hoeveel DB je laptop uitstuurt.

Wanneer je laptop VEEL zachter uitstuurt dan kan het natuurlijk ook zijn dat je geluidskaart brak is... in dit geval kun je eens kijken naar een Lexicon Alpha of Omega of iets dergelijks.

Succes

Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• nls-nls
          • Dec 2008
          • 128

ok bedankt

Comment

• kjp
            • Jul 2008
            • 24

aanvulling

Er schiet me nog iets in t zin.

Je zou ook met een DI box kunnen experimenteren

Daar zitten soms knoppen op om er Decibels bij het signaal op te tellen, danwel decibels af te halen, of om gewoon om het signaal normaal door te geven aan de tafel.

klaasjan
            Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

Originally posted by kjp
              Er schiet me nog iets in t zin.

Je zou ook met een DI box kunnen experimenteren

Daar zitten soms knoppen op om er Decibels bij het signaal op te tellen, danwel decibels af te halen, of om gewoon om het signaal normaal door te geven aan de tafel.

klaasjan
              Bijna goed, enigste di-boxen die ik ken kunnen het signaal niveau verzwakken. Niet versterken dus.
              Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• renevanh
                • Oct 2004
                • 2371

Originally posted by FiëstaLj
                Bijna goed, enigste di-boxen die ik ken kunnen het signaal niveau verzwakken. Niet versterken dus.

Ik ben er ook wel eens tegengekomen met 0db, +20db en +40db. Zag er als een knutselproject uit... maar ze bestaan (en het werkte nog ook).
                Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• SoundOfSilence
                  • Mar 2007
                  • 766

Originally posted by renevanh
                  Ik ben er ook wel eens tegengekomen met 0db, +20db en +40db. Zag er als een knutselproject uit... maar ze bestaan (en het werkte nog ook).
                  Hé, dat staat op die van mij ook (gewoon in de winkel gehaald).

Alleen ga in 0dBu in en komt er standaard -60 dBu uit (schakelaar op de 0dB stand).
                  Zet ik de schakelaar op +20, dan komt er -40 dBu uit, schakelaar op +40 -> -20 dBu aan de uitgang.

Lullig hè, dat dB's een verhouding aangeven en niet een absolute waarde.
                  It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• kjp
                    • Jul 2008
                    • 24

leerzaam

echt leerzaam zo'n forum!
                    Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

volgens mij zijn de (kuch) behringer(kuch) 19 inch DI's voorzien van +20 schakelaar.

groeten John
                      Groeten John
                      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• LJKEVIN
                        • Dec 2005
                        • 426

Samson DI's kun je inderdaad ook wel + 6 dB geven (meen ik)

komt er op neer,

een laptop kun je via DI aansluiten, maar het is niet bedoeld om het signaal dat al op line niveau ligt, nog eens te gaan versterken..
                        ik zeg altijd.. gebruik de apparaten waarvoor ze zijn bedoelt...
                        laat versterken dus lekker aan je versterker over.

Wil je alleen je brom van je laptop dan kun je ook gewoon je aarde van je laptop niet aansluiten.
                        (voor de mensen die persé daarvoor een laptop via DI aansluiten)
                        Avolites - GrandMA - Martin - Robe - Clay Paky

Comment

• SoundOfSilence
                          • Mar 2007
                          • 766

Persoonlijk zou ik een losse (betere) geluidskaart nemen die netjes lineout geeft.

Is de herrie op je speakers niet hard genoeg, zoek het in je speakers danwel versterker.
                          It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• vasco
                            • Oct 2003
                            • 2567

Originally posted by LJKEVIN
                            Wil je alleen je brom van je laptop dan kun je ook gewoon je aarde van je laptop niet aansluiten.
                            Volgens mij zit jij al lang genoeg op dit forum om te weten dat aarde losknippen/afplakken een no go is hier.

Comment

• atarieke
                              • Dec 2008
                              • 29

'k gebruik zelf ook al jaren laptop's om mee te draaien, met acer nooit problemen gehad met brom, met een fujitsu siemens amilo wel, ( voeding was geaard)gebruik laptop voedingen zonder aarding, (zoals deze van medion), geen problemen, ook niet qua versterking, gewoon headphone uitgang naar line in, signaal sterkte regelen met gain ( zodat de peak-ledjes van het gebruikte kanaal af en toe eens knipperen) en dan het volume regelen.
                              Heb al verschillende laptop en mengtafel/versterker of powermixers gebruikt, nog nooit problemen gehad met volume.
                              Kijk wel even na bij de instelling van je geluidskaart dat je line out aanvinkt bij de volumeregeling, en dat je deze net niet maximaal openzet (ivm oversturen).
                              Sommige laptops hebben ook een volume regeling tussen de geluidskaart en headphone-uitgang, zorg dat deze voledig openstaat.

als het hiermee niet lukt, zou ik idd eens zoeken, zoals eerder vermeld, bij je verstereker/speakers.
                              Last edited by moderator; 06-01-09, 22:29.

Comment

Working...