Wat is een Goede Beginnersset ? Advies Gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dinero
    • Jan 2009
    • 2

Wat is een Goede Beginnersset ? Advies Gevraagd

Ik heb de volgende vraag, mijn zoon van 16 wil graag geluidsman/technicus worden, hij doet nu een pa cursus bij Manifesto. Omdat hij binnenkort jarig is, wil ik voor hem een mengpaneel kopen e/o andere componenten die erbij horen. Wie kan mij advies geven wat een leuke startersset zou zijn voor hem ? Hij wil niet als Dj gaan draaien, alhoewel hij wel veel met muziek bezig is (hardcore/hardstyle). Misschien dat hij dat later wil gaan doen (?), het is nu meer om het geleerde te oefenen. Wat is wijsheid in deze ?

Heel graag advies voor iemand die er helemaal geen verstand van heeft...
  • partydrivein
    • Jul 2008
    • 389

mischien eerst wat meer informatie geven?

er zijn verschillende doelen in geluid, wil hij bandjes doen, zangers, kleine voorstellingen, tape acts?
    Niet onbelangrijk wat is het budget iedereen op dit forum weet wel een leuk setje maar is dit voor de portomonee beschikbaar?

ook niet onbelangrijk met alleen een tafeltje, speakers en een versterker ben je er nog niet er komen ook kabels en andere spullen bijkijken.
    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• Dinero
      • Jan 2009
      • 2

betere uitleg

Ik zal het beter uitleggen, in principe is het nu nog voor persoonlijk gebruik, later wil hij wel gaan draaien als dj, maar het gaat nu om een goed mengpaneel, zodanig dat hij het later kan uitbreiden. Eventueel samen met een goede set speakers. Zoals gezegd weet ik er verders niet veel van, we hebben een versterker, welliswaar een oudje, technics su v2a, maar doet het nog zeer goed. Zijn een voor - en eindversterker nodig, als je wilt gaan draaien ?

Het gaat dus om een :
      mengpaneel, welk merk is goed etc...
      Ludsprekers, welk merk en worden niet meteen opgeblazen als de beste jongen hardcore opzet...(!)
      Hoofdtelefoon

Wat heb je nog meer nodig ? Als je wilt gaan draaien op feestjes etc..leg het me maar uit.

Ik wil 1st de basisdingen voor hem kopen, zodat hij in ieder geval kan experimenteren, ik dacht aan € 500,00...ik weet niet hoever we hier mee komen. Zodat er af en toe wat bij kan worden gekocht om alles compleet te maken.

Iedere suggestie is welkom.

Comment

• berolios
        • Sep 2005
        • 1538

Originally posted by Dinero
        [...]leg het me maar uit.[...]
        Pacifisme doet het hier niet echt goed (!), door de zoekfunctie te gebruiken en het 'newbies' deel door te nemen zul je een heel eind komen.

500 euro is veel geld als je het door de plee spoelt, maar is veel te weinig geld om serieuze zoden aan de dijk te zetten in de audio-wereld.

Mijn eerste advies is hem vooral veel mee te laten lopen bij bandjes en dergelijke, daar zal hij het meeste van leren! Ik begrijp dat hij reeds bij een clubje een en ander doet, dat is een goed begin!

Hebben jullie toevallig muzikanten in de vrienden-kring of familie? Want wat ook erg goed zou werken is als hij als vaste techneut met een bandje meekon. Zo ben ik ook begonnen toen ik 14 was ... gewoon mee in de cafeetjes als geluidstechneut... gaat in het begin meet heel veel vallen en soms opstaan, maar langzaam maar zeker (met behulp van de dingen die hij op die cursussen leert) krijgt hij het door en kan het zomaar hard gaan.

Zelf een totale set kopen om ermee te oefenen kan, maar zoals ik al eerder zei is dat in mijn ogen helaas geld weggooien. 500 euro is ontzettend weinig, als je er al iets voor kunt krijgen is dat van bedroevende kwaliteit en zal al snel blijken dat die 'investering' van 500 euro net zo goed door de plee gespoeld had kunnen worden.

Zet EN mics EN mengtafel EN speakers EN bekabeling EN etc... even uit je hoofd... dat gaat 't niet worden. Bedenk wat op dit moment de meeste waarde zou hebben. Is er in jullie omgeving bijvoorbeeld een plek waar PA voor een prikkie gehuurd of geleend kunnen worden... dan is de aanschaf van een simpel mengtafeltje wellicht een goede optie... etc...

Is zoonlief een echte muzikant en zou hij misschien wel wat dingetjes op willen nemen of zo, dan is juist een mengtafel / microfoons een goed plan. Echter, als hij als DJ aan de gang wilt, dan heb je hier weer niks aan.

Hoe ik het nu interpreteer zou ik kijken voor een paar redelijke (zet 'goed' in ieder geval maar uit je hoofd, dat kan niet voor dat geld) speakers met versterker. Die kan hij gebruiken als DJ, maar ook als geluids-techneut. Een simpel mengtafeltje is er daarna snel genoeg bij gezocht. Als je ergens een set 2e hands dB Technologies Opera (actieve speakers = versterker ingebouwd) kunt vinden heb je waarschijnlijk voor jouw budget wel een OK setje waar je niet na 2 jaar al niks meer aan hebt. Later kan er dan een subje of zo bij (DJ), of een mengtafel (geluidstechneut).

Hoe je het ook wendt of keert, 500 euro blijft ontzettend weinig. Zoek het daarom vooral ook in de 2e hands sfeer.

Succes ermee in ieder geval.
        Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Hij volgt een PA-cursus om DJ te worden? Dat is ongeveer als een cursus vrachtwagenmonteur volgen om taxichauffer te worden.

Verder wel een toffe pappie die 500 euro aan een verjaarscadeau wil besteden!

Voor 500 euro kun je best een leuke uitgebreide dj-mixer in het middencircuit vinden of een simpele van een topmerk. Handig is wel om te weten in welke richting je wilt: gaat hij met cd-spelers draaien, met platenspelers, of beiden?

Kijk eens naar de Numark 5000-FX of de Pioneer DJM-400.

Houdt er voor het vervolg wel rekening mee met dat je voor 500 euro nooit heel ver komt (behalve voor een koptelefoon).

Comment

Working...