defecte leds in ledparren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atarieke
    • Dec 2008
    • 29

defecte leds in ledparren

Hallo,

Er vallen bij mijn ledparren rijtjes van 6 leds uit, ik ben er al achtergekomen dat ze serie zijn aangesloten, en dat sommigge de spanning nog doorgeven naar de volgende led als ze defect zijn, en sommige niet, waardoor de hele serie uitvalt (logisch).
    Mijn vraag, ik ben tamelijk handig in solderen maar ken niets van ledtechnologie.
    Met welke leds kan ik deze vervangen ( volt, watt,..)(ledeigenschappen), ik weet welke kleur het moet zijn (of hoe de ledkleur wordt bepaald weet ik niet), maar het zijn allesinds doorzichtige 5 mm leds.
    De ledparren zijn van het zelfde kaliber als de lowbudget van showtec.
    Deze zijn van Vaytec, heben 151 leds, en het verbruik volgens de handleiding zou 20 watt bedragen. Ik ben al opzoek geweest naar een of andere datasheet over dit soort ledpar, maar helaas,.... dus daarom dit forum.

Alvast bedankt
    Last edited by atarieke; 04-01-09, 22:41.
  • sparky
    • Apr 2002
    • 2104

Originally posted by atarieke
    Hallo,

Er vallen bij mijn ledparren rijtjes van 6 leds uit, ik ben er al achtergekomen dat ze serie zijn aangesloten, en dat sommigge de spanning nog doorgeven naar de volgende led als ze defect zijn, en sommige niet, waardoor de hele serie uitvalt (logisch).
    Mijn vraag, ik ben tamelijk handig in solderen maar ken niets van ledtechnologie.
    Met welke leds kan ik deze vervangen ( volt, watt,..)(ledeigenschappen), ik weet welke kleur het moet zijn (of hoe de ledkleur wordt bepaald weet ik niet), maar het zijn allesinds doorzichtige 5 mm leds.
    De ledparren zijn van het zelfde kaliber als de lowbudget van showtec.
    Deze zijn van Vaytec, heben 151 leds, en het verbruik volgens de handleiding zou 20 watt bedragen. Ik ben al opzoek geweest naar een of andere datasheet over dit soort ledpar, maar helaas,.... dus daarom dit forum.

Alvast bedankt
    Heb je het al aan de importeur gevraagd?
    Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MC Party
      • Sep 2003
      • 481

Ik weet dat de TD'ér hier er gewoon met de soldeerbout bijgaat en het weer werkt.
      Zal hem even vragen wat hij ermee doet. Volgens mij waren het gewoon slechte verbindingen op de printplaat. Komt bij de lowbudget reeks idd vaak voor..
      Midas verona 400 + KS audio-T12 + BSS DPR fx => i'm lovin' it ! ;-)

Comment

• atarieke
        • Dec 2008
        • 29

Heb de printen van de betreffende pars er eens uit gehaald, en wanneer ik met mijn multimeter over de led meet (met de bieper voor verbinding te testen) dan licht de led op, bij enkele niet die zullen dus defect zijn en bij de andere die niet oplichten krijg ik een biep, dus die geven wel spanning door ( er zijn enkele reeksen van leds waar er slechts eentje niet brand).

Mij gaat het erom, kan je aan de led zelf gewoon zien over welke led het gaat ( niet de kleur maar wel voltage, wattage,...) of heb je echt een technische datasheet nodig van deze par om aan de juiste leds te raken?

Comment

• moderator
          Moderator
          • Apr 2001
          • 5950

ff gegoogled op varyled, kost 38 euro...
          open maken...opzoeken, oplossen, dichtmaken....kost zeker 38 euro

conclusie: geen garantie meer? leuk voorreserveonderdelen snel andere voor laten komen
          Economisch total loss heet dat.
          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Aart Rietveld
            • Aug 2004
            • 190

Originally posted by atarieke
            Hallo,

Alvast bedankt
            Als er echt LED's kapot zijn en je hebt meerde defecte lampen: Gebruik de nog goede LED's uit één defecte lamp om de anderen op te knappen.
            Kost wel eventjes tijd maar als je toch even niets te doen hebt is het leuke bezigheidstherapie....

Comment

• Stage-Q
              • Sep 2007
              • 389

de meeste fabrikanten roepen dat led's levenslang mee gaan en dat je er tig jaar garantie op krijgt.
              dus ik denk dan...terugsturen en vraag om een nieuwe.

als je er zelf mee aan het solderen gaat, vervalt uiteraard automatisch de garantie, en als je het dan verprutst...tja...dan zit je met de gebakken peren.
              Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• Jacob
                • Jan 2006
                • 152

De LEDs gaan misschien wel levenslang mee. Helaas is de rest van de electronica vaak de zwakste schakel. En zit je alsnog met defecte lampen.
                Een bulb kan je tenminste vervangen.

Comment

• atarieke
                  • Dec 2008
                  • 29

'k heb gemerkt dat er bij één par al gesoldeerd geweest is,(zijn pars van de pls shop) waarschijnlijk een herstelde die eerder al eens verkocht geweest is en teruggestuurd door de koper, ik denk niet dat de importeur van deze chiwawatec spullen zijn defecte lampen kan terugsturen.

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

ik gebruik JB system led par 64. Ik heb ook al eens een rijtje gehad (van 5 denk ik) die niet meer werkte. Gewoon onder garantie gemaakt. Als je spotje echt zo goedkoop is, zou ik er ook geen werk insteken hoor :s

Comment

• atarieke
                      • Dec 2008
                      • 29

Het komt bij de iets duurdere versies van ledparren dus ook voor,...

Comment

• SPS
                        • Mar 2004
                        • 1662

Originally posted by Jacob
                        De LEDs gaan misschien wel levenslang mee. Helaas is de rest van de electronica vaak de zwakste schakel. En zit je alsnog met defecte lampen.
                        Een bulb kan je tenminste vervangen.
                        Leuke uitspraak altijd "Levenslang mee".
                        Wiens leven hebben we het dan over
                        Van de gebruiker? (ca. 80 jaren), van z'n konijn (ca. 3 jaar)
                        Ik denk dat ze bedoelen van de LEDs zelf! En dan klopt het natuurlijk altijd

Ofwel onzinnige reclameuitingen zonder specificatie...
                        Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

Working...