Fazer/Fogger & controlling ervan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WFF
    • Jan 2009
    • 21

Fazer/Fogger & controlling ervan

Hallo,

Ik heb een Elation Antari X-310 (fazer) + 2xJem ZR33 (fogger), en een Behringer LD-6230 (dimpack) besteld.
    Het dimpack wordt enkel voor par spots gebruikt.

Voor de fazer&foggers, het is de bedoeling mist/ijle rook te creeëren in een toneelzaal. Nu raak ik niet echt wegwijs uit welke rookvloeistof ik er straks mag gaan ingieten (vooral voor de fazer), en specifieker, welke ik voor mijn doel kàn gebruiken. Naam/fabriekantscode kom ik al een eind mee, exacte URL hoeft niet.

Verder voor het besturen van die rookmachines, voor aan het dimpack te hangen dacht ik aan de SC-2412 van showtec. Deze heeft bovenaan een "Fog" knop, hoe is deze exact te gebruiken?
    Stel dat ik alle 3 de rookmachines apart wil kunnen besturen (zijnde werken/uit&output), kan ik me moeilijk voorstelling dat ik 3 aparte controllers zou nodig hebben. Valt dit via een zelfde tafel te doen als waarmee het dimpack wordt gecontroleerd door hier achteraan op door te lussen naar het 1ste rookmachine, naar het 2de, naar het 3de, en eventueel ooit naar nog andere rookmachine's/strobo's?
  • Big Bang
    • Apr 2008
    • 652

Voor de antari geven ze zelf op: Liquid used: Antari FLG Liquid only

De beste ervaringen heb ik verder met JEM ZR mix. Deze is iig zeer geschikt voor de ZR33, maar ook de antari is een Fazer (Fogger met fan; dus geen Hazer) dus lijkt me dat de ZR mix daar ook prima voor voldoet. Voor echte fijne nevel zul je naar een hazer of cracker moeten kijken.

De machines hebben allemaal DMX aan boord, dus zijn ze met om het even welke DMX controller aan te sturen. Laat je daar dus vooral niet door beperken. De Rookmachine functie op de tafel die jij noemt werkt niet op de genoemde machines.
    It's time to play the music, It's time to light the lights ...

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

De rookmachines die jij noemt zijn overigens allemaal DMX, dus je kan ze prima via elke gewenste lichttafel sturen als een dimmerkanaal. De 'fog' knop op ShowTec tafels zal hier echter niet mee gaan werken.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• WFF
        • Jan 2009
        • 21

Originally posted by Big Bang
        De machines hebben allemaal DMX aan boord, dus zijn ze met om het even welke DMX controller aan te sturen. Laat je daar dus vooral niet door beperken. De Rookmachine functie op de tafel die jij noemt werkt niet op de genoemde machines.
        Oké, geen ramp dat die knop niet werkt.
        Valt de tafel zelf wel te gebruiken om deze aan te sturen? Ie, 'hoe hoger de schuif, hoe hoger de output', na deze door te lussen met elkaar met DMX kabels?
        Ze per kanaal te programmeren is nog een andere zaak, maar daar worstel ik me met de manual wel door.

De ZR mix, heeft iemand mogelijk ergens een filmpje staan van een rookmachine waar deze in gebruikt wordt, zodat ik min of meer het effect in een ietwat grotere ruimte zie? (niet zoals de meeste filmpjes, waar er een close up van het toestel staat maar je verder niets ziet)

Comment

• DJ_matthias
          • Jun 2005
          • 620

Originally posted by WFF
          Oké, geen ramp dat die knop niet werkt.
          Valt de tafel zelf wel te gebruiken om deze aan te sturen? Ie, 'hoe hoger de schuif, hoe hoger de output', na deze door te lussen met elkaar met DMX kabels?
          Ze per kanaal te programmeren is nog een andere zaak, maar daar worstel ik me met de manual wel door.

De ZR mix, heeft iemand mogelijk ergens een filmpje staan van een rookmachine waar deze in gebruikt wordt, zodat ik min of meer het effect in een ietwat grotere ruimte zie? (niet zoals de meeste filmpjes, waar er een close up van het toestel staat maar je verder niets ziet)
          ivm met aansturen: hoe hoger de schuif hoe meer output idd (voor de ZR33 toch! antari ken ik niet)

ivm met het adresseren: ZR33's gebruiken 1 kanaal dus simpeler kan niet!

ivm de vloeistof: wees maar zeker dat als je 2X een ZR33 vol open zet je binnen de kortste keren je zaal, hoe groot dan ook, volpompt met een dikke witte rookwolk!
          we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
          Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• WFF
            • Jan 2009
            • 21

Bedankt voor die specifiekere antwoorden Matthias,
            Originally posted by DJ_matthias
            ivm de vloeistof: wees maar zeker dat als je 2X een ZR33 vol open zet je binnen de kortste keren je zaal, hoe groot dan ook, volpompt met een dikke witte rookwolk!
            Met 1000 kubieke meter per minuut (16-17m³/seconde) lijkt me dat ook niet gek, maar het is niet mijn bedoeling dat het echt dikke rook is. Het publiek moeten namelijk de spelers op het podium nog wel kunnen zien.
            Is de enige optie dit te vermijden de output simpelweg lager te zetten en hopen dat hij goed genoeg verspreid, of is een andere vloeistof ook een optie?

Nog een extra vraag, zijn er DMX fans (ze zijn er, al heb ik het over fans die misschien iets goedkoper zijn dan de JEM AF-1 (€750-800)) die rookbestendig zijn, en deze rook redelijk snel/zo stil mogelijk weg krijgen? Eigenlijk ben ik gewoon opzoek naar betaalbaardere alternatieven voor de AF1, is zeker met 2 van die dingen een dure grap.
            Last edited by WFF; 07-01-09, 20:22.

Comment

• DJ_matthias
              • Jun 2005
              • 620

Originally posted by WFF
              Bedankt voor die specifiekere antwoorden Matthias,
              Met 1000 kubieke meter per minuut (16-17m³/seconde) lijkt me dat ook niet gek, maar het is niet mijn bedoeling dat het echt dikke rook is. Het publiek moeten namelijk de spelers op het podium nog wel kunnen zien.
              Is de enige optie dit te vermijden de output simpelweg lager te zetten en hopen dat hij goed genoeg verspreid, of is een andere vloeistof ook een optie?

Nog een extra vraag, zijn er DMX fans (ze zijn er, al heb ik het over fans die misschien iets goedkoper zijn dan de JEM AF-1 (€750-800)) die rookbestendig zijn, en deze rook redelijk snel/zo stil mogelijk weg krijgen? Eigenlijk ben ik gewoon opzoek naar betaalbaardere alternatieven voor de AF1, is zeker met 2 van die dingen een dure grap.
              als het voor op een podium is gebruik je meestal best een hazer of oilcracker... er bestaat wel "light" vloeistof maar het blijft een dikke wolk!

aangezien je nu 2 ZR's hebt en je een fan wil gebruiken: wat wij ook wel eens doen is een gewone fan aansluiten op een single channel dimmer (Showtec Dimm-Switchpack, 1 kanaal, DMX - J&H Licht en Geluid)
              gewoon zn eigen adresje en je kan je fan laten draaien zo hard je zelf wil!
              Last edited by DJ_matthias; 07-01-09, 20:27.
              we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
              Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• WFF
                • Jan 2009
                • 21

Handig.
                Mensen die suggesties hebben voor ventilators, of is dit een eerder kwestie van in de eerste de beste doe het zelf zaak een fan met grote bladen (lawaai..) te gaan zoeken?

Oilcrackers vind ik niet zo snel terug, voorbeelden hiervan?

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by WFF
                  Handig.
                  Mensen die suggesties hebben voor ventilators, of is dit een eerder kwestie van in de eerste de beste doe het zelf zaak een fan met grote bladen (lawaai..) te gaan zoeken?
                  Vloerventilatoren werken op zich het beste in dit geval, veel output voor weinig plek. Een chromen op vloerstandaard, iets als dit, ziet er ook nog niet eens verkeerd uit op een podium:

Ellectrique Design: Alpina Chromen vloerventilator (45cm) SF5013

Enkelkanaals dimpackje ertussen (of een MultiDim als je er meerdere aan wil sturen) en klaar ben je. Qua lawaai zou ik me niet te druk maken, meestal komt je PA daar wel goed bovenuit. Een fan op hoog statief zou ik vermijden, want het staat een beetje knullig om een huiskamerfan tussen je PA te hebben staan.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...