Actieve subwoofer eon 1500 van JBL aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kjp
    • Jul 2008
    • 24

Actieve subwoofer eon 1500 van JBL aansluiten

Ik heb een vraag.

Mijn configuratie:

2 keer JBL eon 1500 passieve speakers 250 watt
    yamaha p 3200 versterker 400 watt (versterker en boxen zijn door een audiobedrijf aan elkaar voor het leven verbonden)

Deze set heb ik sinds een aantal maanden kunnen uitbreiden met 1 actieve subwoofer. De JBL eon subwoofer G2 van 250 watt.
    Meer dan genoeg sub. Ik leg de sub meestal Of links onder de top of Rechts onder de andere top.

Tsja, maar hoe sluit je deze jongen aan op de tafel?

Tot nu toe heb ik gewerkt met een auxilary (send) van mijn tafel (de eerste digitale mixer van yamaha de programmable digital mixer 01) . Bij een combo schoof ik dan alleen de schuiven omhoog van piano, basgitaar, kickdrum en de zangers gooide ik niet op mijn sub.

Ik zou mij goed kunnen voorstellen dat deze actieve subwoofer ook zou kunnen worden aangesloten via een opgesplitst line signaal van 1 van mijn main outs?? ( L/ R)
    Ook zou ik het L danwel R signaal van de main outs kunnen aftakken via mijn actieve behringer 1800 DI box (dat kan!!) en zodoende kunnen doorsturen naar de JBL eon.

Mogelijke nadelen van deze optie zijn:

Dan heb ik geen controle meer over mijn mix naar de sub, ik werk immers niet meer via een aux.
    Ook vraag ik mij af of ik dan controle heb over het signaal dat mijn sub ingaat...clippen.

Toch zie ik voordelen: geen overbodig geschuif naar een aux toe. (rust in de main mix) Daarnaast heb ik slechts 4 auxen op mijn tafeltje, waarvan 2 de auxen zijn zonder poespas (chorus, galm etc) En nu heb ik 1 aux over voor de 2e zang monitor mix.
    De subwoofer plaats ik toch al OF links OF rechts. Dus waarom dan niet?

Is dit een goede gedachte?

Hoever moet ik trouwens mijn actiev subwoofer opendraaien? De knop zet ik tot nu toe op 12 uur, in het midden.
    Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

in (beide) gebruiksaanwijzingen staan diverse aansluitvoorbeelden.

Als beste oplossing is een X-over hier ooit voor bedacht.

Hoever moet je sub open?
    Dat zal op elke locatie anders zijn, draai en luister!!! (of fluit de zaal uit)

Ikzelf vindt het altijd vervelend actief en passief te combineren.

groeten John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• kjp
      • Jul 2008
      • 24

oplossing

Even gebabbeld met een collega. Dit ga ik es uitproberen.

De eerst volgende keer dat ik het ding weer gebruik plaats ik mijn sub gewoon of links of rechts van het podium en connect het line signaal dat uit de main out van mijn tafel komt gewoon met de sub.

In de sub zit een laag filter een "cross over', zo heet dat geloof ik. Dat er dan audio signalen zijn zoals zang die ik helemaal niet wil horen via de sub, tsja, het zij zo.

klaasjan
      Soundman - The one person everyone in the band should treat really well ... but doesn’t. He or she is the hard working individual that can fix everything you own (including the band’s van) armed with nothing but a jackknife, a gum wrapper and gaffer tape.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by kjp
        en connect het line signaal dat uit de main out van mijn tafel komt gewoon met de sub.

In de sub zit een laag filter een "cross over', zo heet dat geloof ik. Dat er dan audio signalen zijn zoals zang die ik helemaal niet wil horen via de sub, tsja, het zij zo.

klaasjan
        En hoe ga je dan naar je top(pen)? zoals ik al eerder schreef, in de gebruiksaanwijzing staan diverse aansluitmogelijkheden!

Groeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Ik kreeg onderstaande in mijn mail, gelieve gewoon via het forum te reageren (dan hebben anderen er ook wat aan)

Quote:
          he, een reactie op het geluid en licht forum

ik ga naar de passieve toppen via de versterker?

dus de LEFT main out vd tafel splitsen

eentje naar de sub

eentje naar de LEFT van de versterker yamaha p3200

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Met een vriendelijke groet,

Klaas Jan
          unquote:

Ik zou een manier zoeken om via mono sum de subkast aan te sturen, bijvoorbeeld via een X-over!
          Dan gaat het laag naar je laagkast en het mid/hoog naar je toppen.

Dit geeft over het algemeen het beste resultaat.

Zoals je het nu doet, krijgen je toppen OOK nog steeds het laag te verwerken.

groeten John
          Groeten John

Comment

• kjp
            • Jul 2008
            • 24

thanks

Mm..x-over is het sleutelwoord...bedankt!

KJ

Comment

Working...