Wij hebben 4 cyclone scanners en 2 phantom moving heads. We sturen deze aan met een scanmaster 2. Bestaan er pragramma's waarin je shapes kan simuleren en dat deze dan worden omgezet naar x en y waardes? Of bestaan er tabellen om enkele simpele bewegingen te maken voor scanners en moving heads?
shape generator
Collapse
X
-
Wij hebben 4 cyclone scanners en 2 phantom moving heads. We sturen deze aan met een scanmaster 2. Bestaan er pragramma's waarin je shapes kan simuleren en dat deze dan worden omgezet naar x en y waardes? Of bestaan er tabellen om enkele simpele bewegingen te maken voor scanners en moving heads?
DASLIGHT is hier een van. Je kunt dan met een controller een brug leggen van xlr naar usb. Makkelijk en niet zo duur. Maar wel hardstikke leuk om programmatjes mee te maken
toevallig nu in de aanbieding hier bij L&G
Voor een overzicht bij licht-geluid.nl van PC licht sturing klik hierLast edited by dj-wojcik; 22-01-09, 10:54.[CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
[CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER] -
Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad wel gehoord van daslight en ik probeer sinds een week wel wat met de demo versie te spelen. Misschien dat dit in de toekomst wel wat is voor ons. Maar dit jaar willen we nog de scanmaster gebruiken. Het is voor de jaarlijkse plabackshow, du shet moet ook niet te duur worden allemaal. Ik heb wel een shape generator voor vaste rondjes en achtjes. maar bestata er niet iets waarin je zelf een vorm tekent en dat je dan de x en y waardes krijgt?
Groetjes, RoelComment
-
Een cirkel (meetkundige plaats: alle punten in het platte vlak met een gelijke afstand R tot een oorsprong O) kan geparametriseerd worden als een functie van phi [0,2*pi]: (oorsprong O in (0,0), straal R van 1)
x = cos(phi)
y = sin(phi)
Anders gezegd, je kunt x en y waarden vinden die een cirkel beschrijven door een variabele phi (de hoek) te laten lopen van 0 tot 2*pi, en met bovenstaande formules x en y telkens te berekenen.
Succes ermee,
SjoerdComment
-
Misschien heb je meer met experimenteren dan met wiskundige uitleg, zie bijvoorbeeld dit Lissajous applet. Voor een cirkel zet je beide frequenties (fx en fy) gelijk en de (initiële) faseverschuivingen op 0 respectievelijk 90 graden. Door het vinkje 'Front' aan te klikken zie je het eindresultaat.
Nog één wat academische opmerking (en dan zijn jullie van me af): de pan- en tiltsignalen spannen een bolvormige in plaats van vlakke ruimte op. Meestal projecteer je met bewegend licht niet op de binnenkant van een bol met de lamp in de oorsprong van die bol. Wat je ziet (geprojecteerd op een of ander vlak) is dus altijd vervormd. Als je ver genoeg weg staat, kan die vervorming meevallen (klein bolsegment lijkt op een vlakje), anders moet je daar door een of andere kalibratie voor compenseren.
Groeten en succes ermee,
SjoerdComment
-
En je tilt-bereik is minder als 360° (opzich geen probleem),
maar je pan-bereik is makkelijk 500°, dus uiteindelijk krijg je nog een 8-vormig iets...
Een puur wiskundige formule voor MH-cirkelshape is nogal complex dus.
Ik zou gewoon experimenteren...
Overigens is het basis idee wel goed:
Bij avo kun je Panswing en tiltswing combineren (als je ze dezelfde snelheid en tijd geeft) en dan bekom je nog wel een cirkel!
Dus combi van zuivere pan en zuivere tilt geeft met de juiste parameters een "mooie" cirkel.
Die parameters kun je beter instellen door te prutsen en zien wat het doet.
grtzz DJ nn... the sound of silence...Comment
-
.
In de praktijk blijkt ook dat wanneer je de pan swing (ja ik klus op een pearl ja) en de tilt swing allebei op een aparte fader zet dat je dan toch echt cirkels kan maken. In theorie is je verhaal geheel correct inderdaad.
MzzlsCorrect me if I'm wrongComment
-
Kijk; zo leer ik ook weer wat bijWant ik blijf een academicus, die het motto aanhangt: "Niets is zo praktisch als een goede theorie." Maar je raadt het al: ik heb nog nooit achter (bijvoorbeeld) een Pearl gestaan om daadwerkelijk een show te programmeren. Dus wat dat betreft: alle respect voor de echte lichttechs.
Groeten vanaf de UT,
SjoerdComment
-
Sjoerd; hulde voor jouw theorie, in theorie is alles mogelijk, in de praktijk blijkt dat er gewoon praktisch denkende mensen voor nodig zijn. Als er al zo'n programma zou bestaan, kost het nog altijd denkwerk omdat te implementeren, gewoon een scanmaster programmeren kost even veel tijd ben ik bang. Is dus alleen een kwestie van creatief denken en doen.
Is natuurlijk ook alleen maar een theorie, maar in de praktijk vindt daarbij wel het onderscheid plaats.wat beweegt mensen die licht bewegen?Comment
Comment