start set: advies gevraagd

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramon2
    • Jan 2009
    • 7

start set: advies gevraagd

Samen met een vriend zijn wij zeer gëintresseerd in de techniek achter feestjes en we hadden het idee om zelf misschien iets op te starten. We weten niet super veel over al deze systemen maar toch een paar kleine dingen. Ons doel is voor een basisset te hebben van geluid (en eventueel licht) voor fuiven en kleine shows/ toneelvoorstellingen van rond de 300 tot 400 man, ruimtes ter grote van 1 sportveld.

we hebben alreeds een klein mengpaneel (skytec tec 250)
    en een kleine versterker met boxen maar deze is waarschijnlijk te klein
    muziek word gedraaid van op laptop(virtual dj) en eventueel cd speler

nu, hoeveel watt in versterker en boxen zouden we ongeveer moeten hebben?

volstaat ons mengpaneel?

we hadden gedacht aan een versterker van 2* 800 watt, eventueel powermixer met ingebouwd mengpaneel.

maar moeten de boxen evenveel watts, meer of minder hebben?
    (2 of 4 afhankelijk van prijs en aansluiting)

ons budget is ongeveer 1500 euro, max 2000

ons doel is (nog) niet professioneel maar kleine fuiven (vb 18 jarige) in relatief kleine ruimtes, maar toch een basisset waar we een paar jaar mee verder kunnen. We hebben alreeds een aantal kabels en aansluitingen van de kleine versterker.
    Last edited by Ramon2; 28-01-09, 23:02.
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Deze post is me niet helemaal duidelijk. Willen jullie direct beginnen met de grote shows op "sportterrein" niveau? Of beginnen met tienerdisco's met 40 man publiek? Zoals bij iedereen, kan ik hier ook weer adviseren: Begin met een set met CD speler(s), een goede mixer en bouw wat ervaring op! Geluidsset kun je het beste huren. Het budget is vrij redelijk, maar voor een geluidsset voor 300-400 man niet genoeg. (Als je bedenkt dat mijn geluidsset al 2000 euro heeft gekost en genoeg is voor 200 personen).
    Zoek rond op het forum, kijk en vergelijk. Voor elk budget is een oplossing, de een wat duurder als de ander, maar dit zal zich (bijna) altijd in kwaliteit terugbetalen. Begin klein en zorg dat je groeit.

Hoop dat je hier iets aan hebt..

Groeten Jasper
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?

Comment

• Whitefarmer
      • Oct 2003
      • 1244

Originally posted by Ramon2
      ons budget is ongeveer 1500 euro, max 2000
      En dat is dan INCLUSIEF BTW??

Hmmm... Zoals 'Beckers' al aangaf, dat ga je niet redden!

Zeker niet voor 300-400 man publiek.

Het ligt er allemaal HOE 'proffessioneel' het moet zijn, maar een beetje nette cd-spelers zitten boven de € 500,- per stuk, hetzelfde geldt voor de mixer ( = einde budget).(Als je semi-pro wilt gaan met 'gast-Dj's', die 'eisen' een pioneer 1000 (€ 1200,- per stuk!!!)

Dat je met Laptop wilt draaien is leuk, maar denk aan BACK-UP (als je laptop crasht (niet ondenkbaar) heb je NIETS meer, dus 1 of 2 cd-spelers is in mijn ogen een 'must'.

Qua eindset moet je ook a gauw denken aan MINIMAAL € 2000,- voor de speakers, en € 1000,- voorversterkers... (2*800W gaat zeker niet voldoende zijn in combinatie met 'budget' speakers).

Als je hier wat gaat lezen op dit forum, kom je er al gauw achter dat Wattage NIET (direct) bepaalt 'hoe hard het gaat'.(Rendement = leading)

Welke (kleine) versterker en speakers heb je nu? (merk en type)

Zou je ook je profiel in willen vullen, dan 'weten' we wie je bent, en kunnen we wellicht wat gerichter helpen

Ik sluit me dus aan bij 'Beckers', ga op zoek naar DJ-apparatuur en huur de eindset (voor 10 man heb je dezelfde DJ-app. nodig als voor 1000, echter de eindset is 'iets' anders!)

Groeten John
      Groeten John
      ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
      Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by Ramon2
        volstaat ons mengpaneel?
        Kun je met je 'peugootje 205' meedoen aan Parijs-Dakar?

Groeten John
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• Ramon2
          • Jan 2009
          • 7

rustig, ik zei al dat we er niet veel van af weten
          en we zijn ook niet op zoek naar echt professioneel materiaal

met sportveld bedoel ik een ruimte met een maximum grootte van een volley/basketbal veld.

en 1500-2000 euro is inderdaad niet veel voor deze installaties maar we zoeken geen topkwaliteit van 1000en euros.

als ik bijvoorbeeld dit koop:

B 1220 PRO Eurolive 800 Watt 12" PA Lautsprecher - Boxen Passief
          2*230

(eventueel) Fame MPD-3000 SD inkl. SD Cards, Cardreader - Doppel CD Player

395

PMP 3000 EUROPOWER 1200W Powermixer - Powermixers

400

dan zitten we aan 1255 ongeveer

heb ik dan gewoon rommel of is het toch nog degelijk?

het doel is om als er mensen zijn die thuis een feestje willen geven, maar toch iets meer power dan hun kleine in home stereo willen dat ze onze set kunnen 'huren' met ons erbij om te zorgen dat het werkt. de dj moeten ze zelf regelen en aangezien dat ook een beginner zal zijn, zal die zijn eigen draaitafel menemen (of wat hij ook gebruikt) (kunnen we die aansluiten?)

kan iemand me zeggen of de versterker of de box nu de meeste watts moet hebben om te zorgen dat er niks overbelast wordt enzo...

micros e.d. kunnen we huren voor een goede prijs moest dat nodig zijn voor een toespraak/iets anders. (we hebben een paar connecties)

op onze xmos show op school hebben we 4 boxen(prijs onbekend) en een versterker van 800 watt (350 euro) en daar krijgen we heel goed de turnzaal mee gevuld ( 1 volleybalveld) dus voor 1500 euro zouden we toch ook zoiets moeten kunnen vinden....

btw watts is niet noodzakelijk volume werd er gezegd, waar moeten we nog heen kijken voor de geluidskwaliteit/sterkte van een installatie?

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

Dat is denk ik meer een kwestie van smaak. Persoonlijk zou ik het nooit kopen.
            Ik weet niet of het handig is voor jullie toepassingen, maar kijk eens naar een actief setje. (American Audio DLS 15P, 220 euro ofzoiets) Ik gebruik ze zelf voor de kleinere feesten tot 75 personen. Denk dat dit ook jullie doelgroep is. Volume zal niet veel harder zijn dan de Behringer boxen. Maar 2 voordelen zijn:
            -Betere kwaliteit (in mijn ogen dan)
            -Actief, dus geen losse versterker.
            Kleine mixer erbij en je kunt gaan met je banaan!

Wil je toch passief gaan, is het het beste om de speakers op de versterker af te stemmen. Maar om geen risico te lopen kun je een versterker pakken die wat lichter is dan je speakers.

Over de opmerking "watts is niet direct volume" kan ik alleen zeggen dat het aantal dB meer telt. Hoewel je natuurlijk niet van 150 watt speakers moet verwachten dat ze 130 dB gaan produceren!

Groeten Jasper

Comment

• Ramon2
              • Jan 2009
              • 7

ohja ik heb passieve boxen gekozen,

wat is het verschil precies tussen actief en passief?

dus versterker iets lichter dan de boxen dus 1200 w versterker is te hevig of word die met 2 boxen verdeeld in 2 keer 600 en dan kunnen er 2 boxen van 800 op?

zou met bovengenoemde installatie het geluid van redelijke kwaliteit zijn? en genoeg decibels voor een klein zaaltje?
              is het te combineren of kan ik beter andere soort boxen/powermixer nemen? of losse versterker?

wat zijn voor-nadelen?

al bedankt voor de reacties!

Comment

• Beckers Entertainment
                • Dec 2008
                • 650

Ik ben fan van actief. Maar daar moet je je keuze niet door laten beinvloeden. Het is overduidelijk dat je een leek bent op het gebied van geluidsinstallatie's. Lees het forum eens heel goed door dit weekend als je je weer eens verveelt
                Actief = Speaker met ingebouwde versterker.
                -Voordelen: Versterker op speaker afgesteld, meestal EQ ingebouwd, per speaker het volume in te stellen.
                -Nadelen: Zwaarder, je moet bij elke speaker een stopcontact hebben.

Passief = Speaker met losse versterker.
                -Voordelen: Lichter(dóh), maar een enkele speakon kabel nodig, goedkoper in aanschaf*
                -Nadelen: Lastiger uit te breiden

Kijk zelf waar jij het meeste aan hebt. Ik heb een sterretje bij goedkoper gezet omdat dit ook eraan ligt wat je vervangt. Koop je een nieuwe versterker+speakers ben je duurder uit dan 2 actieve speakers. Maar alleen nieuwe speakers is vaak stukken goedkoper.
                Dan nog op je vraag"beter een powermixer of losse versterker".
                Koop je een losse mixer en een losse versterker kun je als je nieuwe speakers koopt je versterker ook upgraden. Koop je een powermixer, zul je dus ook je mixer moeten vervangen. Terwijl je dan misschien net goed gewend bent aan je nieuwe mixer.

Comment

• Ramon2
                  • Jan 2009
                  • 7

maar als ik een powermixer heb met een mengpaneel waar ik tevreden mee ben, maar ik heb een betere versterker nodig, kan ik de powermixer dan niet instellen als voorversterker voor een andere? zo behoud ik mijn mixpaneel maar heb ik toch extra power.

ik denk dat we voor de boxen voor passief gaan, kwestie van gewicht en kabels en omdat ik vermoed dat het eerste wat vervangen gaat worden de boxen zijn.

ik ben nu eens aan het rondkijken op 2dehands.be

we willen ons goed informeren, zodat we een degelijke geluidsinstallatie hebben en daarna kijken we naar licht en dergelijke.

alvast bedankt voor al je uitleg!!, staat hier ergens op het forum, of internet, een basiscursus over muziekinstallaties? zou wel handig zijn

grtjs

Comment

• Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

Je kunt een versterker niet aansturen met een versterkt signaal.
                    De uitgang van je mixer heeft een bepaald wattage, dit moet niet gewijzigd worden. Met jullie budget en de toepassing waarvoor je het wilt gebruiken is het inderdaad raadzaam 2ehands te zoeken.
                    Je kunt hier altijd terecht met eventuele vragen. Gebruik wel de zoekfunctie, om te kijken of er niet al een zelfde vraag is gesteld.

Ik geloof niet dat er ergens zo'n topic is. Misschien kan een forumgenoot de topicstarter wel van deze informatie voorzien. Zoek anders eens op site's als wikipedia, daar vind je ook al een hoop over PA systemen en geluidsinstallatie's. Op youtube staan trouwens ook wel enkele filmpjes. ( Geloof dat een voorbeeld in het Filmpjes deel is gepost)
                    Last edited by Beckers Entertainment; 29-01-09, 23:17.

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Originally posted by Beckers Entertainment
                      Wil je toch passief gaan, is het het beste om de speakers op de versterker af te stemmen. Maar om geen risico te lopen kun je een versterker pakken die wat lichter is dan je speakers.

Groeten Jasper
                      Hier denk ik (en meer mensen) anders over, algemene stelregel:
                      versterker 1.5 - 2 maal RMS vermogen speaker.

Deze speakers zijn 800W bij 8 ohm, de Amp levert 1200 W (niet echt nagezocht, maar dat zal waarschijnlijk 2 maal 600 bij 4 ohm zijn), dus ongeveer 300 W bij 8 ohm per kant!
                      Dit is VEEL te weinig!!!

Zoals Jasper al aangaf, lees hier VEEL op het forum, daar zul je HEEL veel van leren (ook in het DJ gedeelte komen dit soort vraagstukken regelmatig voor).

En of het een goed setje is: 'Alle waar naar zijn geld'

Wat heb je al aan apparatuur, of moet je helemaal vanaf 'nul' beginnen?

Groeten John

ps. bedankt voor het invullen van je profiel.
                      Groeten John

Comment

• Outline
                        • Feb 2006
                        • 1434

Mijn advies zou zijn: koop 2 Mackie SRM450 (type 1, zijn actief). Die vind je bij Feedback voor iets van 500 euro per kast. Deze hebben zich aardig bewezen en zijn ook redelijk waardevast.

Als je daar dan nog een Allen & Heath Zed14 bij koopt voor 400 euro, heb je een leuke startset.

Dan ben je zo'n 1400 euro kwijt. Maar dan krijg je nog je EQ, kabels, statieven, kisten, enkele mic (mic moet je echt hebben) en dan ben je nog zo maar 2000 euro kwijt!

Ja, 't is een grote geldwolf, deze hobby!

Comment

• Ramon2
                          • Jan 2009
                          • 7

basiskabels hebben we en we kunnen nog aan een extra korting komen via connecties met j en b systems, dus voor ons budget moet het goed haalbaar zijn we kijken nu gewoon een maandje rond, zoveel mogelijk informatie verzamelen om dan uiteindelijk via j en b aan te kopen (klantenkaart)

bedankt voor de hulp, zodra we iets op het oog hebben, of een nieuwe vraag posten we bij :-)

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Waarom koop je dan gewoon geen JB? Zoiets als de Vibe-serie is een mooie set om mee te beginnen.

Lijkt me een logische vraag...
                            Last edited by Outline; 31-01-09, 10:01.

Comment

• Ramon2
                              • Jan 2009
                              • 7

iets anders, hoe zit het met de muziek en SABAM?
                              ik vind het nogal onduidelijk

je moet dus bewijzen dat je voor de muziek betaalt hebt, bv door de originele cd te laten zien.

maar mag je nummers waarvoor je betaalt en download ook afspelen? en hoe moet je dan bewijzen dat je ervoor betaalt hebt? en mag ik ze dan afspelen van usb stick?

ik heb begrepen dat je kopies mag draaien, als je kunt bewijzen dat je de originele cd/vinyl hebt

en moet je een dj licentie hebben?
                              en hoe groot is de kans dat ze op een klein tuinfeestje of verjaardag komen controleren aangezien dit in huiselijke kring is en de politie dan een huiszoekingsbevel op naam nodig heeft om binnen te mogen en dan nog eentje om mijn cds, laptop enz te doorzoeken...

(wetgeving in belgië aub)

Comment

Working...