live opnemen met laptop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 100grandcanyon
    • Feb 2009
    • 10

live opnemen met laptop

Hey,

Ik vraag me al even af hoe je live optredens kunt opnemen met uw laptop. Is het mogelijk om uw master in een keer door te sturen naar uw laptop zonder multitrack instrumenten of andere te moeten aankopen, en welke nadelen heeft dit? en hoe verbind je dat met uw mengtafel?
  • sonolite
    • Sep 2007
    • 1

dit gaat zeker, als je een goede geluidskaart hebt...

je kan het programma Super MP3 Recorden gebruiken ( dat is het programma dat wij meestal gebruiken om DJ-sets mee op te nemen. )

Het heeft een nadeel met de geluidskaart:
    als je gaat oversturen op de mengtafel ( lees 0 db en meer ) is dat het geluid van de opname gaat kraken...

Wij doen dat meestal met een limiter ertussen. maar dat heeft ook zijn nadelen!
    hopen dat de dj niet overstuurd, en dan kan je op de master uitgang of de Rec uitgang van je discotafeltje wel opnemen...

Comment

• berolios
      • Sep 2005
      • 1538

Welkom op dit forum.

De line-in van je laptop gebruiken dus, mooi als referentie, maar zal zeker niet al te best klinken.

Wil je wat beter, dan zijn er zat USB/ Firewire audio interfaces te krijgen voor niet teveel geld. Neem trouwens liever op in WAV-formaat, omzetten in MP3 kan dan nog altijd. Slechte kwaliteit (MP3) omzetten naar goede kwaliteit (WAV/ Lossless) gaat helaas niet...

De oplossing van Sonolite verdient geen schoonheidsprijs... voor het geld van een limiter heb je ook een fatsoenlijke audio interface... symptomen bestrijden ipv oorzaken aanpakken noemen we dat . Niet zomaar doen dus... het werkt wel, maar het kan veel makkelijker en beter.

Als je trouwens de moeite neemt de volgende keer eerst de zoekfunctie te gebruiken. Die vind je bovenin de balk... er zijn namelijk ZAT topics die hier over gaan. Ook raad ik je aan het newbie/ starter deel even goed door te nemen voordat je dit soort threads gaat openen.

Je hebt dus geluk dat ik mijn verhaal al heb geschreven, heb een gulle dag vandaag ...

Succes ermee en EERST ZELF BETER ZOEKEN dus de volgende keer...
      Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• 100grandcanyon
        • Feb 2009
        • 10

kun je dan ook digitale compressors ofzo opzetten om niet boven dat limiet te geraken? bestaat dat? En ik ga proberen met cubase, ook al ben ik er voorlopig een newbie in.
        En een gewone mengtafel heeft dan zo apparte uitgangen voor rec?

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

Originally posted by 100grandcanyon
          kun je dan ook digitale compressors ofzo opzetten om niet boven dat limiet te geraken? [...]
          NEE, je geluid vervormt al voordat het in je computer is, het kwaad is dan al geschied, kun je niks meer aan doen.

Waar gaat het om? Bandjes? DJ's? Even iets meer uitleggen aub...
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• 100grandcanyon
            • Feb 2009
            • 10

Originally posted by berolios
            NEE, je geluid vervormt al voordat het in je computer is, het kwaad is dan al geschied, kun je niks meer aan doen.

Waar gaat het om? Bandjes? DJ's? Even iets meer uitleggen aub...
            Het gaat om een live optreden van bands. Ik zou dus gewoon hetgeen van de master willen opnemen, aangezien deze al word gemixt naar het podium toe.

Comment

• 100grandcanyon
              • Feb 2009
              • 10

Originally posted by berolios

Succes ermee en EERST ZELF BETER ZOEKEN dus de volgende keer...
              Ik heb eigenlijk best al een tijd aan het rondzoeken. De topics die ik hier vond hadden niet het antwoord dat ik zocht.. Mischien ook omdat ik niet weet naarwat te zoeken, en daarom dat ik het hier nog eens vraag. Maar het is niet dat ik hier random vragen wil vragen. Ik heb als beginner al meerdere dingen zelf zitten zoeken, maar dit antwoord vind ik gewoon maar niet:d

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

Een nadeel van een 2-track uit de mixer:

bij kleine optredens zal niet elk instrument worden versterkt, zo zul je dus waarschijnlijk de drums niet uitversterken(en die komt dan ook niet op de track).
                (is niet HELEMAAL waar, maar je zaalmix is GEEN goede recording-mix!

Ikzelf ben ook aan het 'prutsen' (want zo zie ik dat zelf), beste resultaat tot nu toe:

met 2 mic's (in de zaal geplaatst) naar een aparte mixer (of sub-groep) en dan een 2-track. Heb je in ieder geval het 'zaal'-geluid.
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• 100grandcanyon
                  • Feb 2009
                  • 10

De drums worden nu wel versterkt. hangt ook van organisator af. desnoods gewoon 2 overhead en 1 bas voor drum. Bedoeling is gewoon om een soort van demo te maken voor bands. Nu ze toch versterkt optreden zou je normaal toch met gemaak een live-demo kunnen opnemen? Maar moet je daarom persé nog een tussenstuk moeten hebben als alles al live gemixt wordt?

Comment

• partydrivein
                    • Jul 2008
                    • 389

Wat ik nog wel eens doe,
                    als ik nog een aux overheb maak ik daar mijn mix mee,
                    Dit omdat je zaalmix wel een heel anders uitkomt dan de mix op je pc.
                    Als je dus een aux overhebt zou ik (persoonlijk) voor die oplossing gaan met een simpele interface.
                    deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• 100grandcanyon
                      • Feb 2009
                      • 10

Originally posted by partydrivein
                      Wat ik nog wel eens doe,
                      Als je dus een aux overhebt zou ik (persoonlijk) voor die oplossing gaan met een simpele interface.
                      Dat is mischien wel het makkelijkste denk ik. Dan zal ik gewoon een goedkope interface aanschaffen, en zelf eens uitproberen.

Comment

• partydrivein
                        • Jul 2008
                        • 389

Originally posted by 100grandcanyon
                        Dat is mischien wel het makkelijkste denk ik. Dan zal ik gewoon een goedkope interface aanschaffen, en zelf eens uitproberen.
                        Je weet goedkoop is duurkoop...

Comment

• RayM
                          • Jan 2006
                          • 742

Dan moet jij de mix die je maakt apart afluisteren, hetzij via de auxmaster hetzij uit de opnamebron. Als je zelf aan het FOH aan het mixen bent is dit niet zo handig, je kunt niet met 2 mixen tegelijk werken.
                          Als je erbij staat zonder de FOH mix te doen is het ook niet prettig als jij steeds aan de aux zit terwijl de FOH technicus zijn werk doet.

Het kan vanuit een mengtafel, deze hebben standaard een 2 track uit. Je hebt wel ten alle tijde een audio interface nodig, anders werkt het niet.
                          Je kunt het prima in Cubase opnemen en later nog bewerken.
                          Last edited by RayM; 10-02-09, 16:26.
                          Heerlijk die stilte

Comment

• dj-wojcik
                            • Jul 2008
                            • 911

Je weet goedkoop is duurkoop...
                            en dat slaat in dit geval gewoon nergens op...

net zoals.....uuh......STOEL!
                            [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                            [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• partydrivein
                              • Jul 2008
                              • 389

Hij heeft het over een goedkope interface...lijkt mij niet zo slim...zit je nog met een kwaliteit waar je niet op zit te wachten.
                              Mischien komt dat omdat je voor 35euro al een goedkoop rotding van Theringer hebt.

Ik heb een paar keer via een aux opnames gemaakt die mij prima bevielen.
                              Ik deed toen de FOH mix maar ik heb er de hele avond niet aangezeten, als je dat een beetje goed instelt bij de soundcheck komt daar over het algemeen naar mijn idee een leuke opname uit waar je niet veel voor hoeft te doen, soms bij een solo de aux wat verder openzetten en daarna weer terugdraaien.

Ik heb het hier wel is vaker dat ik gelijk een paar reply's krijg maar het is een PERSOONLIJKE manier van werken.
                              Dit onder omstandigheden waar de band vaak op het laatste moment naar mij toekomt 'o ja we willen graag ook nog even een opname' en of je het dan even wilt regelen.
                              In een setting waar niet veel budget is kun je er naar MIJN idee nog een redelijke opname uithalen waar je gewoon feedback op kan geven als je hem als band na het optreden beluisterd.
                              Last edited by partydrivein; 10-02-09, 16:47. Reason: spelfoutje

Comment

Working...