live opnemen met laptop

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj-wojcik
    • Jul 2008
    • 911

Originally posted by partydrivein
    Hij heeft het over een goedkope interface...lijkt mij niet zo slim...zit je nog met een kwaliteit waar je niet op zit te wachten.
    Mischien komt dat omdat je voor 35euro al een goedkoop rotding van Theringer hebt.

Ik heb een paar keer via een aux opnames gemaakt die mij prima bevielen.
    Ik deed toen de FOH mix maar ik heb er de hele avond niet aangezeten, als je dat een beetje goed instelt bij de soundcheck komt daar over het algemeen naar mijn idee een leuke opname uit waar je niet veel voor hoeft te doen, soms bij een solo de aux wat verder openzetten en daarna weer terugdraaien.

Ik heb het heir wel is vaker dat ik gelijk een paar reply's krijg maar het is een PERSOONLIJKE manier van werken.
    Dit onder omstandigheden waar de band vaak op het laatste moment naar mij toekomt 'o ja we willen graag ook nog even een opname' en of je het dan even wilt regelen.
    In een setting waar niet veel budget is kun je er naar MIJN idee nog een redelijke opname uithalen waar je gewoon feedback op kan geven als je hem als band na het optreden beluisterd.
    oke je hebt gelijk van je goedkope ext. musicinterface maar dat was waarschijnlijk niet wat 100grandcanyon bedoelde. Want ik zou het ook een goedkoop interface noemen. Domweg omdat je geen 200 euro hoeft uit te geven voor een opnamen.

Wij gaan trouwens ook met een laptop/notebook opnemen. Om later beter geluid onder de beelden te zetten van de voorstelling. Maar dat laat ik ooit nog wel eens zien hier op het forum
    [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
    [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• partydrivein
      • Jul 2008
      • 389

Vind ik ook daarom vind ik dit een makkelijke oplossing, interface van 80 euro. (alsnog aan de goekope kant, maar hij doet het goed)
      Als je nog een tijdje doorgaat met die band zou het een zinvolle investering gaan, de bandjes die ik dan voor mijn neus krijg (last moment)ga ik geen geld aan uitgeven, anders kan ik vaak nog wel eens wat lenen of gaat er een vriend mee met een opnamesetje.
      deze account is buiten gebruik waar kun je dat ding verwijderen?

Comment

• partydrivein
        • Jul 2008
        • 389

gewoon over je aux ( zie dat ik in de snelheid mijn eff heb opeggegooid)

stuur je neem ik aan dan mono uit

in de interface naar je pc/laptop/notebook/mac welk pleurisding je hebt staan

Comment

• 100grandcanyon
          • Feb 2009
          • 10

aah merci. Ik zal es rondkijken voor een interface. Is er een die aan te raden is ofzo?

Comment

• partydrivein
            • Jul 2008
            • 389

Ik ben niet zo thuis in interface's, mischien even search functie? zal je bij het opnameforum genoeg over vinden

Comment

• berolios
              • Sep 2005
              • 1538

Pfoeh, het is goed bedoeld allemaal, maar ik zie sommige dingen toch echt wat anders.

Begin bij het begin... WAAROM wil je deze opnames maken?[LIST][*]Is dit om je eigen mix terug te luisteren?[*]is dit om een goed beeld te krijgen van het geluid in de zaal?[*]Is dit zodat de band kan horen hoe ze gespeeld hebben?[*]Is dit om als demo te gebruiken?[*]Etc...[*]Etc...[/LIST]

Als je dat weet, kun je de beste methode van opnemen bepalen en weet je ook wat voor interface je nodig hebt.

Een 'standaard' interface waar je een mic in kunt prikken, bestaat uit 3 onderdelen: pre-amp (om van je mic-signaal een lijn-signaal te maken0, ADC (om analoog signaal naar digitaal signaal om te zetten) en je interface zelf (om dit digitale audio-signaal op je PC te krijgen).

Wil je opnames maken met 2 mics, dan heb je dus een interface nodig MET pre-amp (=duurder). Wil je gewoon vanuit je mengtafel opnemen, dan zit je al op lijnsignaal, dus heb je aan een interface ZONDER pre-amp genoeg en dan kun je met de meest simpele Behringer interface prima uit de voeten.

Het is dus maar helemaal wat je met de opnames wilt doen en hoe je wilt opnemen.

Er wordt hier best wat gespuit... maar probeer even het kaf van het koren te scheiden in de adviezen...

Geef antwoord op de hier gestelde vragen en dan kunnen we je verder helpen. Bij grotere shows is opnames via L/R prima te doen, ik doe dat ook altijd, werkt tegek. Echter als je niet alles doorversterkt heb je dus ook niet alles op je opnames, maar dat is al besproken. Een aparte mix via een AUX maken kan, maar heeft niet mijn voorkeur (behalve als het puur en alleen voor het bandje is om te horen hoe ze gespeeld hebben). Wanneer je een 4-kanaals audio-interface neemt, ben je overal vanaf, je neemt dan stereo-uit van je zaalmix, alsook 2 mic's die je in de zaal zet. Je kunt dan achteraf kiezen/ samenvoegen...
              Last edited by berolios; 10-02-09, 17:30.
              Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• berolios
                • Sep 2005
                • 1538

Originally posted by dj-wojcik
                [...]Maar dat laat ik ooit nog wel eens zien hier op het forum
                Laat jij ons maar eens zien hoe dat moet...
                Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• 100grandcanyon
                  • Feb 2009
                  • 10

Originally posted by partydrivein
                  Ik ben niet zo thuis in interface's, mischien even search functie? zal je bij het opnameforum genoeg over vinden
                  ok, merci voor je hulp

Comment

• 100grandcanyon
                    • Feb 2009
                    • 10

Originally posted by berolios
                    Pfoeh, het is goed bedoeld allemaal, maar ik zie sommige dingen toch echt wat anders.

Begin bij het begin... WAAROM wil je deze opnames maken?[LIST][*]Is dit om je eigen mix terug te luisteren?[*]is dit om een goed beeld te krijgen van het geluid in de zaal?[*]Is dit zodat de band kan horen hoe ze gespeeld hebben?[*]Is dit om als demo te gebruiken?[*]Etc...[*]Etc...[/LIST]
                    Als je dat weet, kun je de beste methode van opnemen bepalen en weet je ook wat voor interface je nodig hebt.

Een 'standaard' interface waar je een mic in kunt prikken, bestaat uit 3 onderdelen: pre-amp (om van je mic-signaal een lijn-signaal te maken0, ADC (om analoog signaal naar digitaal signaal om te zetten) en je interface zelf (om dit digitale audio-signaal op je PC te krijgen).

Wil je opnames maken met 2 mics, dan heb je dus een interface nodig MET pre-amp (=duurder). Wil je gewoon vanuit je mengtafel opnemen, dan zit je al op lijnsignaal, dus heb je aan een interface ZONDER pre-amp genoeg en dan kun je met de meest simpele Behringer interface prima uit de voeten.

Het is dus maar helemaal wat je met de opnames wilt doen en hoe je wilt opnemen.

Er wordt hier best wat gespuit... maar probeer even het kaf van het koren te scheiden in de adviezen...

Geef antwoord op de hier gestelde vragen en dan kunnen we je verder helpen.
                    Ik wil dit doen om als demo te kunnen gebruiken of desnoods zelf te gebruiken later. En idd via mengtafel, dus is al line niveau. En als demo of andere moet het niet beste kwaliteit zijn, maar gewoon herkenbaar. en met live optreden wordt alles al gemixt, dus moet ik gewoon die master ofzo kunnen opnemen.

Comment

• berolios
                      • Sep 2005
                      • 1538

Zoiets simpels als DEZE kan prima werken hoor... zoek even internet af voor gebruikers-ervaringen. Voor die 3 tientjes kun je voorlopig vooruit, tegen de tijd dat deze kwaliteit tegen gaat vallen, heb je wel weer geld voor echt wat goeds .

Trouwens... heb je een iPod ??
                      Ikzelf gebruik namelijk DEZE om live dingen op te nemen (gewoon L/R). 44.1 kHz 16-bit WAV met line-in. Mail me maar op <forumnaam> @ hotmail als je interesse hebt, die dingen zijn nl in NL niet meer te krijgen (maar ik weet nog wel een plekje ).

Nou, nu moet je toch wel vooruit kunnen, niet?

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Zo'n Behringer kastje werkt voor veel toepassingen prima. Ik heb mezelf best verwend en een Zoom H2 gekocht

Waar je wel rekening mee moet houden is dat je ook het zaalgeluid van akoestische instrumenten (en drums) opneemt. Twee condensatormicrofoons in X-Y opstelling werkt hier prima voor, je neemt dan ook nog eens het applaus van het publiek mee

De microfoons zet je dan samen met de versterkte instrumenten/zang op een subgroup of aux-uitgang en dat gaat dan de opname in. Mics om duidelijke redenen niet op de main mix zetten.

Wel moet je er dan op letten dat de backline van de band niet te hard gaat, anders sloop je je microfoons.
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• berth
                          • Apr 2004
                          • 52

Koop een M-audio USB pre amp en je kunt alles doen wat je wilt!!!

Comment

• 100grandcanyon
                            • Feb 2009
                            • 10

Denk wel dat ik voor die M-Audio mobilePre ga. Paar slechte revieuws gelezen over vista drivers, maar aangezien ik mac heb en meestal in 1 kanaal zal gebruiken kan het niet misgaan. + Dan kan ik die preamp ook gebruiken om gitaar te spelen via koptelefoon zonder versterker te gebruiken. En voor 120 euro valt het zeker nog mee.

Comment

• dj-wojcik
                              • Jul 2008
                              • 911

Originally posted by berolios
                              Laat jij ons maar eens zien hoe dat moet...
                              ik bedoel dat ik nog nog wel eens het filmpje post. Met beelden van een voorstellen. En de sound appart van het mengpaneel uit opnemen. En deze dan digitaal samenvoegen met het beeld. voor als je me niet begreep?
                              [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                              [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• shure-fan
                                • Sep 2003
                                • 1046

laptopje gebruiken met een m-audio mobil pre interface (gebruik ik zelf icm met wave lab) en 2 subgroepen vanuit je mixer, wel even pannen voor je stereo beeld

met de volume schuiven van je subgroepen hou je het signaal netjes zodat je fatsoenlijk je interface ingaat.
                                Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

Working...