Speakers doorlussen

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Originally posted by ruurd

Conclusie: je topkasten houden zoals ze zijn i.c.m. de amp die je nu hebt, voor de baskasten een amp kopen met pak en beet 900w rms per kant.

groets
    Versta ik het goed : de subjes zijn 300 watt en jij beveelt een eindtrap van 900 watt aan / per kant wel te verstaan ( je bedoeld toch 900 watt /8 ohm denk ik ? )
    Is dat niet een beetje teveel van het goede ?
    Een beetje teveel gas geven en de speakers vliegen om je oren
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• ruurd
      • Sep 2005
      • 95

How, dat gaat iets te bruut.

Ik bedoel 300 * 1,5 = 450Watt

foutje van de zaak. Orginele bericht aangepast

Comment

• djspeakertje
        • Oct 2008
        • 1912

met een 2x400/2x500 watts rms amp op je bassen red je het echt wel, daar heb je heus geen 2x900 voor nodig...(kan je net zo goed een qsc pl380 op een setje skytec van 500 watt rms/4ohm per kant zetten(qsc pl380 geeft 2500 watts rms/4ohm per kant) en dan nog moet je je bas amp niet te hard zetten, anders gaan je speakers er alsnog aan!!!

daan

p.s: een lichte amp op zware speakers is ook niet gezond, een 2x250watt rms/8ohm amp op 2x600 wrms/8ohm met vol volume gaat niet goed, dan ga je oversturen en blijft de conus naar voren staan, dan wordt de spreekspoel niet geventileerd en kan je zwaaien met je handje (naar je nieuwe dynacord xa2 subs)
        I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
        I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• 4AC
          • Nov 2007
          • 1791

Op dit forum word altijd gesproken dat wattages een mindere factor zijn t.o.v. bijvoorbeeld het rendement. Logisch, en ook correct.

Nou word er op dit topic -al meerdere berichten lang- domweg vanuit gegaan dat die 300 watt sub niets is en die 750 watt top hem helemaal wegduwt...

Beetje lyrisch, niet?

En okée, het is hoogstwaarschijnlijk wel het geval, maar ik vraag nu toch echt aan de ts of hij even wil vermelden om welke speakers het hier nou in vredesnaam gaat. Bedankt!

Mvg,

Teun
          uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
          Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• Tiddy-T
            • Nov 2008
            • 13

@ 4AC: Ik snap wat je bedoeld.. in de subs zitten JB Systems PW 15 speakers, gefilterd op 5000 Hz, en ja.. waarschijnlijk zouden die weg gespeeld worden door de fullrange kasten, maar... ik heb ze ook alleen ter ondersteuning van de fullrange kasten... want daarin zit ookal 2/3 van het vermogen op het mid/laag!
            Ik heb alleen gemerkt dat het echte laag (of wat je met mijn speaker kwaliteit "echt laag" kan noemen) een beetje te weinig is soms, en wil dat oplossen met subs.

@ Ruurd: Ik begrijp het nu wat beter gelukkig met hoe de waardes wisselen als je speakers in parallel gaat lussen.
            Dat wordt sparen voor een amp voor m'n subs dus....!

@ iedereen: bedankt voor de hulp tot zover...
            Last edited by Tiddy-T; 04-03-09, 23:57.

Comment

• 4AC
              • Nov 2007
              • 1791

Nou, ik probeer het gewoon nog een keer.

Om welk type luidsprekers gaat het?
              Oké, in de sub zit dus een jbsystems-geval. Dat is al 1...

Voor de ondersteuning:
              Het merk- en type zijn in de meeste gevallen te bezichtigen op de achterzijde van de luidspreker...
              Zoniet, post een leuke foto en misschien kunnen wij helpen!

uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Tiddy-T
                • Nov 2008
                • 13

Originally posted by 4AC
                Nou, ik probeer het gewoon nog een keer.

Om welk type luidsprekers gaat het?
                Oké, in de sub zit dus een jbsystems-geval. Dat is al 1...

Voor de ondersteuning:
                Het merk- en type zijn in de meeste gevallen te bezichtigen op de achterzijde van de luidspreker...
                Zoniet, post een leuke foto en misschien kunnen wij helpen!
                Probeer het nog maar een keer dan....
                In de Fullrange zitten per kast 3 speakers van vellemann/hqpower net wat je wilt... 250rms/400max met een betreurende geluidsdruk van 90 dB.
                Dus ik heb wel het gevoel dat de subs invloed hebben... aangezien die JB's het tot 96 dB zouden schoppen.

Comment

• ruurd
                  • Sep 2005
                  • 95

@4AC op de eerste pagina staat een bericht waar dit een stukje is. Merk en type van de kasten ga je dus niet krijgen. Daarom noemt hij (terecht) ook de drivers...

Originally posted by Tiddy-T
                  Ja ik weet het, het is ook een rare verhouding misschien.
                  Maar het is allemaal zelfbouw. Ik heb in elke fullrange kast 3 speakers zitten waarvan er 2 op mid/laag zijn gefilterd en de 3e zit op mid/hoog, en die wordt geholpen door 2 tweeters.

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

Probeer het nog maar een keer dan....
                    In de Fullrange zitten per kast 3 speakers van vellemann/hqpower net wat je wilt... 250rms/400max met een betreurende geluidsdruk van 90 dB.
                    Dus ik heb wel het gevoel dat de subs invloed hebben... aangezien die JB's het tot 96 dB zouden schoppen.
                    Ik vrees dat ik niet meer kan volgen
                    In je eerste post staat " Hallo, Ik heb 2 fullrange kasten van elk 750w rms / 8 ohm " letterlijk .
                    Wat is het nu eigenlijk ?
                    Nu is het 250 rms/ 400 max. van HQpower.
                    Weet je eigenlijk wel waar we nu mee bezig zijn .
                    Iedereen probeert zijn best te doen om jou te helpen , maar je komt hier met boxen en cijfers waar niemand wat mee kan. dan dit EN dan dat ...
                    ZEG NOU EENS OVER WELKE TYPE BOXEN WE HET HEBBEN AUB...
                    sis

Comment

• 4AC
                      • Nov 2007
                      • 1791

Bedankt sis, ik vind het ook erg onduidelijk worden...
                      uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Comment

• Tiddy-T
                        • Nov 2008
                        • 13

Originally posted by sis
                        Ik vrees dat ik niet meer kan volgen
                        In je eerste post staat " Hallo, Ik heb 2 fullrange kasten van elk 750w rms / 8 ohm " letterlijk .
                        Wat is het nu eigenlijk ?
                        Nu is het 250 rms/ 400 max. van HQpower.
                        Weet je eigenlijk wel waar we nu mee bezig zijn .
                        Iedereen probeert zijn best te doen om jou te helpen , maar je komt hier met boxen en cijfers waar niemand wat mee kan. dan dit EN dan dat ...
                        ZEG NOU EENS OVER WELKE TYPE BOXEN WE HET HEBBEN AUB...
                        sis
                        @Sis:

1: Wat ben jij snel gepikeerd zeg... Er is door mij en Ruurd al 2 keer gezegd dat het om zelfbouw kasten gaat met ELK 3 speakers van 250rms, en aangezien 3 keer 250 nog altijd 750 is, zijn het dus 2 kasten van 750 rms/ 1200 peak.

2: Het zijn hqpower speakers, 250rms 400peak, 10 inch, een QMS van 6,6042, een QES van 1,4939, die 90 dB zouden moeten leveren.
                        Meer kan ik er ook niet over vertellen.. als je nog wilt weten met hoeveel schroeven de kasten in elkaar zitten en wat de houtdikte is dan moet je dat maar vragen.

3: Mijn vraag was of ik mijn subs op dezelfde versterker zou kunnen aansluiten als waar de fullrange kasten aan hangen.
                        En in eerste instantie maakte het daarvoor niet veel uit wat het merk of type kast is... dus heb ik het er ook niet meteen bij vermeld.
                        Dan kan je heel misschien ook een klein beetje respect opbrengen voor het feit dat ik er weinig over kan vertellen omdat het nou eenmaal zelfbouw spul is... dankjewel.
                        Last edited by Tiddy-T; 05-03-09, 13:29.

Comment

• sis
                          • Jul 2003
                          • 3305

@Sis:

1: Wat ben jij snel gepikeerd zeg... Er is door mij en Ruurd al 2 keer gezegd dat het om zelfbouw kasten gaat met ELK 3 speakers van 250rms, en aangezien 3 keer 250 nog altijd 750 is, zijn het dus 2 kasten van 750 rms/ 1200 peak.

2: Het zijn hqpower speakers, 250rms 400peak, 10 inch, een QMS van 6,6042, een QES van 1,4939, die 90 dB zouden moeten leveren.
                          Meer kan ik er ook niet over vertellen.. als je nog wilt weten met hoeveel schroeven de kasten in elkaar zitten en wat de houtdikte is dan moet je dat maar vragen.

3: Mijn vraag was of ik mijn subs op dezelfde versterker zou kunnen aansluiten als waar de fullrange kasten aan hangen.
                          En in eerste instantie maakte het daarvoor niet veel uit wat het merk of type kast is... dus heb ik het er ook niet meteen bij vermeld.
                          Dan kan je heel misschien ook een klein beetje respect opbrengen voor het feit dat ik er weinig over kan vertellen omdat het nou eenmaal zelfbouw spul is... dankjewel.
                          hé manneke, rustig blijven, want je bent zeer onduidelijk.
                          Ahh ja natuurlijk, als je 3 speakers van 250 watt hebt , heb je 750 rms, je telt dus lekker alles samen bij elkaar op , en we hebben een boxje van 750 watt ?
                          NEEN, zo werkt het niet hé , er zit namelijk een cross-over ( filter ) in ?
                          In één van Uw vorige post spreek je over : "" Ik heb in elke fullrange kast 3 speakers zitten waarvan er 2 op mid/laag zijn gefilterd en de 3e zit op mid/hoog, en die wordt geholpen door 2 tweeters. ""

Als ik goed kan tellen zitten er nu al 5 speakers in een kast.

2 zitten op mid/laag gefilterd, de 3 de op mid/hoog en die worden dan nog geholpen door 2 tweeters

Ben ik nu helemaal gek of kan ik niet tellen ?

Hoe moeten wij nu in ***snaam een advies geven als wij niet weten :

1/ hoe is in de kast alles aangesloten ? ( serie, parallel enz... )
                          2/ hoeveel ohm is de totale kast ?
                          3/ zijn de tweeters gefilterd of zijn het piézo's zonder filter ?
                          4/ welke filters zitten erin ( crossoverfreq bvb ).
                          Zo kan ik nog wel even doorgaan .

Zonder antwoord op deze vragen lijkt er mijn inziens geen goed advies te geven

sis
                          Last edited by sis; 05-03-09, 15:43.

Comment

• Tiddy-T
                            • Nov 2008
                            • 13

Originally posted by sis
                            Ik heb in elke fullrange kast 3 speakers zitten waarvan er 2 op mid/laag zijn gefilterd en de 3e zit op mid/hoog, en die wordt geholpen door 2 tweeters. ""
                            Als ik goed kan tellen zitten er nu al 5 speakers in een kast.
                            2 zitten op mid/laag gefilterd, de 3 op mid/hoog en die worden dan nog geholpen door 2 tweeters
                            Jongen laat maar.... Ik snap dat je het allemaal precies wilt gaan berekenen met een hoop onoverzichtelijke gegevens maar dat hoef ik helemaal niet te weten.
                            Mijn vraag was gewoon of je 4 speakers van 8 ohm op 1 versterker kan aansluiten en dat heb ik m.b.v. een tekening weergegeven.

Ik heb inmiddels gehoord dat het niet ideaal is om te doen en dat ik beter voor een 2e amp kan gaan. Nou klaar toch.

Comment

• Radar
                              Moderator
                              • Jul 2002
                              • 890

Mooi zo, ik was er ook al klaar mee..
                              Ik doe niet aan bijgeloof.
                              Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...