4 ohm's spekers op 8 ohm's versterker ?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mr.White Sound
    • Mar 2009
    • 1

4 ohm's spekers op 8 ohm's versterker ?

Hallo, ik ben nog niet helemaal op de hoogte hoe deze site werkt ,

ik heb 4ohms spekers jbl maar kom er achter dat ik een 8 ohm's versterker heb, is dat schadelijk?

en hoe zit het als ik de 2 zuilen 4 ohms een + van de rechter zuil en de - van de linker zuilspeker aansluit op versterker en vervolgens de + en - aansluit van speker van zuil naar zuil. hoeveel ohm's heb ik dan ? als dat kan hoor?

Daniël
    Last edited by Mr.White Sound; 13-03-09, 16:48.
  • sis
    • Jul 2003
    • 3305

Hallo,
    Even een crusiaal vraagje :
    Welke JBL boxen zijn ( type bvb ) ?
    Welke versterker gebruik je ( merk , type ) ?
    sis
    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Originally posted by sis
      Hallo,
      Even een crusiaal vraagje :
      Welke JBL boxen zijn ( type bvb ) ?
      Welke versterker gebruik je ( merk , type ) ?
      sis

sis heeft weer eens helemaal gelijk, maar ik heb eens 2 4-ohms autospeakers op mijn stereotorentje gehangen, eerst deden ze het wel, maar daarna hielden ze er allebei mee op, op een 4-ohm amp deden ze het wel weer, 8-ohm op een 4-ohms amp kan dan weer wel. ik zou nog niet meteen gaan prutsen met + en -, eerst even afwachten wat de rest zegt. als je ook een uitgang hebt kan je wel dit doen: links IN links UIT naar rechts IN. hierdoor wordt het geen 2x4ohm maar 1x2ohm, maar dat wou je juist niet....(enige trukje dat ik zo 123 uit m'n koppie ken)

daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• sd_2
        • Dec 2005
        • 134

Inderdaad is het altijd verstandig om even te vermelden om welke units het gaat, dan kunnen wij makkelijk en snel het juiste antwoord geven.

In princiepe gaat het er om op welk ohmage jouw versterker minimaal kan werken. Meestal worden vermogens gespecificeerd in 8 Ohm, maar jouw amp geeft op 4 Ohm ook nog een vermogen af (iets minder als 2 keer het 8 Ohm vermogen). Alle versterkers binnen mijn bedrijf kunnen tot 2 Ohm belast worden, in dat geval kan ik dan 4 stuks 8Ohm speakers eraan hangen achter elkaar. Gaat je amp maar tot 4 Ohm dan kan je 2 stuks 8Ohm speakers eraan hangen. De optelling gaat in ieder geval bij 8 Ohm speakers alsvolgt;

8 Ohm --> 1 speaker
        4 Ohm --> 2 speakers
        2,7 Ohm --> 3 speakers
        2 Ohm --> 4 speaker

Bij jouw speaker zal het;

4 Ohm --> 1 speaker
        2,7 ohm --> 2 speakers
        2 ohm --> 3 speakers

Beetje ingewikkeld verhaal misschien, maar er zal best iemand hier op het forum zijn die je natuurkundig kan uitleggen waarom dat is, helaas weet ik alleen de feiten en niet het waarom...

Beste oplossing is dus om te checken óf jouw amp op 4 Ohm kan werken en als dat zo is, dan kan je gewoon je speaker erop aansluiten. Check dan ook in de handleiding ff wat voor vermogen die geeft bij 4 ohm, en als dat 1,5 tot 2x zo groot is als het RMS vermogen dat je speaker vraagt, dan zit je precies goed met je amp en headroom.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Deze site werkt heel makkelijk.
          Ten eerste hebben we een zoek optie, die heet hier search.
          Daar kun je zoeken en zal je vinden dat dit onderwerp reeds diverse malen behandeld is.

Ten tweede doen wij hier geen HI-FI !!

Ten derde stellen wij het gebruik van interpunctie en duidelijk leesbaar nederlands erg op prijs.

3 redenen voor een slotje dus.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...