Versterkerkanalen verschillend belasten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mini7
    • Jan 2008
    • 19

Versterkerkanalen verschillend belasten

Hoii, ik weet niet precies hoe ik het moet noemen, maar mijn vraag is of ik bij een dap mission 1500 de kanalen apart kan gebruiken.

Ik heb 2 subwoofers en 2 full range speakers. Nu wil ik op 1 kanaal van de versterker 2 full range speakers aansluiten en op het andere de 2 subwoofers. Ze spelen dan allemaal op 4 ohm. Voor het subwooferkanaal hangt een crossover die alleen de lage tonen doorstuurt. Het andere kanaal wil ik rechtstreeks op het mengpaneel aansluiten.

Is dit slecht voor een versterker? Of kan het geen kwaad?

Ik heb nu een dap mission 1500 en een 900. Aan de 1500 hangen 4x de mc-15 op de 900 zitten 2 x15b's. De 4 full range speakers hangen vast in ons clubgebouw. Maar we willen er nu 2 bijkopen om mee te nemen op kampen ed. samen met de subs. Is het dan verstandiger om een mission 1500 te kopenen de 900 weg te doen, of is het beter om er een 900 bij te kopen?

Ik hoop dat jullie advies voor me hebben.

Groetjes, Roel
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Dat gaat prima werken, je speelt dan MONO.

Maar waarom neem je niet beide (in bezit zijnde) versterkers en x-over mee op kamp, hoef je alleen 2 topjes te kopen?? (en dan speel je wel stereo!)
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Originally posted by mini7
      Hoii, ik weet niet precies hoe ik het moet noemen, maar mijn vraag is of ik bij een dap mission 1500 de kanalen apart kan gebruiken.

Ik heb 2 subwoofers en 2 full range speakers. Nu wil ik op 1 kanaal van de versterker 2 full range speakers aansluiten en op het andere de 2 subwoofers. Ze spelen dan allemaal op 4 ohm. Voor het subwooferkanaal hangt een crossover die alleen de lage tonen doorstuurt. Het andere kanaal wil ik rechtstreeks op het mengpaneel aansluiten.

Is dit slecht voor een versterker? Of kan het geen kwaad?

Ik heb nu een dap mission 1500 en een 900. Aan de 1500 hangen 4x de mc-15 op de 900 zitten 2 x15b's. De 4 full range speakers hangen vast in ons clubgebouw. Maar we willen er nu 2 bijkopen om mee te nemen op kampen ed. samen met de subs. Is het dan verstandiger om een mission 1500 te kopenen de 900 weg te doen, of is het beter om er een 900 bij te kopen?

Ik hoop dat jullie advies voor me hebben.

Groetjes, Roel

heb je specs van de amps? verder kan het wel, als de watts rms ongeveer (iets meer is trouwens beter dan iets minder, behalve bij budget speakers, daar willen ze de vermogens nog wel eens opblazen....) kloppen met die van de speakers. een kennis van mij drumt(electronisch) in een bandje en draait soms ook wel met 1 amp (c-mark 2x700 watts rms/4ohm) en de bassen (350 rms 15" w'bin, zelfbouw) op 1 kanaal en de toppen(ook 350 rms, 15/2 ofzo, van BIRD, geen idee van kwaliteit) op het andere kanaal. dat gaat prima, zolang de vermogens maar kloppen, gaan die x15b's de mc-15's niet ver voorbij???

daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• mini7
        • Jan 2008
        • 19

Hoii, de 4 full range speakers en de mission 1500 die we nu hebben mogen niet mee op kamp. Dit is de vaste geluidsinstallatie van ons clubgebouw. Die 900 en de subs heb ik zelf gekocht als aanvulling en mogen dus wel mee. Voorheen namen we altijd een 2.1 setje pc luidsprekers mee op kamp. Maar omdat we dit jaar naar zwitserland gaan en tussen de bergen zitten vind ik het wel leuk om wat meer geluiod op ons terrein te hebben. Ik ga sowiezo 2 mc15 erbij kopen om mee te nemen. Alleen de versterker twijfel ik nog over. De 900 geeft 260 watt per kanaal op 8 ohm. Als ik een 1500 heb speelt deze op 4 ohm met 650 watt per kanaal. Eigenlijk wil ik maar 1 versterker meenemen ipv 2, dus denk dat ik daarom toch op zoek ga naar een goede mission 1500. Ik vond de subwoofers een mooie aanvulling voor het geluid dat we hadden, er is geen te aanwezige bass in mijn ogen.

Bedankt voor de reacties.
        Last edited by mini7; 19-03-09, 17:47.

Comment

Working...