showtec PS-6304 verdeler

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
    Ga ik gelijk ook een vraag stellen:

mag de genoemde RCD in deze verdeler, welke dus een aardlekautomaat is, dienst doen als hoofdafzekering?

Of terwijl: als er een gezamenlijke stroom gaat lopen, welke hoger is als 63 ampere, klapt dan de RCD er ook uit, of dient deze alleen als aardlek preverentie?

De 63A unit is geen installatieautomaat maar een hoofdschakelaar met ingebouwde aardlekbeveiliging. Afhankelijk van de uitvoering kan deze de installatie stroomvoerend of stroomloos afschakelen. Deze hoofdschakelaar is verplicht bij een 3 fasen verdeler.
    Deze zal de installatie niet afschakelen bij een te hoge fasestroom of kortsluiting. Hiervoor dient de beveiliging die achter de wcd zit waarop je de verdeler aansluit.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• LJmalcolm

Originally posted by jans

De 63A unit is geen installatieautomaat maar een hoofdschakelaar met ingebouwde aardlekbeveiliging. Afhankelijk van de uitvoering kan deze de installatie stroomvoerend of stroomloos afschakelen. Deze hoofdschakelaar is verplicht bij een 3 fasen verdeler.
      Deze zal de installatie niet afschakelen bij een te hoge fasestroom of kortsluiting. Hiervoor dient de beveiliging die achter de wcd zit waarop je de verdeler aansluit.
      Zodoende kun je dus meer dan 63A trekken(als de voedende kant dit toelaat) ? Dit omdat er dus 4x32A uit die kast komt en deze rechtstreeks vanaf de RCD komen..

Comment

• MEEO Licht en Geluid
        • Nov 2005
        • 950

Originally posted by LJmalcolm
        Zodoende kun je dus meer dan 63A trekken(als de voedende kant dit toelaat) ? Dit omdat er dus 4x32A uit die kast komt en deze rechtstreeks vanaf de RCD komen..
        Precies, dus met een (zeer zeer zeeeeeeeer!) verkeerd verloopje zou je met deze verdeler dus echt veel meer kunnen trekken dan is toegestaan....

Zeker niet gaan doen!

@ witteboer: ik zoek geen oplossing, gewoon nieuwschierigheid Verdelers hier zijn zowel uitgevoerd met een aardlek als hoofdstroomautomaat..
        Last edited by MEEO Licht en Geluid; 23-03-09, 22:43.
        MEEO Audio Licht Rigging,
        Mark van der Werff
        Groningen

Comment

• koentjes
          • Dec 2007
          • 333

nee dat kan niet...

WANT: de voedende kant staat dit niet toe, je hebt een apparaatstekker van 63A... die gaat in een 63A WCD, welke NOOIT hoger dan 63A afgezekerd mag zijn!

tevens, aan die verdelers zit een 63A stekker, en een stukje kabel met aderdikte 10qmm ... waarover je dus ook geen volledige 63A mag trekken, beetje vreemd toestel dus eigenlijk.
          Had er een 5x16 quadraat aangezeten was het een ander verhaal, maar dan kun je er nog steeds maar 2x 32A groepen vol van belasten.

Comment

• koentjes
            • Dec 2007
            • 333

Verdelers hier zijn zowel uitgevoerd met een aardlek als hoofdstroomautomaat..
            ik zie het nut van een hoofdzekering in een mobiele verdeler niet hoor??!
            al eens aan de selectiviteit gedacht??

betekent dat je bij een 63A aansluiting een hoofdzekering in je kast moet plaatsen van 2 stappen lager, en je veldzekeringen weer 2 stappen lager...

Comment

• jans
              • Feb 2003
              • 869

Originally posted by koentjes
              nee dat kan niet...

WANT: de voedende kant staat dit niet toe, je hebt een apparaatstekker van 63A... die gaat in een 63A WCD, welke NOOIT hoger dan 63A afgezekerd mag zijn!

tevens, aan die verdelers zit een 63A stekker, en een stukje kabel met aderdikte 10qmm ... waarover je dus ook geen volledige 63A mag trekken, beetje vreemd toestel dus eigenlijk.
              Had er een 5x16 quadraat aangezeten was het een ander verhaal, maar dan kun je er nog steeds maar 2x 32A groepen vol van belasten.
              Ik neem aan dat je dit even uitgerekend hebt?
              We praten over 1,5 meter 10mm2. Even kort door de bocht gerekend, geen rekening houdend met correctiefactoren, kan het.

Ik begrijp overigens de verwarring wel want deze wordt door showtec zelf geschept.
              Fuse elements: 1 x 63A, 0.03A Dit had mainswitch o.i.d . genoemd moeten worden.
              Circuit breaker: 4 x 3PIN 32A, C-Type

Comment

• LJmalcolm

nee dat kan niet...

Ja toch wel mischien begrijp je me verkeerd..

Met "(als de voedende kant dit toelaat)" bedoel ik dus dat de voedende kant geen begrenzende factor is. Dus stel je hebt een verloopje PWL750 -> CEE 3x63 (STEL..) dan is er verder niks in die unit die voorkomt dat de maximale stroom van 4x32A per fase gaat lopen..

Verder moet ik je gelijk geven met die aders van 5x10mm2.. Ook al kan het wel!

en Koentjes geef ik ook gelijk. 2 gelijke zekeringen achter elkaar hebben nou niet echt voordelen.. Liever een hoofdschakelaar ipv. hoofdzekering op zo'n kast!

Comment

• LJmalcolm

Ik neem aan dat je dit even uitgerekend hebt?
                  We praten over 1,5 meter 10mm2. Even kort door de bocht gerekend, geen rekening houdend met correctiefactoren, kan het.

Ik begrijp overigens de verwarring wel want deze wordt door showtec zelf geschept.
                  Fuse elements: 1 x 63A, 0.03A Dit had mainswitch o.i.d . genoemd moeten worden.
                  Circuit breaker: 4 x 3PIN 32A, C-Type
                  Ook geen mainswitch hoor, als je dit namelijk vertaalt kom je op hoofdschakelaar.. De juiste benaming voor zoiets is een aardlekschakelaar oftewel RCD (residual current device)

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

@jans; als je goed gelezen had dan was mijn eerste reden om kan niet te zeggen:

"de voedende kant kan niet meer dan 63A leveren als je een volgens de regels afgezekerde CEEform hebt."

en de tweede, die 10qmm, betreft hier een rubberen (EPR isolatie dus)kabel met geslagen aders, deze mag minder hebben dan een installatiekabel... zoals ik hier mijn NEN interpreteer

@Ljmalcolm; "RCD"? dat noemen wij een "ALS"
                    Last edited by koentjes; 24-03-09, 19:09.

Comment

• LJmalcolm

iedereen z,n eigen ding he. Engels.. Nederlands.. Mix it up

Comment

• jans
                        • Feb 2003
                        • 869

@jans; als je goed gelezen had dan was mijn eerste reden om kan niet te zeggen:

"de voedende kant kan niet meer dan 63A leveren als je een volgens de regels afgezekerde CEEform hebt."

en de tweede, die 10qmm, betreft hier een rubberen (EPR isolatie dus)kabel met geslagen aders, deze mag minder hebben dan een installatiekabel... zoals ik hier mijn NEN interpreteer

Dat een rubber kabel minder kan hebben dan een installatiekabel is me duidelijk, maar 1,5 meter kan zat met 10mm2.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Het is leuk allemaal, dat tentoonstellen van kennis over electrische installaties, maar het zou de discussie bijzonder dienen wanneer het onderwerp werd besproken....
                          Zie het eerste bericht in dit onderwerp en laat de zijdelings ( zeker interessante) aangehaalde discussiepunten even met rust.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jans
                            • Feb 2003
                            • 869

Ook geen mainswitch hoor, als je dit namelijk vertaalt kom je op hoofdschakelaar.. De juiste benaming voor zoiets is een aardlekschakelaar oftewel RCD (residual current device)

Maar een van de functies is die van hoofdschakelaar, de tweede is aardlekbeveiliging. Ken deze alleen als aardlekautomaat maar vindt dit niet de juiste benaming als deze ook als hoofdschakelaat wordt toegepast.
                            Zal dan hoofdaardlekautomaat moeten worden maar of deze benaming gebruikelijk is weet ik niet.

Comment

• koentjes
                              • Dec 2007
                              • 333

Originally posted by moderator
                              Het is leuk allemaal, dat tentoonstellen van kennis over electrische installaties, maar het zou de discussie bijzonder dienen wanneer het onderwerp werd besproken....
                              Zie het eerste bericht in dit onderwerp en laat de zijdelings ( zeker interessante) aangehaalde discussiepunten even met rust.
                              het is zeker leuk, vooral om te weten dat de vraag die de TS stelt al in de 1e post door LJmalcolm volledig is beantwoord...

Maar een van de functies is die van hoofdschakelaar, de tweede is aardlekbeveiliging. Ken deze alleen als aardlekautomaat maar vindt dit niet de juiste benaming als deze ook als hoofdschakelaat wordt toegepast.
                              Zal dan hoofdaardlekautomaat moeten worden maar of deze benaming gebruikelijk is weet ik niet.
                              deze verdeler behoeft volgens de (toen geldende) regelgeving geen hoofdschakelaar, dus in principe wordt de aardlekschakelaar ook niet als hoofdschakelaar gezien. (4 eindgroepen, 1 ALS... >> geen HS)
                              verder zal ik er niet op ingaan, we dwalen te ver af blijkbaar

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5950

Prima, dan zijn we klaar, zo moeilijk is het niet.
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...