Laser vraag 5 watt argon onbekend

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • erwinlohuis
    • Apr 2009
    • 8

Laser vraag 5 watt argon onbekend

Hallo mensen,

Toen ik maandag naar school ging werd mij een aanbieding gedaan.

Het gaat hier om een laser uit de oude discotheek jumbo.

Het gaat hier om 3 kasten met een water gekoelde laser.

En kast is een voedingsblok, een een regelkast, en de laser zelf.
    Alleen volgens mij zit het scannerpaar er niet bij.

Nu is mijn vraag kan iemand iets over dit soort laser vertellen, en kan iemand vertellen wat ik nog meer nodig heb om hem weer in ere te herstellen. Ik heb hier de volgende foto's

En welke mogelijkheden zijn er om de scanners te besturen.

Last edited by erwinlohuis; 25-05-09, 09:22.
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Een spectra physics 168 !!

Als ie het doet leuk beestje.. vroeger nog aan gesleuteld. Pas wel ff op met zomaar dingetjes testen. Deze werken op hoogspanning.
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Stoney3K
      • Sep 2007
      • 1399

Een collega van mij heeft er ook zo eentje, een Argon-Krypton laser. Heeft blauwig wit licht als output, kan in full-color mode draaien met gebruik van een Polychromatic Acousto-Optic Modulator (PCAOM).

Het ding aan de gang krijgen heeft nogal wat haken en ogen, zo draait de voeding (een Spectra Physics 265) op 208V driefasig en heb je daar dus een transformator voor nodig.

De laser is watergekoeld en VREET stroom, met 3-4W uitgangsvermogen zit je toch al aan ongeveer 8kW aan warmtedissipatie (buisspanning 249V bij 33,4A stroom), dat moet allemaal ergens heen! Die waterslangen zitten er niet voor niets aan...

Op vlak van veiligheid mag het niet ontbreken, dat je hier met hoogspanning, extreme temperaturen in de laserbuis (plasma), en hoogvermogen laserlicht te maken krijgt (als je het ding uberhaupt aan het laseren krijgt). Niet zomaar mee prutsen dus...

Een vergelijkbare unit met alle specificaties erbij kun je hier vinden:
      Used Spectra Physics Color Shot 168, 3,8 White light - eBay, Overige industrie en kantoor, Industrie en kantoor. (Eindtijd 10-apr-09 23:01:00 CEST)

Overigens denk ik dat de ervaren laserjocks je hier beter mee kunnen helpen, ik heb alleen ervaring met DPSS diodelasers. Gaslasers zijn een leuk gebied om me in te verdiepen, maar daar heb ik op het moment niet de plaats/middelen voor.
      First make it work, then make it look pretty!

Comment

• xTomtoMx
        • Jan 2010
        • 2

Heb je deze laser uiteindelijk nog gekocht of niet?
        En zo ja, hoe is de aankoop bevallen?

Comment

• carlo007
          • Jun 2010
          • 1

hello, heb je deze laser gekocht of weet je waar deze nog te koop is en de prijs?

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by carlo007
            hello, heb je deze laser gekocht of weet je waar deze nog te koop is en de prijs?
            De laser is inmiddels door iemand anders overgekocht en we hebben nog aardig wat reparaties moeten plegen, maar...

PCAOM en scanners zijn inmiddels ook aanwezig, maar nog niet aangesloten.

Wat ik eigenlijk wel vreemd vind is dat in jouw foto's de 265 en verhuistrafo met intacte kabels te zien is. Toen wij hem aankochten was alles doorgeknipt en ik heb dus de 265 van nieuwe (208V) krachtstroomkabels moeten voorzien.

De kast die in deze foto te zien is kan ik trouwens helemaal niet plaatsen en heb ik ook nooit onder handen gehad. Het ziet eruit als een gasontladingslamp met een aantal wieltjes (kleur/gobo?) ervoor, en dus totaal niet aan de laser gerelateerd.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Originally posted by Stoney3K
              De kast die in deze foto te zien is kan ik trouwens helemaal niet plaatsen en heb ik ook nooit onder handen gehad. Het ziet eruit als een gasontladingslamp met een aantal wieltjes (kleur/gobo?) ervoor, en dus totaal niet aan de laser gerelateerd.
              Die viel mij ook al op. Ik dacht dat dat de instinker van de dag was...

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Martijn de Groot
                • Mar 2005
                • 189

Mooi die foto met opengewerkt apparaat. Vooral brandend en er rustig naast zitten.
                Enig idee hoeveel druk er in die buis opgebouwd wordt?
                Laser is niet het zelfde als een zaklampje die een dun bundeltje licht geeft, het gaat hier om een device dat erg veel energie (hoog spanning) gebruikt om bepaalde (giftige gassen) te verhitten (zeer hoge temperatuur) waarbij licht van een bepaalde kleurtemperatuur ontstaat. Dit licht wil de buis verlaten, maar wordt rondom tegengehouden door een reflecterende laag, waardoor het licht heen en weer bounced en er uiteindelijk een erg sterke lichtstraal ontstaat, die op een klein plaatsje door de reflecterende laag heen dringt. Of je het nu snapt of niet, resultaat is een zeer sterke lichtstraal van zeer kleine diameter doorsnee, die een hoge temperatuur heeft en snel schade veroorzaakt als z'n weg geblokkeerd wordt. De druk in de buis kan oplopen tot 69000 kg. per cm.2 daarom hoort er een speciale kast omheen die bij exploderen alles opvangt.
                Heb je de kast niet, laat de laser dan uit! De (dunne) glazen buis is, bij gebruik, niet 100% stabiel door de hoge temperatuur en druk, een deur die koude buitenlucht binnen laat kan genoeg zijn om z'n functie op te heffen.

Martijn de Groot
                wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

Dat het gevaarlijk is om open te gebruiken daar kan ik inkomen.
                  Maar ten eerste is Argon een edelgas en dus per definitie NIET giftig!
                  Ten tweede lijkt die druk mij veel te hoog voor een gasbuis (komma vergeten?). Normaal staat er over een "brandende" Argonbuis een goeie 300-350 Volt. Als je zulke gasdruk toepast zal de plasmatoestand van het gas op veel lagere spanning al optreden. Dan verlies je in ieder geval veel vermogen, ALS het systeem dan nog wil lasen (waar ik sterk aan twijfel)!
                  Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                    • Feb 2006
                    • 9316

Originally posted by Martijn de Groot
                    De druk in de buis kan oplopen tot 69000 kg. per cm.2 daarom hoort er een speciale kast omheen die bij exploderen alles opvangt.
                    Heb je de kast niet, laat de laser dan uit! De (dunne) glazen buis is, bij gebruik, niet 100% stabiel door de hoge temperatuur en druk, een deur die koude buitenlucht binnen laat kan genoeg zijn om z'n functie op te heffen.

Martijn de Groot
                    69 ton per cm2
                    Dan zou de buis van 15 cm dik glas gemaakt moeten worden en de kast eromheen van gewapend beton van een halve meter dik.
                    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

Maar het statement dat je er met respect en dus voorzichtig mee om moet gaan is terecht!
                      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• laserguy
                        • Jun 2003
                        • 2755

Zelfs simpele halogeenlampen kunnen exploderen. Het is niet voor niets dat er op hobbyarmaturen staat dat je ze niet zonder dekglas moogt gebruiken. Hetzelfde lees je bij HTI, MSD, ... lampen. Je gaat er niet dood aan, maar als het glas in je oog springt kun je wel levenslang blind zijn...
                        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Martijn de Groot
                          • Mar 2005
                          • 189

Dat is nou dat verschil tussen een lekker stukkie meekletsen in het verhaal, of trainingen volgen. Het gaat hier niet over bierglas toevallig met argon/krypton gevuld, het gaat hier om speciaal ontwikkeld glas wat zo'n druk met dergelijke temperatuur aan kan. Er zijn veel middelen toe te voegen aan "glas", de kwaliteit voor halogeenlampen is ook totaal anders dan van een gewoon peertje.
                          wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

Maar zelfs met speciale toevoegingen haal je echt niet meer sterkte dan staal.
                            Overigens bij zulke druk is het bijna ONMOGELIJK dat dit gas nog te ontsteken is bij zulke spanningen. En je caviteitsvoorwaarden om te lasen zullen dan ook absoluut niet meer kloppen. Ben je echt zeker dat je geen komma vergeten bent in die waarde?

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

De druk is zeker geen 69.000 bar, hooguit misschien 6,9 bar, maar ook dan wil je er niet naast staan als die boem zegt. Dus wat dat betreft heeft hij wel gelijk.
                              Overigens is glas wel degelijk sterker dan staal maar dat terzijde.
                              De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...