Drummen én zingen tegelijk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Macmaverick
    • Aug 2009
    • 9

Drummen én zingen tegelijk

Hallo,

Kan iemand mij raad geven ivm het volgende: ik ben drummer bij een amateur rockbandje waar ik ook backing vocals bij verzorg.
    Gezien ik blijf sukkelen met het goed horen van onze leadzanger en vooral mezelf, zoek ik naar een goede, goedkope oplossing.
    Helaas ken ik niet te veel van zaken op audiotechnisch vlak, vandaar mijn vragen.

- Hoe kan ik zélf bepalen wat er in mijn in-ears doorkomt? (wij maken op repetities géén gebruik van een p.a. installatie, enkel de (bas)gitaarversterkers en een zangversterker)
    - Ik heb een (bedrade) headset met kondensator microfoon die ik van iemand kan lenen. Hoe sluit ik die best aan?
    - Waar sluit ik die in-ears best op aan? Line-out van de actieve monitor?
    - Zou ik op een of andere manier gebruik kunnen maken van een klein mengpaneeltje dat bij mij staat en waarop ik zowel mijn micro op kan aansluiten als regelen welke stemmen ik hoor in de oortjes?

Ik geraak er niet en hoor tegenstrijdige uitleg links en rechts. Kan iemand mij goede tips geven

Thx
    Mav
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

Laat even weten wat je al hebt.
    Merk en type nr, dat "praat"wat gemakkelijker.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.

Comment

• Macmaverick
      • Aug 2009
      • 9

Wij hebben een zangversterker. Die staat in de repetitieruimte, dus ik weet nu even niet welk merk/type dat is.

De microfoon headset is een AKG C420. De oortjes zijn van shure E3.
      De actieve monitors die we gebruiken zijn actieve van het merk Fame.
      Een mengpaneel heb ik dus nog niet.

Voldoende zo?

Dank voor je reactie.

Mav

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

Prima setup.

1) sluit je microfoon gewoon aan op je zanginstallatie en regel hem in.
        De band hoort hem nu gewoon.

2) zoek op de zanginstallatie naar een uitgang met als markering : "aux 1", "send 1" of "foldback 1"(als hij heel oud is )

3) Kijk of er op de zanginstallatie voor die aux 1 een knop zit die pre/post heet. Die moet op pre. Ik laat even de uitleg hiervan achterwege.

4) maak die uitgang met een kabel vast aan je privemixertje. Je gebruikt nu je mixertje als een soort "koptelefoonversterker". Kijk als je jackpluggen moet gebruiken even of er bij de uitgang van de zanginstallatie de volgende tekst bijstaat: (bal)
        In dat geval is het handig ook bij een jack-jack kabel een drie aderige (stereo) kabel te gebruiken. Ik laat even de uitleg hiervan achterwege.

5) regel de "gain" (inputvolume van het kanaal op je mixertje) af op "line niveau". Dat staat er waarschijnlijk bijgeprint. Gebruik anders de handleiding. Zet de master van de aux 1 op de zanginstallatie op 0dB. Staat er niets zet dan de draaiknop op "tien minuten over het uur".

6) met de rij knoppen "aux 1", "send 1" of "foldback 1" op de zanginstallatie kun je nu alles wat over de zanginstallatie gaat naar je mixertje sturen. Alle zang en bijvoorbeeld toetsen. De gitaren zijn waarschijnlijk al te hard.

7) Leuk maken: Je kunt er zelfs over denken om een goedkope microfoon in je kick te leggen en met je mixertje te verbinden zodat je die wat bij kunt draaien in je privemix. Omdat het niet voor versterking dient is een oude luidspreker in een doos lijmen al voldoende om mee te experimenteren in de oefenruimte.
        Last edited by showband; 19-08-09, 09:01.
        lekker belangrijk!

Comment

• Macmaverick
          • Aug 2009
          • 9

Hey, bedankt voor dit stappenplan. Ga ik zeker uitproberen.

Nog 2 vragen:

- heb ik dan geen aparte versterker meer nodig voor mijn oortjes? (want dat werd mij verteld)
          - welk mengtafeltje raad je mij aan voor dat gebruik? een eenvoudige Behringer Xenyx 502 of 802?
          - moet die dan geen fantoomvoeding hebben?

Thx
          Mav

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

Originally posted by Macmaverick
            Hey, bedankt voor dit stappenplan. Ga ik zeker uitproberen.

Nog 2 vragen:

- heb ik dan geen aparte versterker meer nodig voor mijn oortjes? (want dat werd mij verteld)
            - welk mengtafeltje raad je mij aan voor dat gebruik? een eenvoudige Behringer Xenyx 502 of 802?
            - moet die dan geen fantoomvoeding hebben?

Thx
            Mav
            Nee, je hebt geen aparte versterker voor je oortjes nodig, deze zit ingebouwd in de tafel.

je sluit je in ears namelijk aan op de "phones" uitgang

Ik zou dan die 802 nemen, kun je eventueel later nog microfoons bijprikken (zoals eerder gezegd bijv, een kick)

nee fantoom is niet nodig
            Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Originally posted by Macmaverick
              Hallo,

- Ik heb een (bedrade) headset met kondensator microfoon

Originally posted by shure-fan
              nee fantoom is niet nodig

Als ik me niet vergis heb je voor een condensator mic toch fantoomvoeding nodig

Daan

P.s; Sorry als ik me wel vergis, miss. is dat bij headsets anders. ( Off-topic: en als ik me heb vergist, zou iemand dan zo vriendelijk willen zijn om mij uit te leggen hoe het zit? Ik leer graag meer!)
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• ajdeboer
                • Feb 2009
                • 198

Als ik het goed begrepen heb, gaat zijn condensator headset naar de zanginstallatie, en gaan de verschillende 'aux 1' lijntjes naar zijn submixertje. Dan heeft zijn submixer in principe geen fantoomspanning nodig
                Correct me if I'm wrong!
                Last edited by ajdeboer; 19-08-09, 15:49. Reason: Zinsformulering

Comment

• djspeakertje
                  • Oct 2008
                  • 1912

Dank u wel!

Even verkeerd begrepen.

Daan
                  I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                  I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• Macmaverick
                    • Aug 2009
                    • 9

Originally posted by showband
                    Prima setup.

2) zoek op de zanginstallatie naar een uitgang met als markering : "aux 1", "send 1" of "foldback 1"(als hij heel oud is )
                    Het gaat om zo'n goede 10 jaar oude versterker van het merk Kustom. Model KPM 6160. De technische specificaties heb ik nog niet gevonden van dat model, maar wel van zijn opvolger. Zie http://www.kustom.com/Content/20082/..._27DEC04_1.pdf
                    Daar zie ik natuurlijk geen van die uitgangen staan en zit dus al vast bij stap 2.
                    Ik veronderstel dat dat toestel die mogelijkheden niet biedt?

Mav

Comment

• Gitarist 62
                      • May 2006
                      • 278

Valt mee, in dit geval heet het "Monitor"

Met de draaiknopjes "monitor" (2) maak je een mix die JIJ wil horen
                      Op de aansluiting "Monitor output" (13) prik je een kabel naar jouw kleine mengpaneeltje.

Verder zoals hiervoor al is beschreven.

Allereerst moet je wel even testen of jouw headset werkt op de microfooningang van de Kustom. Omdat het een condensator microfoon is, heeft die voedingspanning nodig uit de microfoonaansluiting (laat uitleg even achterwege..) Het is maar de vraag of de Kustom dat aan boord heeft...
                      succes!
                      ~Clearsound~

Comment

• Macmaverick
                        • Aug 2009
                        • 9

Originally posted by Gitarist 62
                        Valt mee, in dit geval heet het "Monitor"

Met de draaiknopjes "monitor" (2) maak je een mix die JIJ wil horen
                        Op de aansluiting "Monitor output" (13) prik je een kabel naar jouw kleine mengpaneeltje.

Verder zoals hiervoor al is beschreven.

Allereerst moet je wel even testen of jouw headset werkt op de microfooningang van de Kustom. Omdat het een condensator microfoon is, heeft die voedingspanning nodig uit de microfoonaansluiting (laat uitleg even achterwege..) Het is maar de vraag of de Kustom dat aan boord heeft...
                        succes!
                        Man, man, man ... waar ben ik aan begonnen?

Met die knopjes monitor maak ik dus een mix die IK wil horen. Ok, maar zal dat dan ook niet de mix zijn die in alle monitors te horen zal zijn?

De headset werkt op de Kustom. Dat is al getest.

Mav

Comment

• Gitarist 62
                          • May 2006
                          • 278

In dit geval (in jullie oefenruimte) maak je naast jouw mix nog een mix voor de rest van de band (met name de zanger denk ik) met de "volume" regelaars
                          Zijn monitor (paasief) komt op de aansluiting aan de achterkant. Een eventuele actieve monitor sluit je aan op (11)

En nu oefenen..
                          ~Clearsound~

Comment

• Macmaverick
                            • Aug 2009
                            • 9

We hebben het als volgt getest:

- alle mic's - ook die van mij - worden aangesloten op die Kustom versterker
                            - vandaar vertrekt er een kabel via "monitor out" naar een actieve monitor
                            - van de line out van die monitor gaat het verder naar mijn mengpaneeltje waarop mijn oortjes zijn ingeplugd
                            - ik kan het volume dus nu zelf bepalen

Het enige dat ik op die manier niet kan, is het volume van de verschillende microfoons apart bepalen. En net dat zou ik heel graag wél kunnen.
                            Zie iemand een alternatief?

Ter info: vanaf stap 3 in het beschreven stappenplan kan ik dus al niet meer verder he.

Thx
                            Mav

Comment

• showband
                              • May 2001
                              • 4524

OK. Die kustom heeft maar EEN monitormix.

Ik begrijp dat jullie in de oefenruimte de zanginstallatie opzetten EN daar ook nog eens een monitorbox bij zetten?

Dat is typisch omdat meestal een zanginstallatie in de oefenruimte naar de band gericht zal staan. Er is immers geen publiek....
                              -----------------
                              Als je de zang gewoon via de zanginstallatie mooi in balans voor de hele band hoorbaar maakt, ...

dan hoef je niet nog eens een extra monitor met een extra mix te gebruiken...

En daarom is meestal in een oefenruimte die ene monitorsend nog vrij. (Helaas bij jullie dus niet)
                              -----------------

Oplossing 1 is dus de zanginstallatie zijn mainmix voor de band te gebruiken en de ene send voor jou als enige zanger met inear.

Oplossing 2 is kijken hoeveel aux sends er op jouw behringer zitten. (ik hoop 2... )
                              lekker belangrijk!

Comment

Working...