2 vragen over mushroomlight

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jos
    • Mar 2008
    • 13

2 vragen over mushroomlight

Zit met 2 vragen over een mushroomlight.

1) Na enkele seconden draaien op een feest sprongen de lampen vanzelf. Heb nu nieuwe gekocht (osrams halogeen 130V, 300W) en er in gezet maar ik vraag me nog steeds af hoe de 2 lampen vanzelf op hetzelfde moment konden sneuvelen. Het draaimechanisme werkte nog gewoon en er was ook geen zekering gesprongen.

2) Heb heel het ding uit elkaar gehaald om eens naar het printplaatje te kijken en nou moet ik de ventilator weer terug plaatsen maar ik heb met m'n stomme kop niet opgelet hoe de schoepjes stonden bij demontage. Moet het zo zijn dat hij buitenlucht inblaast (dus dat je aan de achterkant bijna geen lucht voelt bij de ventilator) of moet hij nou net lucht afvoeren (dus dat je lucht uitblaas vloelt aan de achterkant).

bedankt
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Waarom beiden lampen op hetzelfde moment uitgaan: ze staan in serie, dus als 1 lamp kapot gaat, gaat de andere ook uit (wil niet zeggen dat die ook kapot is). Kwestie van de kapotte zoeken en vervangen, de andere kun je lekker laten zitten.

Volgens mij verplaatst de fan de lucht van binnen naar buiten. Heb nog 2 van die dingen ergens thuis rondzwerven, maar helaas komende paar weken nog in het buitenland.
    Kun je niets afleiden uit afdrukken van de behuizing of schroeven?

Comment

• Jos
      • Mar 2008
      • 13

de lampen waren echt allebij kapot

Originally posted by jurjen_barel
      Volgens mij verplaatst de fan de lucht van binnen naar buiten.
      volgens mij is het bij computers net andersom vandaar dat ik zo twijfel nu

Originally posted by jurjen_barel
      Kun je niets afleiden uit afdrukken van de behuizing of schroeven?
      nee helaas

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Ik dacht dat het bij deze krengen van buiten naar binnen was maar ik ben er niet zeker van.
        Doordat de lampen in serie staan en het regelmatig gebeurt dat de sneuvelende lamp nog even in kortsluiting gaat, is de kans groot dat de andere lamp er dan ook aan gaat en natuurlijk ook nog de zekering van het apparaat.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Ik zou voor de zekerheid gewoon beide lampjes vervangen, ook al is er nog 1 heel.
          Het kan heel goed wezen dat, zoals laserguy al aangeeft, dat het defecte lampje sluiting heeft gemaakt waardoor de ander of ook sneuveld, of op z'n minst een opdonder krijgt.
          Kom er ook nog eens bij kijken dat de lampen maar een beperkte levenduur hebben, dus als er 1 deffect gaat omdat ie aan de branduurtjes zit kun je er donder op zeggen dat je een maand later nr 2 staat te vervangen.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• rene.derksen
            • Feb 2004
            • 649

Heb ff gesjekt, heb der toevallig 2 op de gang liggen, de ventilatortjes zuigen lucht aan en blazen het naar binnen...
            Licht is altijd zwaar.

Comment

Working...