Nieuwe mixer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • RobinS
    • Aug 2009
    • 11

Nieuwe mixer

Hallo,

Ik speel in een bandje en heb onlangs ook stage gelopen in een PA-bedrijf. Nu ben ik aan het kijken om misschien een nieuwe mixer aan te kopen ter vervanging van de powermixer die we nu gebruiken op bandrepetitie. We zouden hem graag gebruiken om mee te repeteren en om onze songs op te nemen. Ook zou ik hem graag willen gebruiken voor eventuele kleine optredens te verzorgen.

Mijn oog viel dan eerst op de mixer van LEM:
    Deze heeft 12 micro ingangen, maar is dit genoeg om een volledige band te mic'en?
    LEM RDX204 MIXER - Belgium International Cyberstore

Daarna viel mij de mixer van het huismerk thomann op met 16 microkanalen.
    Qua kwaliteit heb ik dan mijn vragen want dit is nog goedkoper dan behringer.
    THE T.MIX 2442 FX MK II - Belgium International Cyberstore

En tenslotte de uitvoering van behringer:
    BEHRINGER SX 2442FX - Belgium International Cyberstore

Ik weet dat ik antwoorden zal krijgen dat het allemaal goedkoop en slechte kwaliteit is, en dat ik beter zou kijken voor een duurder (eventueel tweedehands) mengpaneel. Maar ik had toch graag in elk geval jullie meningen over deze mengpanelen gehad. Ik ben ook niet van plan er professionele dingen mee te doen, en zie het ook als een goede kans om te oefenen en ervaring mee op te doen.

Alvast bedankt,
    Robin
  • djspeakertje
    • Oct 2008
    • 1912

Hallo Robin,

We kunnen aan de voorbeelden die je geeft al wel afleiden hoe groot de band is, maar we hebben toch echt meer info nodig. Tip: denk aan aantal mics/apparaten/kanalen, aantal fx apparaten/monitoren, manier van opnemen, en natuurlijk BUDGET!

Dan kunnen we je veel makkelijker helpen bij het zoeken voor jouw mixer, en je zei het al, 2e hands bij een pa bedrijf (ivm garantie etc.) is vaak beter dan een nieuwe behringer.

Daan

By the way, welkom op het forum!
    I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
    I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• RobinS
      • Aug 2009
      • 11

Wel, onze band is juist maar drums, bas, gitaar en 2 zanglijnen. Dus met een 12 kanalen zou ik het wel moeten kunnen trekken.
      Maar moest ik een nieuwe mixer aankopen, wil ik wel dat hij groot genoeg is voor eventueel van die kleine optredens te doen voor bands met gewone basic set-up. Dus dacht ik dat 16 kanalen al iets beter is daarvoor?

Budget is natuurlijk zo weinig mogelijk. De behringer van 460 euro vind ik al het maximum aangezien het dus niet voor professionele doeleinden is.

Alle 3 de mixers hebben EQ, 4 auxes waarvan 2 pre-fader, 4 subgroups, FX, Control Room, wat ik allemaar erg interessant vindt.
      Ik vind het dan ook niet zo erg om een merk als behringer te kopen ipv een gerespecteerde naam. Ik blijf een beginner en zie dit als een kans om de beginselen aan te leren.

Ik vraag me ook af hoe de T.Mix in relatie staat met de Behringer aangezien deze nog goedkoper is dan de Behringer. Een merk die op zich al niet gerespecteerd wordt voor kwaliteit.
      Last edited by RobinS; 26-08-09, 19:01.

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Thomann huismerk geen ervaring. Behringer wel, wat mij zeer veel wantrouwen in producten met digitale componenten heeft opgeleverd (zoals de FX in de tafel die je voorstelt). Vroegah (middelbare school) wel leuke dingen kunnen doen met de eerste generatie Eurodesk-tafels van hetzelfde merk. Welliswaar geen ingebouwde effecten, maar het beestje deed wat van 'm verlangd werd.

Iets boven je gegeven budget, maar toch de moeite waard voor de overweging: Soundcraft FX16ii.
        Ook 16 mono-kanalen met ingebouwde FX van Lexicon (wat één van de topmerken is voor reverbs). Basic tafel, maar stukken betere kwaliteit.

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Of de soundcraft M12, kun je je fx mooi terug laten komen op die stereo kanalen, ook handig als je gaat uitbreiden met key's of geen mono kanalen wilt verliezen aan een pauzemuziekje, alleen jammer van die 2band eq. Subgroepen zijn leuk speelgoed, maar die heb je waarschijnlijk niet echt nodig, aangezien je toch geen 8 kanalen drums gaat schuiven als je een behringer koopt. (dat wil zeggen dat als je 8 ch drums schuift, je grote zalen speelt en meer budget hebt). Verder kan je nat. ook nu huren en later met het verdiende geld een mooie tafel kopen.
          Nog wat tips: een 2ehands mackie vlz1604 heeft 16*mono+4 mono subs en alle wensbare functies, bij pa bedrijven zie je vaak goed onderhouden afdankertjes voor leuke prijzen weggaan(alle soorten en maten en merken), ook zie je vaak demo's voor zachte prijsjes op de webshops/bij pa verhuurders.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...