outputvolume versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • frederic
    • Jan 2006
    • 3511

outputvolume versterker

Beste,

Een sub (of andere speaker) heeft als vermogen 1000w bij 8ohms. je hebt een versterker die 1200w bij 8ohms leverd. Hoeveel mag je de vollumeknop van de versterker opendraaien? En wanneer weet je dat je jou speaker aan het oversturen bent?
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

Originally posted by frederic
    Beste,

Een sub (of andere speaker) heeft als vermogen 1000w bij 8ohms. je hebt een versterker die 1200w bij 8ohms leverd. Hoeveel mag je de vollumeknop van de versterker opendraaien? En wanneer weet je dat je jou speaker aan het oversturen bent?

eh is dit RMS?

En als je te ver gaat, hoor 't vanzelf kraken :P
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?

Comment

• djspeakertje
      • Oct 2008
      • 1912

Meestal word voor een p.a. speaker 1.5X het rms vermogen geadviseerd, maar kijk uit als je de cliplampjes ziet branden!(lees de handleiding van je amps)

Daan
      I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
      I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• HT-Events
        • Apr 2009
        • 17

Heb je voor de versterker nog een mengpaneel ofzo zitten?

In principe is het zo dat wanneer een versterker helemaal openstaat en het mengpaneel 0dB uitstuurd (1,00 volt gevoeligheid) de versterker zijn aangegeven (ind it geval 1200 watt) vermogen uitstuurd naar de speakers, wanneer je logaritmisch gaat rekenen (wat ik nu niet van plan ben sorry) dan merk je wanneer je naar -2 gaat dus minder op je mengpaneel uitstuurd, niet veel verschil in geluid, maar je vermogen wordt wel minder, dus ik zou de versterkers helemaal opendraaien (zo verknal je je versterker ook niet) en je geluidsbron (laptop, mengpaneel e.d.) in niveau aanpassen tot een goed geluid.

Maar je moet echt alles op alles geven wanneer je versterker maximaal uitstuurd.

Groet,

HT-Events
        Doe waar je goed in bent en laat de rest aan anderen over!

Comment

• frederic
          • Jan 2006
          • 3511

Originally posted by Stage-Q
          eh is dit RMS?

En als je te ver gaat, hoor 't vanzelf kraken :P
          idd, 1000w RMS 2000w piek

Ik wil niet zover gaan dat het kraakt, maar wil wel het maximum vermogen veilig halen uit de speakers.

Comment

• MusicXtra
            • Feb 2006
            • 9316

Op een sub van 1000 Watt RMS kun je met een gerust hart een 2000 Watt versterker aansluiten, dan zal de speaker, wanneer het clip-lampje van de versterker net niet oplicht, in de praktijk met ongeveer 1000 Watt RMS belast worden.
            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• djspeakertje
              • Oct 2008
              • 1912

Originally posted by MusicXtra
              Op een sub van 1000 Watt RMS kun je met een gerust hart een 2000 Watt versterker aansluiten, dan zal de speaker, wanneer het clip-lampje van de versterker net niet oplicht, in de praktijk met ongeveer 1000 Watt RMS belast worden.

Ik neem aan dat bovenstaande voor iedere pa luidspreker geldt (met juiste wattages uiteraard!)?

En die 2KW, is dat RMS?

Daan
              I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
              I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• frederic
                • Jan 2006
                • 3511

Originally posted by djspeakertje
                Ik neem aan dat bovenstaande voor iedere pa luidspreker geldt (met juiste wattages uiteraard!)?

En die 2KW, is dat RMS?

Daan
                Bij versterkers spreekt men niet van RMS dacht ik.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by frederic
                  Bij versterkers spreekt men niet van RMS dacht ik.
                  Oh? Volgens mij was RMS vermogen toch het sinus-vermogen dat je in een bepaalde impedantie kunt ontwikkelen, en dat is toch in principe wel een HEEL handige specificatie (omdat het aangeeft hoeveel vermogen een amp WERKELIJK levert).

"Muziekvermogen" en "Piekvermogen" zijn marketing-termen die gebruikt worden om het maximale vermogen van een versterker zo hoog mogelijk te kunnen specificeren (meer watts = meer euro's!) en dat soort getallen zullen in tests niet echt steek houden.

Je kan wel leuk een piekvermogen specificeren, maar hoe lang kan een versterker dat vermogen aaneengesloten leveren, hoe snel kun je van nullast naar pieklast springen en terug, en hoe lang moet je dan weer onder dat 'piekvermogen' blijven zodat de amp dat gestelde vermogen weer opnieuw kan leveren?

Dat soort specs zijn wel handig bij klasse D versterkers met schakelende voedingen, omdat die vaak kortstondig veel vermogen kunnen leveren door het op te slaan in condensatoren.

Tuurlijk is muziek iets anders dan een zuivere sinus, maar het opgegeven RMS vermogen (in bv. 4 of 8 ohm) is een waarde waar je zonder meer betrouwbaar vanuit kan gaan. Voor speakers geldt hetzelfde als het om opgenomen vermogen gaat.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• nijhuisr
                    • May 2003
                    • 182

Originally posted by Stoney3K
                    Oh? Volgens mij was RMS vermogen toch het sinus-vermogen dat je in een bepaalde impedantie kunt ontwikkelen, en dat is toch in principe wel een HEEL handige specificatie (omdat het aangeeft hoeveel vermogen een amp WERKELIJK levert).
                    RMS vermogen bestaat niet, noem het sinus of continu vermogen.

"Muziekvermogen" en "Piekvermogen" zijn marketing-termen die gebruikt worden om het maximale vermogen van een versterker zo hoog mogelijk te kunnen specificeren.
                    Muziek vermogen is geen markering term, muziek heeft een hele anderde crest factor dan een sinus. Daarom is het zo dat je de boxen 1,5keer meer mag belasten dan het sinus/continu vermogen.

Je Tuurlijk is muziek iets anders dan een zuivere sinus, maar het opgegeven RMS vermogen (in bv. 4 of 8 ohm) is een waarde waar je zonder meer betrouwbaar vanuit kan gaan. Voor speakers geldt hetzelfde als het om opgenomen vermogen gaat.
                    Maar dan haal je dus lang niet het maximale uit je dure speaker set als je deze vermogens matched.

Comment

• Noobie
                      • Dec 2007
                      • 223

Originally posted by nijhuisr
                      RMS vermogen bestaat niet, noem het sinus of continu vermogen.
                      Die is nieuw, leg een uit?

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by djspeakertje

En die 2KW, is dat RMS?

Daan
                        Dat geld inderdaad voor iedere PA speaker.
                        Die 2 kW is het RMS vermogen van de versterker.
                        Dit is nogal verwarrend, een simpele uitleg; een versterker die 2 kW RMS kan leveren zal dat nooit als RMS vermogen aan een speaker kunnen leveren.
                        Muziek is dynamisch, dat houdt dus in dat er pieken en dalen in zitten, het verschil hier tussen is al snel 6 dB of meer en een dynamiek van 6 dB betekent dat het verschil in vermogen al een factor 4 bedraagt.
                        Dat betekent dat het afgegeven vermogen van de versterker tussen de 500 en 2000 watt zal variƫren.
                        In de praktijk komt het er dan op neer dat je op deze versterker zonder problemen een 1000 watt speaker aan kunt sluiten. Een 1000 watt speaker kan dus een continu signaal van 1000 watt hebben en met die 2000 watt versterker zal het gemiddelde inderdaad rond de 1000 watt komen.

Comment

• Radar
                          Moderator
                          • Jul 2002
                          • 890

Dit is nogal verwarrend, een simpele uitleg; een versterker die 2 kW RMS kan leveren zal dat nooit als RMS vermogen aan een speaker kunnen leveren.
                          FOUT, dit kan die versterker nou juist WEL.

En zo staan er momenteel wel meer minder briltjante antwoorden op de vraag.
                          Ik weet dat wij hier in het new-bee gedeelte zitten maar dat mag niet inhouden dat ook de antwoorden van dit niveau behoren te wezen!.
                          Last edited by Radar; 26-09-09, 08:10.
                          Ik doe niet aan bijgeloof.
                          Dat brengt ongeluk.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by Radar
                            FOUT, dit kan die versterker nou juist WEL.
                            Dat klopt, dat heb ik fout omschreven.
                            Alleen zal dat in de praktijk met een muziek signaal nooit voorkomen (zie verdere uitleg in mijn reactie).

Comment

• Noobie
                              • Dec 2007
                              • 223

RMS is gemiddelde effectieve waarde, (root mean Square). Een versterker die b.v. 2000W RMS kan weergeven zal dat dus doen ongeacht het ingangssignaal. Ondanks dat muziek dynamisch is, kan het in de praktijk toch voorkomen dat een versterker het maximale RMS vermogen weergeeft, maar dan verspreid over meerdere frequenties. Het zal overigens niet constant zijn.

Als je een speaker die 1000W RMS kan verdragen, met een versterker van 2000W RMS op vol vermogen gebruikt, zal deze toch echt afbranden! De reden om een versterker te kiezen van 1,5 x het maximale vermogen van de speaker kan zijn omdat je niet wil dat de versterker op z'n piek belast word. Een versterker zal dicht bij zijn maximale vermogen ook niet meer 100% linear reageren, dit wordt ook ondervangen door het gebruiken van een zwaardere versterker op een minder vermogen.

Bij veel merken/type word het opgegeven RMS vermogen bij lange na niet door de versterker gehaald!

Een AD1202 b.v. geeft zeker niet de opgegeven 2x1200W RMS, terwijl een P1050 in brug ruim 1,1kw afgeeft terwijl de opgegeven RMS waarde slechts 1000W is. Een S1200 geeft zo weer niet de opgegeven 2 x 600W RMS, die houd echt op bij 450/500W. Een P1200(D&B) geeft zo weer veel meer als de opgegeven 2x 600W.

Comment

Working...