outputvolume versterker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • T_Sound
    • Sep 2009
    • 267

Ok genoeg hifi (terwijl hifi ook een mooie techniek is). On topic.

wat betreft het knijpen van een versterker, een versterker kan niet meer leveren dan zijn max vermogen (logisch). Van een amp is het de bedoeling dat deze linear versterkt. Dus alle freq's gaan tegelijk met dezelfde amplitude omhoog. De lage frequenties vragen meer vermogen dan hogere freq's. Dus hogere freq's zullen langer linear versterkt worden dan lage frequenties. Dus je lagere freq's zitten al op max, terwijl de hogere nog door kunnen, dus dan raakt je sound uit balans (dus je laag lijkt minder te worden zodat hogere freq's nog door kunnen drukken. Terwijl de versterker in je laag pieksignalen uit loopt te struren). Dus hij knijpt zijn lagere freq's tot pieksignalen en de hogere frequenties worden nog wel linear versterkt. Zo lijkt het alsof je geluid bij elkaar geknepen wordt.

Ik hoop dat het duidelijk is, als jullie mening anders is, laat het even weten zonder aanval, maar met duidelijke argumenten.

Zo weet ik ook of we toch hetzelfde bedoelen, maar dat ik het verkeerd uitgelegd heb.

Vriendelijke groet,

T-Sound
    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• frederic
      • Jan 2006
      • 3511

Originally posted by moderator
      Nou, die conclusie is wel de stelregel bij zo'n beetje alle speakerfabrikanten:
      Amp vermogen 1,5-2x het RMS vermogen.

Ik heb de rest van het draadje even niet gevolgd, maar om nu maar te roepen dat iets onzin is, dan graag met onderbouwing.

Voor onderbouwing op mijn eerste alinea zoek je even op rms vermogen en clippend signaal, is best een boel tekst al over geschreven.

De stelling dat PA versterkers doorgaans zwaarder zijn dan de speaker componenten volgens de specs bevragen om ze aan te sturen is een vuistregel in de praktijk. Niets raars aan derhalve.

Aanvullend: geneuzel over hifi componenten hier niet op het forum aub, dat er voor hifi sets andere wetten van kracht zijn is reeds jaren bekend, een ondermaatse versterker op een speaker vergroot simpelweg in de PA wereld de kans op schade aan je speakers.
      Wil je toch discussie over haaifaai, dan zal je mij eerst moeten overtuigen van het feit dat een blauwe kabel echt beter klinkt dan een rode, tot die tijd: no haaifaai!!!!
      Dus ik kan er van uitgaan als je een speaker van 1000 w rms aanstuurt met een versterker van 1200w ik goed bezig ben?

Comment

• speakertech
        • Jan 2008
        • 1697

Originally posted by T_Sound
        Ok genoeg hifi (terwijl hifi ook een mooie techniek is). On topic.

wat betreft het knijpen van een versterker, een versterker kan niet meer leveren dan zijn max vermogen (logisch). Van een amp is het de bedoeling dat deze linear versterkt. Dus alle freq's gaan tegelijk met dezelfde amplitude omhoog. De lage frequenties vragen meer vermogen dan hogere freq's. Dus hogere freq's zullen langer linear versterkt worden dan lage frequenties. Dus je lagere freq's zitten al op max, terwijl de hogere nog door kunnen, dus dan raakt je sound uit balans (dus je laag lijkt minder te worden zodat hogere freq's nog door kunnen drukken. Terwijl de versterker in je laag pieksignalen uit loopt te struren). Dus hij knijpt zijn lagere freq's tot pieksignalen en de hogere frequenties worden nog wel linear versterkt. Zo lijkt het alsof je geluid bij elkaar geknepen wordt.

Ik hoop dat het duidelijk is, als jullie mening anders is, laat het even weten zonder aanval, maar met duidelijke argumenten.

Zo weet ik ook of we toch hetzelfde bedoelen, maar dat ik het verkeerd uitgelegd heb.

Vriendelijke groet,

T-Sound
        Beetje moeilijk verhaal, klopt ook niet helemaal.
        Lage tonen vragen inderdaad veel meer vermogen dan midden en hoge tonen. Dat zie je ook bij sets met actieve scheidingsfilters en aparte versterkers.
        Bij een enkele versterker zullen de lage tonen het eerste het vastlopen van de versterker veroorzaken, omdat die het meeste vermogen vragen. Als de versterker vastloopt, komen de hoge tonen ook in de problemen. Ze zijn als het ware gesuperponeerd op de lage tonen. Bij de amplitude van de lage tonen, komen die van de hoge tonen daar nog bij. Dus als de versterker vastloopt op de bassen, is de hogetonenweergave ook miserabel. Een clippende versterker levert kortstondig alleen gelijkstroom en daarin is niets van het oorspronkelijke signaal terug te vinden.
        Wat er in de versterker nou knijpt weet ik dus nog niet. Een versterker levert een versterkte kopie van het ingangssignaal, zolang de versterker niet vastloopt, of overbelast wordt door een te lage luidsprekerweerstand. In het laatste geval zal de stroombegrenzing inkomen en is het uitgangssignaal dus ook vervormd.
        Meteen komt hier duidelijk het voordeel van actieve cross-overs boven drijven. Als de lage tonen een keertje vastlopen, is dat voor de rest van het klankspectrum niet direct funest. Zelfs is het zo dat ons oor wat ongevoeliger is voor vervorming in het laag. Een set blijft dus langer behoorlijk klinken.
        Ook neemt de intermodulatievervorming sterk af.

Speakertech
        Last edited by speakertech; 29-03-10, 16:13.
        Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
        ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• MusicXtra
          • Feb 2006
          • 9316

Originally posted by frederic
          Dus ik kan er van uitgaan als je een speaker van 1000 w rms aanstuurt met een versterker van 1200w ik goed bezig ben?
          Kan prima maar liever zou ik 1500 tot 2000 watt aan versterker vermogen aansluiten.
          Maar deze vraag geeft aan dat je nog niet de moeite hebt genomen het topic door te lezen, er wordt slechts een keer of 10 antwoord op gegeven.
          De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• pjadskop productions
            • Nov 2008
            • 128

Ik vroeg me wel even iets af, we concluderen hier dat niet uitmaakt welke box, maar de versterker toch wel denk ik.
            De crown MA 2400/2401 reeks heeft als specificaties 800w, maar dit is wel min vermogen dat ze garanderen, het werkelijk vermogen ligt volgens hun toch tussen de 800 en de 1000 en een pruts op 4 ohm als ik het zo even uit mijn hoofd moet zeggen
            ik heb indertijd mijn bassen v 600w AES op 8 ohm overbelast met een 2400, waarvan ik uitging dat hij maar 520w gaf, zonder pieken/ clippen, ik was er zelf bij, stond ook nog een limiter tussen die zou afgevlakt kunnen hebben moest dat nodig zijn geweest, voor de versterker in clip gaat, gewoon doorgebrand, daarom vroeg ik het mij even af, nu was die versterker wel bijgehuurd, dus het zou kunnen dat er met de gevoeligheid was geknoeid, (1v ingangs ingesteld terwijl de rodec bx-9 1.55 v geeft, de subfrequenties onder 40Hz (denk ik) kunnen het ook niet geweest zijn, want die worden er automatisch uitgehaald met de bx-9)
            nochtans speelden deze vrolijk met een qsc rmx die 650w gaf

mijn excuses voor het opnieuw ophalen van dit topic, het was gewoon even uit interesse
            Last edited by pjadskop productions; 21-06-10, 22:48.
            Nee meneer, de boom staat niet op de bergen, want de bergen zijn op vakantie in Disneyland, meneer

Comment

Working...