x10 range functie op een crossover

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raytegoed
    • Oct 2009
    • 17

x10 range functie op een crossover

Beste,

Ik wil graag weten waarvoor de x10 range functie dient op een crossover?

Ik heb wel gelezen dat het te maken heeft met het frequentiebereik, maar wat doet het precies. Ik heb mij laten vertellen, dat het beter is de schakelaar niet te activeren, maar waarom kon diegene mij niet vertellen.

Ik werk met 2 digitale versterkers van SYNQ 2k2 (2x1100 Watt bij 4Ohm) en een set van 2 tops (350 Watt RMS bij 8 Ohm) en baskasten (400 Watt RMS bij 8 Ohm)van EV, type Eliminator.

Tevens wil ik graag weten wat de beste crossover frequentie is. Ik lees meestal 125 Hz, maar ik kreeg 'm ingebouwd en afgesteld op 250 Hz met de x10 range functie ingeschakeld. Later is deze op advies van een geluidsman uitgeschakeld

Graag jullie professionele advies en tips.
  • bones2001
    • Aug 2003
    • 741

Stel hem ergens in tussen de 80-125 hz, en dan gewoon luisteren wat je het lekkerste vindt.
    x10 betekend zoveel als, keer 10.
    Als je dus crossed op 100hz x10, cross je op 1khz, en dat gaat niet echt lekker klinken.
    Mixen is net als schilderen.
    Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

RTF
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Mijn advies is,

Ga je eerst eens verdiepen in de materie, hierover is voldoende te vinden op dit forum.
        Als je niet goed weet wat je doet laat hem dan instellen door iemand die dit wel heeft.
        Cross-over setttings van je luidsprekers zul je ongetwijfeld hebben.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• dj-wojcik
          • Jul 2008
          • 911

Originally posted by MusicXtra
          RTF
          Ik denk dat je RTFM bedoeld of heb ik het mis.....

En zoals hier boven word gezegd..... Lees je zelf een beetje in..... Daar leer je het meeste van
          [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
          [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

Echt "pro" ben ik niet te noemen, maar wat mij altijd geleerd is over crossovers en wat in de praktijk nog altijd goed geweest is is het volgende:

1. zoek het frequentiebereik op van je baskasten (bij jou meen ik 38-100 Hz)

2. ga net onder het hoogste punt van je bereik van je baskasten zitten met je crossover

3. als het goed is heb je nu fatsoenlijk geluid

de X10 gebruik ik eerlijk gezegd nooit als ik met een basic setje draai, dus wanneer deze echt nut gaat hebben moet je niet aan mij vragen, ben eigenlijk ook wel benieuwd...

Groet,
            bas.

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Originally posted by stainz
              Echt "pro" ben ik niet te noemen, maar wat mij altijd geleerd is over crossovers en wat in de praktijk nog altijd goed geweest is is het volgende:

1. zoek het frequentiebereik op van je baskasten (bij jou meen ik 38-100 Hz)

2. ga net onder het hoogste punt van je bereik van je baskasten zitten met je crossover

3. als het goed is heb je nu fatsoenlijk geluid

de X10 gebruik ik eerlijk gezegd nooit als ik met een basic setje draai, dus wanneer deze echt nut gaat hebben moet je niet aan mij vragen, ben eigenlijk ook wel benieuwd...

Groet,
              bas.
              Grote onzin, er zijn zat subs die tot veel hoger doorlopen. Als ik een sub heb die tot 200Hz door kan, is de kans toch bijzonder klein dat ik het crosspunt daar neer zal leggen, als ik mooie toppen heb die goed laag doorlopen. Dat is echt waanzin. Waar je crosst tussen sub en top dat hangt helemaal af af van de set zelf, de manier waarop deze is opgesteld, aanwezig versterkervermogen en de eventuele verdere processing, maar vooral van hoe het klinkt!!!!!

Zo heb ik een set geinstalleerd waarbij het duidelijk was dat de toppen bovenop de subs horen te staan. Waarom? Omdat de topjes echt vanaf 120Hz pas eens iets gingen doen, dus alles wat daaronder ligt moet dan maar van de subs komen. En dat is niet zo leuk als besloten wordt dat de subjes onder het podium moeten worden geinstalleerd. in zo'n situatie wil je eigenlijk hooguit op 90Hz crossen en het liefst nog wel wat lager. In de oorspronkelijke situatie (voordat ik aan de slag ging met de processor) Was het crosspunt dus rond de 120Hz en hoorde je de onderkant van de gitaren, pianoos, toms, echt van alles onder dat podium vandaan komen. Geen porem dus. Maar als ik lager ging crossen, kreeg ik dat "home-cinema-gat" in mn midlaag. Dit heb ik opgelost door in de processor het midlaag op te fokken in de toppen. Geen ideale oplossing natuurlijk en deze locatie zou ook beter af zijn met dikkere toppen, maar dat komt nog wel eens.

Maar waar het om gaat is dit: oorspronkelijk lag het crosspunt op 120Hz, dit heb ik naar 90Hz gebracht omdat de situatie dit eiste. Uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt, dat bepaald meer dan andere zaken waar je crosspunt ligt.

En over dat x10 knopje: Dat moet je dus niet als een aparte functie zien, het zit er om een puur praktische reden. De reden dat dat knopje er zit is om een range van een hz of 20 tot zo'n 2KHz te kunnen bedienen met 1 potmeter. Waarbij de "eerste versnelling" loopt van 20Hz tot 200Hz en de "tweede versnelling" van 200Hz tot 2KHz. Zou je dit allemaal in 1 "versnelling" van 20Hz tot 2KHz stoppen dan kom je in het typisch sub-top crossovergebied in de problemen doordat het dan ontzettend lastig wordt om precies te werken, daar dit gebied dan op het alleronderste stukje potmeter zit. De kleinste aanraking betekent dan een grote verschuiving van de frequentie., ook precies aflezen van de frequentie wordt onmogelijk. Vandaar dat fabrikanten deze oplossing gebruiken.
              Last edited by sparky; 17-10-09, 10:16.
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• mhsounds
                • Sep 2009
                • 933

Originally posted by sparky
                Grote onzin, er zijn zat subs die tot veel hoger doorlopen. Als ik een sub heb die tot 200Hz door kan, is de kans toch bijzonder klein dat ik het crosspunt daar neer zal leggen, als ik mooie toppen heb die goed laag doorlopen. Dat is echt waanzin. Waar je crosst tussen sub en top dat hangt helemaal af af van de set zelf, de manier waarop deze is opgesteld, aanwezig versterkervermogen en de eventuele verdere processing, maar vooral van hoe het klinkt!!!!!

Zo heb ik een set geinstalleerd waarbij het duidelijk was dat de toppen bovenop de subs horen te staan. Waarom? Omdat de topjes echt vanaf 120Hz pas eens iets gingen doen, dus alles wat daaronder ligt moet dan maar van de subs komen. En dat is niet zo leuk als besloten wordt dat de subjes onder het podium moeten worden geinstalleerd. in zo'n situatie wil je eigenlijk hooguit op 90Hz crossen en het liefst nog wel wat lager. In de oorspronkelijke situatie (voordat ik aan de slag ging met de processor) Was het crosspunt dus rond de 120Hz en hoorde je de onderkant van de gitaren, pianoos, toms, echt van alles onder dat podium vandaan komen. Geen porem dus. Maar als ik lager ging crossen, kreeg ik dat "home-cinema-gat" in mn midlaag. Dit heb ik opgelost door in de processor het midlaag op te fokken in de toppen. Geen ideale oplossing natuurlijk en deze locatie zou ook beter af zijn met dikkere toppen, maar dat komt nog wel eens.

Maar waar het om gaat is dit: oorspronkelijk lag het crosspunt op 120Hz, dit heb ik naar 90Hz gebracht omdat de situatie dit eiste. Uiteindelijk gaat het om hoe het klinkt, dat bepaald meer dan andere zaken waar je crosspunt ligt.

En over dat x10 knopje: Dat moet je dus niet als een aparte functie zien, het zit er om een puur praktische reden. De reden dat dat knopje er zit is om een range van een hz of 20 tot zo'n 2KHz te kunnen bedienen met 1 potmeter. Waarbij de "eerste versnelling" loopt van 20Hz tot 200Hz en de "tweede versnelling" van 200Hz tot 2KHz. Zou je dit allemaal in 1 "versnelling" van 20Hz tot 2KHz stoppen dan kom je in het typisch sub-top crossovergebied in de problemen doordat het dan ontzettend lastig wordt om precies te werken, daar dit gebied dan op het alleronderste stukje potmeter zit. De kleinste aanraking betekent dan een grote verschuiving van de frequentie., ook precies aflezen van de frequentie wordt onmogelijk. Vandaar dat fabrikanten deze oplossing gebruiken.

Er staat fatsoenlijk, zelf mee spelen en kijken wat het beste klinkt
                Freelance Light and Video |
                Waarom zeggen ze allemaal trusst?

Comment

• Raytegoed
                  • Oct 2009
                  • 17

Nu ik de reacties gelezen heb, mag ik dus stellen dat de x10 functie voor mijn opstelling zoals ik die draai, compleet nutteloos is. Het crosspunt ligt bij mij, volgens de specs. van de leverancier voor mijn baskasten bij 80 Hz. Als ik de x10 functie zou activeren, dan betekent dit dat er wordt gecrossed bij 800 Hz, wat natuurlijk veel te hoog is.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie en wat betreft de reacties over de Google-o-matic: vanzelfsprekend heb ik deze geraadpleegd, maar meer dan dat je frequentie met 10 wordt vermenigvuldigd vind je niet. Bovendien bestaan dit soort discussie fora juist, omdat het op andere fora niet staat beschreven.

grtz

Comment

Working...