potmeter van versterkers volledig opendraaien?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raytegoed
    • Oct 2009
    • 17

Het inregelen is mij inmiddels wel duidelijk; bedankt voor jullie input.

Even off topic in het kort: ik ben sinds kort gebombardeerd tot geluidstechnicus van een leuke volkszanger, maar purist als ik ben, wil ik het onderste uit de spreekwoordelijke kan hebben en mijzelf zoveel mogelijk technisch onderrichten. De technicus die de spullen heeft ingebouwd zie ik helaas maar heel zelden en derhalve ben ik zeer blij met een forum als deze.

Enkele kreten die op dit forum voorbij schieten probeer ik mijzelf zo snel mogelijk eigen te maken, maar neem mij niet kwalijk als ik bij sommige technische kreten om uitleg vraag. Het is tenslotte Newbies sectie

Door de gevoerde discussie in deze thread, blijft bij mij nog wel de vraag bestaan met welke impedantie er nu wordt gedraaid in mijn opstelling

Hier nogmaals de specs en opstelling:

Speakers:

2 tops van EV type Eliminator 350W bij 8 Ohm
    2 baskasten ,, ,, ,, 400 W bij 8 Ohm

Speaker output gaat van de mengtafel naar de baskasten en vanaf daar gaat er een dunnere kabel naar de tops. Is de impedantie van mijn speakers in deze opstelling nu 4 of 8 Ohm en wat is dan de RMS?

De tops en baskasten worden ieder apart aangestuurd door een digitale versterker van SYNQ 2K2 (2 x 1100W bij 4 Ohm / 2 x 650W bij 8 Ohm)

Tussen de mixer (Soundcraft FX Powerspirit) en de versterkers zit een 2/3 weg cross-over (sorry merk weet ik niet uit mijn hoofd. Spullen staan nu ergens opgeslagen).

Jullie hulp is van harte welkom!

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Originally posted by Raytegoed
      Het inregelen is mij inmiddels wel duidelijk; bedankt voor jullie input.

Even off topic in het kort: ik ben sinds kort gebombardeerd tot geluidstechnicus van een leuke volkszanger, maar purist als ik ben, wil ik het onderste uit de spreekwoordelijke kan hebben en mijzelf zoveel mogelijk technisch onderrichten. De technicus die de spullen heeft ingebouwd zie ik helaas maar heel zelden en derhalve ben ik zeer blij met een forum als deze.

Enkele kreten die op dit forum voorbij schieten probeer ik mijzelf zo snel mogelijk eigen te maken, maar neem mij niet kwalijk als ik bij sommige technische kreten om uitleg vraag. Het is tenslotte Newbies sectie

Door de gevoerde discussie in deze thread, blijft bij mij nog wel de vraag bestaan met welke impedantie er nu wordt gedraaid in mijn opstelling

Hier nogmaals de specs en opstelling:

Speakers:

2 tops van EV type Eliminator 350W bij 8 Ohm
      2 baskasten ,, ,, ,, 400 W bij 8 Ohm

Speaker output gaat van de mengtafel naar de baskasten en vanaf daar gaat er een dunnere kabel naar de tops. Is de impedantie van mijn speakers in deze opstelling nu 4 of 8 Ohm en wat is dan de RMS?

De tops en baskasten worden ieder apart aangestuurd door een digitale versterker van SYNQ 2K2 (2 x 1100W bij 4 Ohm / 2 x 650W bij 8 Ohm)

Tussen de mixer (Soundcraft FX Powerspirit) en de versterkers zit een 2/3 weg cross-over (sorry merk weet ik niet uit mijn hoofd. Spullen staan nu ergens opgeslagen).

Jullie hulp is van harte welkom!
      De impedantie van jouw systeem is gewoon 8 Ohm.
      Bij een actief cross-over hebben je subs en toppen in feite niets met elkaar te maken, ze zitten immers beiden op een aparte versterker, het enige is dat ze via één kabel op het versterkerrack aangesloten zijn maar die kabel is een 4 aderige waarvan 2 aders in de sub direct doorgelust zijn naar de aansluiting voor de toppen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by MusicXtra
        Nope, dat klopt niet, een sub met een impedantie van 8 Ohm en een top met een impedantie van 8 Ohm geeft, bij gebruik van een passief cross-over, een systeem impedantie van eveneens 8 Ohm.
        Hmmm, dat betekent dat ik mijn zx1/sb122 combi regelmatig met teweinig power voedt.. (2* 550W ipv 2*1000)

Evenals mijn HK PR:O setje

Ik was ervan overtuigd dat het 4 ohm was.

Kunnen medeforummers bovenstaande stelling bevestigen??
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• T_Sound
          • Sep 2009
          • 267

Dat klopt wel maar zonder cross-over, die verdeelt het vermogen over de verschillende frequentiebanden. Stel nou dat de crossover frequentie 100 Hz is, de versterker ziet dan tot die 100Hz alleen de sub als belasting en daarboven alleen de top, beide hebben een impedantie van 8 Ohm dus de belasting van de versterker is dan ook 8 Ohm.
          Lees nogmaals mij geplaatste bericht.

Wanneer de speaker kabel in de sub komt, dan gaat er dus + en - naar het laag doorlaat filter, en parallel een + en - naar het mid\hoog doorlaat filter. Pas vanaf dat moment worden de frequenties gescheiden, maar daarvoor worden 2 8ohm componenten parallel geschakelt.

Dus 8ohm en 8ohm parallel is: juist 4 ohm. Met of zonder PASSIEF scheidings filter ertussen.

http://www.fotoshare.nl/images/326_s...ver_schema.jpg
          Last edited by T_Sound; 22-10-09, 20:31.
          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Whitefarmer
            • Oct 2003
            • 1244

....gelukkig.....
            Groeten John
            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

Helaas bevestig ik de stelling ABSOLUUT NIET!!
              Dat zou betekenen dat je met een driewegsysteem met een 8 Ohm bas, mid en tweeter op 2.66 Ohm zou zitten. Je ziet zelf wel in dat dit onzin is?
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• MusicXtra
                • Feb 2006
                • 9316

Originally posted by T_Sound
                Lees nogmaals mij geplaatste bericht.

Wanneer de speaker kabel in de sub komt, dan gaat er dus + en - naar het laag doorlaat filter, en parallel een + en - naar het mid\hoog doorlaat filter. Pas vanaf dat moment worden de frequenties gescheiden, maar daarvoor worden 2 8ohm componenten parallel geschakelt.

Dus 8ohm en 8ohm parallel is: juist 4 ohm. Met of zonder PASSIEF scheidings filter ertussen.

http://www.fotoshare.nl/images/326_s...ver_schema.jpg
                Denk dat het tijd wordt om ff in de boeken te duiken....Gesteld dat
                'de X-over freq. 100 Hz is 'ziet' de versterker voor alles onder de 100 Hz slechts de sub die dus 8 Ohm is en voor alles boven de 100 Hz alleen de top die dus ook 8 Ohm is. de systeemimpedantie komt daarmee op 8 Ohm en niks meer of minder.
                Last edited by MusicXtra; 22-10-09, 21:33.

Comment

• Freek Fokker
                  • Aug 2003
                  • 495

Wat MusicXtra zegt klopt.
                  T_Sound draait op 8 ohm.
                  SR20DET

Comment

• qvt
                    • Oct 2009
                    • 721

Waarom altijd zo moeilijk doen!?
                    Zet de versterkers vol open en regel op het cross-over de toppen zover terug dat het mooi in verhouding klinkt.
                    Gebruik vervolgens de VU meters op het mengpaneel om te zien wanneer je op 0 dB uitstuurt. Op deze manier werk je zoals het hoort, hoef je niet elke keer opnieuw alles af te stellen (een beetje terug is bij iedereen anders) en geven je VU meters ook daadwerkelijk aan wat er gebeurd.
                    Voor zover mij bekend werkt 99% van alle bedrijven op deze manier dus schiet mij maar lek als iemand andere adviezen geeft.
                    BTW; als je de set toch altijd actief aanstuurt doe je er goed aan de passieve filters uit je subs te halen, daar wordt nu onnodig vermogen in weggestookt en de versterker krijgt meer controle (dempingsfactor) over de subs.
                    Ik doe niet moeilijk Ik ben geen held in uitleggen maar ik zal het nog eens proberen Ter verduidelijking

De gains op de amps gaan gewoon op 0 dB, maar beginnen in de laagste stand zodat je het volume rustig op kunt voeren, indien je een crossover hebt met voldoende bereik is dit geen vereiste uiteraard.

Die andere discussie hou ik me lekker buiten, is beter
                    There is no substitute for imagination

Comment

• Superfly
                      • Sep 2008
                      • 86

[FONT=Verdana]Heren,[/FONT]

[FONT=Verdana]Wat MusicXtra is klopt wel degelijk.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Even wat duidelijker:[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Bij een 3 weg box met passieve filters is elke lose (B.M.H) unit in die box 8 Ohm.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Het lijkt als of die alle drie parallel staan en dan zou je in impedantie krijgen van 2,6 Ohm.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Maar door de toevoeging van de spoelen en Condensatoren( het scheiding Filter) krijgt niet alleen elke unit de juiste frequentie aangeboden.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Er wordt ook gezorgd dat de versterker deze box ziet als 1 unit van 8 Ohm.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]De lage tonen zullen door de bas speaker gaan omdat voor die frequentie de impedantie van de bas speaker en de bijhorende spoel en condensator het laagst is, met de midden en hoge tonen gebeurt op hun beurt het zelfde.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Nou overlappen die frequentie bereiken elkaar wel een stukje zodat je op het begin en het einde van de scheidingsfrequentie toch een kleine impedantie dip hebt.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Nou even het geval van de PS.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Bij actief filteren geen probleem altijd de impedantie die op de box staat aangegeven, tenzij je daarna nog boxen parallel aansluit.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Bij doorlussen van bas naar top, is het maar de vraag of het filter in de bas box naast het zorgen voor de juiste frequentie aansturing naar de bas speaker, ook het signaal beïnvloed wat naar de top gaat.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Gebeurd dit niet dan krijgt de top dus ook het volledige signaal van 0 to 20 KHz. Stel je bas box loopt van theoretische 0 tot 100 Hz, dan staan voor dat stukje frequentie band de bas box en de top parallel en is de impedantie voor de versterker dus 4 Ohm geworden.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Zorgt het filter in de basbox wel dat het signaal naar de top maar vanaf 100 Hz loopt dan ziet de versterker de beide boxen als 1 van 8 Ohm.[/FONT]

[FONT=Verdana]Mijn vraag aan jullie is beïnvloed het filter in alle subs (die je kunt kopen) het signaal naar de top kast?[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Of staat dit dan apart aangegeven op de sub, met High out of zo iets.[/FONT]
                      [FONT=Verdana]Want in elke sub zitten wel twee speakon aansluiting om ze parallel te schakelen.[/FONT]
                      Conclusie:

[FONT=Times New Roman][FONT=Verdana]Dus als het weer te geven frequentie gebied van beide boxen elkaar overlapt en je zet ze stomweg parallel dan verlaagt in het overlappende gebied de impedantie. [/FONT]
                      [FONT=Verdana]Hier moet je dus wel opletten als je de Sub en Top doorlust.[/FONT]
                      [/FONT]
                      Ik hoop dat het wat duidelijker is.

Greetz Marcel
                      Last edited by Superfly; 24-10-09, 15:28.
                      Make My day, Blow your Amp

Comment

• T_Sound
                        • Sep 2009
                        • 267

Ik heb de literatuur er maar eens op nageslagen, en voor grotendeels heeft MusicXtra gelijk. Doordat de amp de sub tot 100 hz en vanaf hoger de toppen ziet, blijf je 8ohm houden.

Maar op de x-over frequentie maakt ie wel 4 ohm, omdat je op een bepaalt moment frequenties gaat kruizen (crossen) anders zul je freq's gaan missen, dus hebben ze een kruis frequentie aan gehouden, meestal rondt de 100 tot 150 hz, en die krijgen allebei de boxen aan geleverd, dus heb je in dat gedeelte wel 4 ohm.

Edit: Sorry Superfly ik had niet gezien dat jij zon beetje exact er in had staan als wat ik er ook in heb gezet:P
                        Last edited by T_Sound; 23-10-09, 08:02.
                        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Whitefarmer
                          • Oct 2003
                          • 1244

Sorry dat we off-topic aan het gaan zijn, maar concreet:

EV sb122 bas 400 W/8 ohm (met htk multimeter meet ik 4.2 ohm) met daarop doorgelust (intern filter) ZX1 200W/8 ohm (met htk multi 6.2 ohm), wat wordt de weerstand (htk gemeten 4.2 ohm), en welk vermogen (bij die betreffende weerstand) hang ik daarvoor.

Ik ben
                          Groeten John

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by T_Sound
                            Ik heb de literatuur er maar eens op nageslagen, en voor grotendeels heeft MusicXtra gelijk. Doordat de amp de sub tot 100 hz en vanaf hoger de toppen ziet, blijf je 8ohm houden.

Maar op de x-over frequentie maakt ie wel 4 ohm, omdat je op een bepaalt moment frequenties gaat kruizen (crossen) anders zul je freq's gaan missen, dus hebben ze een kruis frequentie aan gehouden, meestal rondt de 100 tot 150 hz, en die krijgen allebei de boxen aan geleverd, dus heb je in dat gedeelte wel 4 ohm.

Edit: Sorry Superfly ik had niet gezien dat jij zon beetje exact er in had staan als wat ik er ook in heb gezet:P
                            Ook dit klopt niet, de versterker ziet op de X-over freq. voor een deel de sub en een deel de top, het blijft dus gewoon 8 Ohm. Anders zou je op die frequentie een bult in je weergave hebben van 3 dB door de vermogensverdubbeling.

Comment

• keenoncoolstuff
                              • May 2003
                              • 695

Originally posted by Whitefarmer
                              EV sb122 bas 400 W/8 ohm (met htk multimeter meet ik 4.2 ohm) met daarop doorgelust (intern filter) ZX1 200W/8 ohm (met htk multi 6.2 ohm), wat wordt de weerstand (htk gemeten 4.2 ohm), en welk vermogen (bij die betreffende weerstand) hang ik daarvoor.
                              Je zegt het zelf al: Met je multimeter meet je WEERSTAND, terwijl men bij luidsprekers (vanwege het feit dat het altijd minimaal één spoel gebruikt wordt) over impedantie praat. De test met je multimeter is absoluut niet juist, daarom krijg je een waarde die niet klopt met de aangegeven impedantie...

Rob.
                              All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                              If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Superfly
                                • Sep 2008
                                • 86

[FONT=Verdana]Hoi John,[/FONT]

[FONT=Verdana]Ik heb je speaker spec's bekeken en bij de spec's van de Sub staat duidelijk dat de twee speakon connectoren parallel staan aan elkaar.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Dit houdt in dat je Sub en Top een frequentie overlapping hebben van 0 tot ongeveer 200 Hz.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Voor dat bereik staan de beide speakers dus parallel, wat inhoud een 4 Ohm belasting voor je versterker.[/FONT]

[FONT=Verdana]Boven de 200 Hz ziet je versterker de Sub + het laag van je Top niet meer als belasting en ziet hij een 8 Ohm speaker.[/FONT]

[FONT=Verdana]Je speaker combo heeft tot ongeveer 200 Hz dus een cont. vermogen van 400 Watt bij een impedantie van 4 Ohm.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Door de lagere impedantie bij de lagere frequenties ( tot +/- 200 Hz) zal de versterker ook meer vermogen leveren bij deze frequenties.[/FONT]

[FONT=Verdana]Het toegevoerde versterker vermogen van 1100 wat aan 4 Ohm lijkt mij wel voldoende.[/FONT]

[FONT=Verdana]Het nadeel van deze situatie is dat je nooit het maximale uit je Sub kan halen. Omdat de sub en Top laag tot 200 Hz parallel staan krijgen zij beide de helft van het toe gevoerde vermogen te verwerken.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Stel ik voer 800 watt vermogen toe ( tussen 0 en 200 Hz) dan gaat er 400 naar de Sub en 400 naar de Top laag.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]De sub heeft er geen problemen mee, maar de top begint het warm te krijgen.[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Eigenlijk is de beste optie hier om te Bi-Ampen ( actief filteren).[/FONT]
                                [FONT=Verdana]Zelfs met 1 versterker, Bas op het ene kanaal en Fullrange op het andere kanaal. [/FONT]

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen John.

Greetz Marcel.
                                Last edited by Superfly; 24-10-09, 00:42.
                                Make My day, Blow your Amp

Comment

Working...