potmeter van versterkers volledig opendraaien?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raytegoed
    • Oct 2009
    • 17

potmeter van versterkers volledig opendraaien?

Beste,

Hier op het forum ergens in een discussie viel mijn oog op een draadje waar iemand aangeeft, dat het slecht zou zijn de potmeters (volumeknop) van de versterkers niet volledig open te zetten.

Is deze bewering juist?

Het volgende is bij mij het geval: ik draai met een set boxen van EV met een RMS bij 8 Ohm van respectievelijk 350 W voor de toppies en 400 W voor de baskasten. Het hele boeltje wordt gescheiden aangestuurd door 2 SYNQ versterkers van beide 2x1100 W bij 4 Ohm. Nu staan de potmeters van de versterkers voor 50% (in mijn beleving wordt het vermogen nu 2x550 W) open om zodoende de boxen niet over te belasten. Op de mengtafel wordt alles (kanalen + master) uitgestuurd bij 0dB en staat de gain zo afgesteld dat de LED's niet in het rood ((lees oranje) gaan.

Is mijn afstelling nu schadelijk voor de versterkers en moet ik de potmeters van de versterkers vol opengooien en de mengtafel anders gaan inregelen?
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Hoi Raytegoed, (leuke alias)

Om te beginnen zijn je speakers 8 ohm je versterker is 1100 w/4 ohm, maar 650W/8ohm. Verder is elke 3db een verdubbeling danwel halvering van het vermogen. (staat vaak als schaalverdeling bij de potmeter)

Ik denk dat je nu maar 10% of minder gebruikt van het versterkervermogen.

Ik zou beide versterkers vol open zetten (650W/r8), en eventueel je X-over voor het hoog wat terugregelen. zodoende maakt het ook niet uit als er een keer iemand (op de versterker) de boel harder wil zetten, dat gaat namelijk niet.

Welke X-over gebruik je?? En welke EV speakers?

Mijn ervaring met EV (zx1/sb122 en zx5) is dat ze wel wat extra power lusten.
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Raytegoed
      • Oct 2009
      • 17

Allereerst bedankt voor je snelle reactie en compliment.

EV type = Eliminator. Merk x-over weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Ook op de x-over staat niet alles volledig open. De main input staat op ca. 2/3 even als de high/mid- als de low input knoppen. Deze staan op resp. 2/3 en 3/4 van hun max. vermogen. Ook hier vraag ik me af of alles open moet staan en dat ik het verder moet inregelen via de mengtafel? Het is dus ook zo dat de weerstand van de speakers bepalend zijn?

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Je hoeft niet zo heel bang te zijn dat je speakers het begeven wanneer de versterkers helemaal open staan. Een vermogen van 350 W RMS houdt in dat je er een 700 W RMS versterker op kunt zetten zonder kans op schade. Aangezien jouw versterker kennelijk 650 W RMS @ 8 Ohm geeft is dit dus prima in balans. Voor je subs zou je zelfs nog een iets zwaardere versterker kunnen gebruiken.
        Zoals Whitefarmer al schreef is er om 3 dB meer geluidsdruk te krijgen (dat is een net hoorbaar verschil) het dubbele aan electrisch vermogen nodig.
        Om gehoormatig twee keer zo hard te gaan heb je dus 10 keer zoveel vermogen nodig.
        Mijn advies is om je versterkers vol open te zetten en op je cross-over de balans te regelen, waarschijnlijk zullen je subs vol open staan en je toppen iets terug geregeld moeten worden.
        Je hebt dan een set waar je de volle capaciteit van benut zonder dat de boel stuk gaat, vooropgesteld dat je wel je oren blijft gebruiken.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Ik zie dat de eliminator i sub (single 18") een interne X-over heeft, je kunt eens kijken wat hij doet als je de top doorlust op de sub, en dan gewoon de boel met 1 versterker aansturen.

Over het algemeen zijn dergelijke componenten goed op elkaar afgestemd, dat scheelt je instelfouten en 2HE ruimte.

Qua vermogen kom je dan ook mooi uit (400+350=750, aansturen met 1100W).
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')

Comment

• qvt
            • Oct 2009
            • 721

De potmeter voor gain is geen volumeknop he! Hiermee regel je enkel de ingangsgevoeligheid, dus zodra je genoeg input geeft zal de versterker gewoon zijn volle vermogen leveren Z'n grens wordt hiermee aangegeven door de clipled, die meestal rood is.

Ik zelf zet al m'n versterkergains altijd op 0 dB(unity gain), volume verschillen worden bijgeregeld in de processor. Voor kleine setjes is het nog wel te doen om de gains op de versterker te gebruiken maar zodra je met tientallen versterkers werkt is het onbegonnen werk om gain in te stellen per versterker
            There is no substitute for imagination

Comment

• Raytegoed
              • Oct 2009
              • 17

Originally posted by qvt
              De potmeter voor gain is geen volumeknop he! Hiermee regel je enkel de ingangsgevoeligheid, dus zodra je genoeg input geeft zal de versterker gewoon zijn volle vermogen leveren Z'n grens wordt hiermee aangegeven door de clipled, die meestal rood is.

Ik zelf zet al m'n versterkergains altijd op 0 dB(unity gain), volume verschillen worden bijgeregeld in de processor. Voor kleine setjes is het nog wel te doen om de gains op de versterker te gebruiken maar zodra je met tientallen versterkers werkt is het onbegonnen werk om gain in te stellen per versterker
              De versterker levert dus altijd het volle vermogen, ook als de gain op 0dB staat?

Kan ik het dan zo stellen, dat ik in mijn geval de (Unity Gain) op de versterkers op 0dB zet, de main input op mijn x-over vol open zet, op de mengtafel de afzonderlijke kanalen en het main kanaal ook op 0dB en dan met de gain van de kanalen op de mengtafel de input verder inregel totdat op de mengtafel de LED's niet het rood ingaan?

Dit is voor mij van belang, zodat het het signaal niet overstuurd wordt doorgegeven aan de speakers.

Hard is niet zozeer hetgeen wat ik wil. Ik wil juist de optimale afstelling hebben, zodat het geluid niet vervormd.

@Whitefarmer: gezien de versterkers bij 8 Ohm 'slechts' 650W leveren en het vermogen bij 1 set 750W is bij deze weerstand, is er gekozen om het boeltje aan te sturen met 2 versterkers. Er wordt toch als vuistregel gehanteerd, dat het RMS vermogen van de versterker 1,5x tot 2x het RMS moet zijn van de speakers. De baskasten zijn inderdaad doorgelust naar de tops.
              Last edited by Raytegoed; 21-10-09, 15:55.

Comment

• qvt
                • Oct 2009
                • 721

Wat je kunt doen is maximaal input geven op je crossover, en dan de gains van je crossover/amps langzaam opendraaien tot je in de clip komt. Dan iets terug en je zou zonder problemen moeten kunnen draaien
                There is no substitute for imagination

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Originally posted by qvt
                  Wat je kunt doen is maximaal input geven op je crossover, en dan de gains van je crossover/amps langzaam opendraaien tot je in de clip komt. Dan iets terug en je zou zonder problemen moeten kunnen draaien
                  Waarom altijd zo moeilijk doen!?
                  Zet de versterkers vol open en regel op het cross-over de toppen zover terug dat het mooi in verhouding klinkt.
                  Gebruik vervolgens de VU meters op het mengpaneel om te zien wanneer je op 0 dB uitstuurt. Op deze manier werk je zoals het hoort, hoef je niet elke keer opnieuw alles af te stellen (een beetje terug is bij iedereen anders) en geven je VU meters ook daadwerkelijk aan wat er gebeurd.
                  Voor zover mij bekend werkt 99% van alle bedrijven op deze manier dus schiet mij maar lek als iemand andere adviezen geeft.
                  BTW; als je de set toch altijd actief aanstuurt doe je er goed aan de passieve filters uit je subs te halen, daar wordt nu onnodig vermogen in weggestookt en de versterker krijgt meer controle (dempingsfactor) over de subs.
                  Last edited by MusicXtra; 21-10-09, 22:05.

Comment

• T_Sound
                    • Sep 2009
                    • 267

Als jij begrijpt wat 0db inhoudt, dan weet je ook hoe je moet werken.

- inputs van de mengtafel inregelen op 0db input via pfl (kun je met een cd speler en cdtje testen)

- daarna je input kanaal ook op 0 zetten met je fader

- nu zul je op de pfl\afl van je master 0 db zien draaien. (ligt ook aan je aanduiding van je VU systeem van je mengtafel)

- als je nu je master open zou zetten op 0 db, zou je theoretisch 0db uit moeten sturen.

Nu moet je even opletten en zorgen dat je de input van je x-over dicht houdt. En de versterkers helemaal open draait, zo hou je max input op je amps, dus ook max vermogen uit.

- Master van je mengtafel op 0 zetten (is aangegeven naast de fader (het 8je op zijn kant, dan -60, -40, -10, 0, +3, +6, enz.)

Nu stuur je 0db uit en ga je naar je x-over en draai je deze open tot je een mooi volume hebt, niet de max.

Nu ga je zorgen dat je sound goed is door de verhoudingen in te stellen via je x-over. (bas, mid, hoog balans).

Als je een voor jou gevoel goede sound hebt, ga je de input verhogen tot je op de max van je amps zit, en dan een stukje terug.

Zo haal je bijna alles uit je amps, en kun je op je mengtafel 0db uitsturen zonder dat je amps of x-overs clippen en met je mengtafel toch het volume in bedwang houden.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Groet

T_Sound
                    Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• Whitefarmer
                      • Oct 2003
                      • 1244

Originally posted by Raytegoed
                      @Whitefarmer: gezien de versterkers bij 8 Ohm 'slechts' 650W leveren en het vermogen bij 1 set 750W is bij deze weerstand, is er gekozen om het boeltje aan te sturen met 2 versterkers. Er wordt toch als vuistregel gehanteerd, dat het RMS vermogen van de versterker 1,5x tot 2x het RMS moet zijn van de speakers. De baskasten zijn inderdaad doorgelust naar de tops.
                      Volgens mij wordt de weerstand van de stack 4 ohm op het moment dat je (via interne X-over) doorlust!?
                      Nu lus je door op pin 2 met een eigen versterker, hierdoor blijft de weerstand 8 ohm!

Zitten je toppen aangesloten op pin 2? Of gebruik je een cross-kabel (van pin 2 naar pin 1)?

welke X-over gebruik je? (sommige kun je niet alleen attenuaten, maar ook boosten).
                      Groeten John

Comment

• MusicXtra
                        • Feb 2006
                        • 9316

Originally posted by Whitefarmer
                        Volgens mij wordt de weerstand van de stack 4 ohm op het moment dat je (via interne X-over) doorlust!?
                        Nu lus je door op pin 2 met een eigen versterker, hierdoor blijft de weerstand 8 ohm!

Zitten je toppen aangesloten op pin 2? Of gebruik je een cross-kabel (van pin 2 naar pin 1)?

welke X-over gebruik je? (sommige kun je niet alleen attenuaten, maar ook boosten).
                        Nope, dat klopt niet, een sub met een impedantie van 8 Ohm en een top met een impedantie van 8 Ohm geeft, bij gebruik van een passief cross-over, een systeem impedantie van eveneens 8 Ohm.

Comment

• T_Sound
                          • Sep 2009
                          • 267

Originally posted by MusicXtra
                          Nope, dat klopt niet, een sub met een impedantie van 8 Ohm en een top met een impedantie van 8 Ohm geeft, bij gebruik van een passief cross-over, een systeem impedantie van eveneens 8 Ohm.
                          Dit is niet juist.

De setup ziet er alsvolgt uit.

De x-over in de sub krijgt 1 lijn aan gevoerd + en - vanaf de amp. Daarna gaat deze door de pasieve x-overfilsters en wordt het signaal gescheiden naar een bas signaal (gaat naar de sub 8 ohm) en het signaal wordt gescheiden naar de midden en hoge tonen (gaat naar de top evenees 8 ohm). Het signaal wordt dus en naar het laag (8ohm) gestuurd en naar de top (8ohm) gestuurd. Alleen bij het signaal voor het laag zitten de hoge tonen niet meer in en bij het signaal voor het mid\hoog het sub signaal niet meer in.

Toch wordt het signaal parallel geschakeld, dus dan is je weerstand 4ohm.

T_Sound
                          Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• djspeakertje
                            • Oct 2008
                            • 1912

Originally posted by MusicXtra

Huh?

Mij is altijd verteld dat 2*acht ohm parallel gelijk is aan 4 ohm...
                            En als je serie schakelt loop je een boel versterkervermogen mis... (totale weerstand word 16 ohm, en dan levert je amp een stuk minder dan bij 4 ohm, of je hebt een wonderamp...)

Daan
                            I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                            I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• MusicXtra
                              • Feb 2006
                              • 9316

Originally posted by djspeakertje
                              Huh?

Mij is altijd verteld dat 2*acht ohm parallel gelijk is aan 4 ohm...
                              En als je serie schakelt loop je een boel versterkervermogen mis... (totale weerstand word 16 ohm, en dan levert je amp een stuk minder dan bij 4 ohm, of je hebt een wonderamp...)

Daan
                              Dat klopt wel maar zonder cross-over, die verdeelt het vermogen over de verschillende frequentiebanden. Stel nou dat de crossover frequentie 100 Hz is, de versterker ziet dan tot die 100Hz alleen de sub als belasting en daarboven alleen de top, beide hebben een impedantie van 8 Ohm dus de belasting van de versterker is dan ook 8 Ohm.

Comment

Working...