hoe dmx tafel programmeren voor LED par?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • patrickbastiaan
    • Apr 2010
    • 7

hoe dmx tafel programmeren voor LED par?

ben redelijk nieuw in licht land, en moet voor een klein podium in een jongerencentrum een vaste lichtinstallatie installeren.

We hebben inmiddels 12x showtec LED par56 lampen (6 dmx kanalen) en een Showtec showmaster 24 dmx mixer.
    de parren komen 4x in front en 2x4 aan zij/ achterkant van podium te hangen.

nu is mijn vraag hoe programmeer ik de dmx tafel het slimst icm de LED parren?

de mixer moet (na eenmalig programmeren) ook door een leek gebruikt kunnen worden.

ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken en kan hierover ook nix op internet vinden, wie o wie helpt me een beetje op pad?
    Last edited by patrickbastiaan; 16-04-10, 22:15.
  • renevanh
    • Oct 2004
    • 2371

Front links op adres 1-6, front rechts adres 7-12, zijkanten op 13-18 en achterkant op 19-24 lijkt me een redelijk idee... variaties afhankelijk van locatie/gelegenheden zijn natuurlijk altijd bedenkbaar.

Dan is het, afhankelijk van de DMX toewijzing binnen de lampen, redelijk eenvoudig en overzichtelijk te bedienen, ook voor een pure leek die je leert dat (bijvoorbeeld) fadertje 1 je dimmer is, fadertje 4 het rood, fader 5 het groen en fader 6 het blauw is... of hoe dat ook mag werken bij die LEDparren
    Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• mvdmeulen
      • Aug 2007
      • 137

stomme vraag misschien maar waarom overleg je niet met je klant over hoe dat die het het fijnst vind werken??
      Met vriendelijke groet,
      Mark van der Meulen

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Originally posted by patrickbastiaan
        ben redelijk nieuw in licht land, en moet voor een klein podium in een jongerencentrum een vaste lichtinstallatie installeren.

We hebben inmiddels 12x showtec LED par56 lampen (6 dmx kanalen) en een Showtec showmaster 24 dmx mixer.
        de parren komen 4x in front en 2x4 aan zij/ achterkant van podium te hangen.

nu is mijn vraag hoe programmeer ik de dmx tafel het slimst icm de LED parren?

de mixer moet (na eenmalig programmeren) ook door een leek gebruikt kunnen worden.

ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan aanpakken en kan hierover ook nix op internet vinden, wie o wie helpt me een beetje op pad?
        Ben je vrijwilliger van het jongerencentrum?
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Whitefarmer
          • Oct 2003
          • 1244

Wellicht had je zelf al ontdekt dat de showmaster meer een tafel is voor conventioneel licht.

Het mooie aan ledparren is dat je niet meer gebonden bent aan 1 kleur per fixture,maarn door het tafeltje beperk je je tot maximaal 4 groepen)

Niet dat ik alle 12 ledparren apart aan zou willen sturen, maar toch wel in groepjes van 2!(en het tegenlicht liefst wel afzonderlijk).

Misschien kijken naar een ander lichttafeltje?? (scanmaster ofzo)
          Groeten John
          ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
          Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• rick1993
            • Nov 2007
            • 209

Op een scanmastertje kun je niet fatsoenlijk meer dan 8 kanalen live tegelijk doen! Als het alleen gaat om de chases kan het wel, maar dat vermoed ik niet bij frontlicht...

Een Behringer LC2412 is misschien ook wat, hierop kun je per fader 3 kanalen toewijzen (dus de strobo, macro oid op 1 fader = patchen). Hierdoor ben je veel minder kanalen kwijt...

Maar de TS heeft een showmaster, dus:

Op een showmaster heb je maar 24 kanalen en kun je dus (als de ledparren 6 kanalen hebben) er maar 4 op kwijt, dus dan doen (gemiddeld) 3 lampen hetzelfde (die staan dan op hetzelfde kanaal). Je zult dus het front / zij / tegen -licht apart kunnen doen, maar lang niet elke lamp...
            Last edited by rick1993; 17-04-10, 20:19.
            licht dat licht mij wel

Comment

• patrickbastiaan
              • Apr 2010
              • 7

Originally posted by jans
              Ben je vrijwilliger van het jongerencentrum?
              klopt, in het land der blinden ben ik de koning....

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Showmaster is handig faderbakkie voor aansturen van wat dimmerkanalen.
                Showtec heeft een handige compacte sturing voor LED RGB parren in haar productaanbod, zie: Showtec LED Commander, LED Par sturing - J&H licht-geluid.nl / shop

simpel te proggen, nette fade functie. en het allerleukste: kost geen drol!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• rick1993
                  • Nov 2007
                  • 209

Praktisch gezien is dit dingetje niet veel anders dan een scanmaster, alleen hier staat de functie erbij. De master functie lijkt mooi, maar deze moet wel te patchen zijn (wat met de meeste goedkopere showtec ledparren niet kan).

Bij deze tafel kun je maar 1 groep live doen eigenlijk, wat inhoud dat je al meerdere tafels nodig hebt. Voor dat geld kun je beter 1 behringer lc2412 kopen, vindt ik.

Maar, de TS heeft al een showmaster, die opzich redelijk geschikt is (beter dan een scanmaster of led controller naar mijn mening).

Nu dan maar antwoord op de vraag van de TS:
                  wat ik zou doen (bijv.):
                  1-6 - achter 1
                  7-12 - achter 2
                  13-18 - voor 1
                  19-14 - voor 2

Dan bijv. achter 2 T-4 barretjes met 1-2-2-1. Maar dan doen nog 2 lampen hetzelfde...

Het nadeel aan deze tafel is dat je niet kunt patchen, dus redelijk beperkt bent in je mogelijkheden.

Ik twijfel zelf of 4 ledpar 56 genoeg is voor het front, als je dezelfde als mij hebt (Highlite 42421)...
                  licht dat licht mij wel

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

RGB ledparren in front zijn gewoon lelijk...
                    @rick: ooit met dit sturinkje gewerkt od ff gepield? Op basis waarvan zeg jij, nee das nix?

Ik ben reuze benieuwd namelijk, ik vond het een supersimpel maar snel te proggen ding. Je kunt ook meerdere fixtures tegelijk live bedienen, ik deel jouw mening dus zeker niet!
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• patrickbastiaan
                      • Apr 2010
                      • 7

Originally posted by Whitefarmer
                      Wellicht had je zelf al ontdekt dat de showmaster meer een tafel is voor conventioneel licht.
                      misschien kijken naar een ander lichttafeltje?? (scanmaster ofzo)
                      ik kan natuurlijk altijd op zoek gaan naar iets anders,
                      de geluiden spreken elkaar een beetje tegen:
                      scanmaster
                      ledcontroller of
                      behringer 2412

is de showmaster niet zo te programmeren dat je er een aantal standaard kleuren inzet?

Comment

• rick1993
                        • Nov 2007
                        • 209

Originally posted by moderator
                        @rick: ooit met dit sturinkje gewerkt od ff gepield? Op basis waarvan zeg jij, nee das nix?

Ik ben reuze benieuwd namelijk, ik vond het een supersimpel maar snel te proggen ding. Je kunt ook meerdere fixtures tegelijk live bedienen, ik deel jouw mening dus zeker niet!
                        Ik zeg dat het mij voor live bediening niet handig lijkt, voor drive in toepassingen zeker wel.

Ik heb dit tafeltje alleen ik keer in een showroom mee gespeeld. Ik heb zelf een scanmaster en de verschillen zijn minimaal (op het patchen na dan).

Wat bedoel je met meerdere fixtures tegelijk live bedienen? Gewoon afspelen of ondertussen wijzigen?

Het zou kunnen dat je een chase of een scene afspeelt voor het tegenlicht en het frontlicht bedient met met de faders.
                        De reden dat het mij niet makkelijk lijkt is dat ik voor dit soort toepassingen zelf meer hou van meer faders, dan kun je nog wat spelen met het frontlicht. Nu zul je genoegen moeten nemen met frontlicht allemaal hetzelfde, ik hou er meer van dat je wat variatie kunt maken.

Frontlicht op een chase lijkt mij niet handig, aangezien je dan steeds dezelfde snelheid hebt als het tegenlicht. Of je zou het frontlicht moeten bedienen met de scene buttons en het tegenlicht met de chases.

Maar goed, ieder zijn eigen mening. Ik zeg niet dat het niks is, ik zeg alleen dat het mij niet zo handig lijkt.

is de showmaster niet zo te programmeren dat je er een aantal standaard kleuren inzet?
                        Je hebt daar geen scene buttons die je zo kunt aanklikken, dat moet weer via een menu volgensmij.
                        Last edited by rick1993; 17-04-10, 21:24.
                        licht dat licht mij wel

Comment

• patrickbastiaan
                          • Apr 2010
                          • 7

Originally posted by moderator
                          Showtec heeft een handige compacte sturing voor LED RGB parren in haar productaanbod, zie: Showtec LED Commander, LED Par sturing - J&H licht-geluid.nl / shop

simpel te proggen, nette fade functie. en het allerleukste: kost geen drol!
                          ik heb net even de handleidingen van de parren en de led commander gelezen.
                          de led commander geeft aan met deze parren overweg te kunnen (showtec 42422), maar deze leds hebben geen dimmerfunctie. gaat dit een probleem geven?
                          heeft iemand live ervaring met de combi showtec led56par (6 kanaals) en led controller?

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Ik ken de led controller niet, zelf gebruik ik voor dit soort klusjes een showtec lightdesk pro 136.

Het blijft een feit dat showmaster12/24/48 voor conventioneel licht is.

Net zoiets als Parijs-Dakar met fiat 500, het kan wel, maar ze zijn er niet voor gemaakt.

edit: ik had niet gezien dat er een 2e pagina was...
                            Last edited by Whitefarmer; 17-04-10, 23:10. Reason: ik zat te typen voordat ik alles gelezen had....
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• rick1993
                              • Nov 2007
                              • 209

ik heb net even de handleidingen van de parren en de led commander gelezen.
                              de led commander geeft aan met deze parren overweg te kunnen (showtec 42422), maar deze leds hebben geen dimmerfunctie. gaat dit een probleem geven?
                              heeft iemand live ervaring met de combi showtec led56par (6 kanaals) en led controller?
                              Ik heb ervaring met de showtec 42421 (zelfde, alleen ik heb de zwarte versie).

Deze leds kunnen wel degelijk gedimd worden, echter alleen via DMX. Ze hebben geen master kanaal, dus dimmen moet apart via rood, groen en blauw.

Het master kanaal op de led commander kun je niet patchen, omdat de ledpar deze functie niet heeft. Deze kun je dus ook niet gebruiken.
                              licht dat licht mij wel

Comment

Working...