vraag om advies connectorpanel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

vraag om advies connectorpanel

Hallo allemaal,

Ben bezig met het plannen van de bouw van een nieuw live/tape-rack met versterker erbij in.

Voorlopig draai ik nog regelmatig op oude(re) speakers met een jack-ingang, maar hoop deze toch binnen niet al te lange tijd te vervangen.

Is het nu het beste om als volgt te bekabelen of denken jullie er anders over:

Versterker > connectorpanel (SPEAKON) > Speakerkabel (SPEAKON) > adapter Speakon (f>f) > verloopkabel Speakon > Jack > Speaker
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Nou volgens mij heb je het al prima uitgestippeld!

Ga zo te werk en je bent goed flexibel!
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• @lex
      • Jul 2006
      • 1087

1. Voorheen was het NL (type aanduiding speakon) 4MP (4 contacten male panel) en NL 4FC ( 4 cont female cable)

2. Er zijn inmiddels kabeldelen NLT 4MX. Typeaanduiding is wat veranderd, maar het komt neer op een 4 contacten male cable.

Ik gebruik ze niet voor kabels, omdat de bij 1. omschreven situatie inmiddels industriestandaard is. Maar als je creatieve verloopjes direct op een kabel verwacht aan te sluiten dan kan de male cable wel handig zijn omdat je daarmee altijd een koppelbus bespaart (en het risico deze kwijt te raken):

Hierdoor kan het worden:

Versterker <-> connectorpanel (NL 4MP) <-> (NL 4FC) Speakerkabel (NL 4FC) <-> (NLT 4MX) verloopkabel Speakon/Jack (NP 2X) <-> Speaker

Groeten, @lex
      Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by stainz
        Hallo allemaal,

Ben bezig met het plannen van de bouw van een nieuw live/tape-rack met versterker erbij in.

Voorlopig draai ik nog regelmatig op oude(re) speakers met een jack-ingang, maar hoop deze toch binnen niet al te lange tijd te vervangen.

Versterker > connectorpanel (SPEAKON) > Speakerkabel (SPEAKON) > adapter Speakon (f>f) > verloopkabel Speakon > Jack > Speaker
        Waarvoor gaat de amp dienen? Monitor of FOH? (indien FOH kun je overwegen de amp eruit te laten, dan hoef je die ook niet mee te slepen als je alleen hoeft 'in te prikken' (komt veel voor bij tape-acts), speel je over eigen set, neem je de amp in aparte case mee.

Of is het een lichtgewichtje?

Ikzelf ben ook bezig met een nieuw/ander taperackje, en probeer dit ook zo 'flexibel' mogelijk te maken.

Mijn idee nu:
        2 cases op elkaar
        onderste:
        2* sennh ew100
        1* IEM 300
        spare/2e MD speler
        Lade voor mics, flag enz.
        (ik twijfel of ik hier dus ook een amp (monitor) bij zal stoppen)

bovenste:
        mixer
        MD
        galm
        compressor
        EQ

verbinding tussen de 2 racks met powercon en 4-voudige xlr-snake
        (voor mics en iem) voor de MD gewoon een losse tulp of jack stero.

Belangrijkste reden voor mij om het in 2 kleine racks te stoppen is dat het ook in een personenwagen vervoerd kan worden
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• hardstyle
          • Jan 2010
          • 427

Kan je niet beter zo doen:
          Versterker > connectorpanel (SPEAKON) > Speakerverloopkabel (SPEAKON>JACK) en klaar?
          Je hoeft alleen maar die plug eraf te halen en een jack erop te zetten.

Comment

• stainz
            • Sep 2009
            • 609

@ @lex

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, ken alleen het onderscheid tussen 2,4 en 8 polige Speakon. Waar kan ik ergens meer info vinden over dit soort want google levert me niet echt iets op.

@Whitefarmer
            Set zal vrijwel nooit ingeprikt worden en bijna altijd in zijn geheel gebruikt worden.

@hardstyle
            Ik wil met die plug gaan werken omdat ik meestal een kabelkistje van de zaak mee neem op eigen klussen met een bandje (waar deze dus voor gebruikt zal worden). In die kabelkist zit wel standaard speakon en ook die pluggen/koppelstukken heb ik dus zelf alleen nog een kort stukje nodig van speakon>jack.

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

@ @lex
              Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, ken alleen het onderscheid tussen 2,4 en 8 polige Speakon. Waar kan ik ergens meer info vinden over dit soort want google levert me niet echt iets op.
              De 'normale' Speakon (NL4FC - female connector):

De nieuwe Speakon (NLT4MX - male connector):

@lex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Neutrik biedt hele complete info op haar site, zie: Neutrik - Audio - speakON Cable Connectors
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...