Crossover aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tea-jay
    • Apr 2010
    • 3

Crossover aansluiten

Goedemorgen allemaal,

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen: Ik ben Tjitte, 28 jaar en kom uit het noorden van het land. Ben sinds een dik jaartje gitarist van een lokaal R & R - bandje, sindsdien ben ik ook een beetje bezig om de kwaliteit van ons geluid niveau wat te verbeteren en daarvoor heb ik al meerder malen dit forum geraadpleegd. (ik moet dan ook bekennen dat ik een newbie ben op het gebied van geluid...)

We draaien op het moment met:
    - behringer pmp3000
    - behringer FBQ2496 (feedback killer)
    - merkloze versterker tbv monitors
    - 2 st behringer eurolive P1220 tops
    - 2 st LEM H350S subs
    - 2 st Wharfdale EVP-X12m monitors

(ik weet dat dit niet het kwalitatief niet high-end is , maar we hebben allemaal aandelen behringer. Geintje, wij zijn echt alleen hobbymatig bezig en treden hooguit 4 a 5 keer per jaar op)

Maar om maar (meteen) met de deur in huis te vallen; ik heb een vraag!

We willen graag onze subs wat beter laten klinken, wat strakker.
    En nu zaten we te denken om er een crossover tussen te zetten, maar ik kan twijfel of dit wel mogelijk is (kan er niet veel overvinden, of eerlijk gezegd helemaal niets)

Is het uberhaupt mogelijk om reeds versterkt singnaal te scheiden, met bv. een CX3400, of werkt dit alleen voor een signaal op line niveau?

De enige oplossing die ik tegenkom is om de subuitgang van het mengpaneel aan te sluiten op input 1 van de crossover, dan de low uitgang van de crossover naar een (nog aan te schaffen) versterker en vanuit daar naar sub1 en deze door lussen naar sub2.

Hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel.

Tjitte
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Dag Tjitte, welkom hier op het forum.
    Als het goed is zit er in je subs een passief filter dat uit een netwerk van spoelen en condensatoren bestaat en er voor zorgt dat alleen de lage tonen je speaker bereiken.
    Nadeel van een passief filter in je subs is dat er relatief veel energie in het filter verloren gaat en het laag iets minder strak is doordat de versterker minder controle heeft op de speaker.
    De enige manier om dit te veranderen is door een aktief X-over aan te schaffen of een speaker processor waarmee je idd op line-niveau de lage tonen en het mid/hoog van elkaar scheidt. Je hebt dan dus een extra versterker nodig om je subs apart aan te sturen.
    Voordeel is wel gelijk dat je topkasten minder te doen krijgen, ik vermoed dat deze nu ook het sublaag weergeven daar er normaal gesproken geen hoogdoorlaatfilter op het laag van de topkasten zit.
    Wanneer je de set op bovenstaande manier aan wilt gaan sturen dan haal je pas echt voordeel wanneer je het passieve filter uit je subkasten verwijdert.
    Overigens raad ik je aan de zoekfunctie van dit forum ook te gebruiken, je vindt dan heel veel over dit onderwerp.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Tea-jay
      • Apr 2010
      • 3

Dank je MusicXtra voor je snelle reactie.

Idd zitten er in de subs passieve filters.

Maar dus als ik de crossover op de door mij omschreven manier aansluit dan blijf ik de tops feitelijk als fullrange gebruiken en blijven deze ook het laag weergeven.

Dan zit er niks anders op dan of een extra versterker aan te schaffen of de subs in te ruilen voor actieve subs.

De zoekfunctie had ik al gebruikt maar had niet gewenste zoekresultaat opgeleverd, vandaar mijn vraag. Maar ik zal me sowieso nog wat beter in de materie verdiepen voor er tot de aanschaf van e.e.a. wordt overgegaan.

Comment

• Whitefarmer
        • Oct 2003
        • 1244

Originally posted by Tea-jay

Maar dus als ik de crossover op de door mij omschreven manier aansluit dan blijf ik de tops feitelijk als fullrange gebruiken en blijven deze ook het laag weergeven.
        Op fotootjes onduidelijk, maar zover ik kan zien is de mixer een copie van Yamaha EMX series (ikzelf heb 2000), Hier kun je via STERO 1 out (L&R) naar je (aan te schaffen) X-over, het laag gedeelte naar een (aan te schaffen) SUB versterker (of aktieve subs), en het mid/hoog gedeelte terug in je mixer net onder de stero1 out (AMP in ofzo zal dat heten).
        Zo 'filter' je toch het laag uit je toppen!

Een X-over hoeft niet duur te zijn, zelf heb ik onlangs een Phonic 2 weg stereo / 3 weg mono aangeschaft voor € 79,- (IN de BTW).

Succes!
        Groeten John
        ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
        Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Tea-jay
          • Apr 2010
          • 3

Dank je Whitefarmer, voor die tip. Dat scheelt idd (voorlopig) een extra versterker.
          Idd zit er een main out aansluiting op en een amp in.

Ik ga zaterdag een crossover halen en dan proberen om alles op deze manier aan te sluiten, dan gebruik ik tijdelijk even de monitor versterker voor het aansturen van de tops en versterker in het mengpaneel voor het aansturen van de subs.

Comment

Working...