DMX naar USB : wat te kiezen ?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • fruyt
    • May 2010
    • 3

DMX naar USB : wat te kiezen ?

Hallo,

ik ben gloednieuw op dit forum, en na wat gezocht te hebben, heb ik toch nog niet het antwoord op mijn vraag gevonden. Vandaar dat ik me maar even aanmeldde en hier maar meteen binnenval met m'n vraag.

Ik doe voor 2 theaterverenigingen al een paar jaar de belichting. Dat stelde tot een paar jaar terug nog niet zoveel voor, omdat het vaak niet meer was dan aan het begin van het toneelstuk het licht aanzetten en op het einde weer uit (oké, da's nu wel heel simpel uitgedrukt ) De laatste 3 jaar hebben we met de vereniging wat geinvesteerd in techniek, om toch wat meer met belcihting te kunnen gaan doen, want ook een amateurtheatergroep wordt beetje bij beetje professioneler.

Wat hebben we aan eigen materiaal :
    - 20-tal toneelspots (500 en 100 W)
    - 10-tal pars (500 W)
    - 6 LED pars
    - een Showtec Showmaster 24
    - 2x6 dimpack, maar daar komen er nu nog 3x6 bij

Maar de Showmaster is de bottleneck aan het worden, met slechts 24 beschikbare kanaaltjes. Dus tijd om uit te kijken naar een oplossing om alles vanop een laptop te bedienen.

Ik was al ijverig aan het kijken naar DMX to USB oplossingen en ik vind 2 verschillen : gewone USB to DMX kabels (voorbeeldje vanop ebay) en ook de ENTTEC dongles waarbij de "Open DMX USB" mij voldoende lijkt.

Mijn vraag is nu ... wat zijn de opvallendste verschillen tussen die 2 (is zo'n kabel zonder dongle trager bv ?) en wat zouden de professionals aanraden in mijn geval ?

alvast bedankt
    Frank
  • Stoney3K
    • Sep 2007
    • 1399

Ik zou zelf voor de Enttec DMX USB Pro kiezen. Het voordeel is dat je minder problemen krijgt als je laptop bijvoorbeeld vastloopt en het DMX-signaal weg zou vallen (de Pro 'onthoudt' dat gewoon), en de Pro iets netter is in de signaaltimings.

De OpenDMX USB is eigenlijk gewoon een 'domme' interface die het genereren van DMX aan de CPU overlaat, wat nogal eens fout kan gaan. De Pro is hier beter in, en het is een prima dongle-tje wat ook ondersteund wordt door bv. Chamsys.

(VZIW is de Chamsys USB Widget trouwens bijna identiek aan de DMX-USB Pro, maar dat kan ik niet 100% bevestigen.)
    First make it work, then make it look pretty!

Comment

• remco_k
      • Sep 2002
      • 325

Originally posted by Stoney3K
      Ik zou zelf voor de Enttec DMX USB Pro kiezen. Het voordeel is dat je minder problemen krijgt als je laptop bijvoorbeeld vastloopt en het DMX-signaal weg zou vallen (de Pro 'onthoudt' dat gewoon), en de Pro iets netter is in de signaaltimings.

De OpenDMX USB is eigenlijk gewoon een 'domme' interface die het genereren van DMX aan de CPU overlaat, wat nogal eens fout kan gaan. De Pro is hier beter in, en het is een prima dongle-tje wat ook ondersteund wordt door bv. Chamsys.
      Helemaal mee eens.
      1 Opmerking: Het is een USB to DMX interface. Geen dongle.
      Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
      Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by remco_k
        Helemaal mee eens.
        1 Opmerking: Het is een USB to DMX interface. Geen dongle.
        Dan ben ik even benieuwd wat het wezenlijke verschil is. Afgezien van de mogelijke 'KPN-factor' van de laatste term, maar een Bluetooth-'dongle' of 3G-'dongle' is net zo goed een interface.

(/offtopic)
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Charles
          • Jan 2010
          • 29

Ik werk al een aantal jaren met een dmx4all interface/dongle of hoe ik dat dan moet noemen (whats in a name), in combinatie met TLC. Superkombinatie, zeker voor jou gebruik.
          TLC is speciaal voor theater gemaakt, en werkt (vergeleken met andere software) zéér gemakkelijk. Je hebt het in een half uurtje onder de knie!
          Je kan er 512 kanalen mee uitsturen, en er zelfs geluidseffecten mee uitsturen. Je geluidseffect wordt dan met een lichtscene mee opgestart.
          Bovendien is deze kombinatie heel goed te betalen voor een amateurgezelschap!

Ik weet niet waar je woont, als het een beetje een redelijke afstand is mag het eventueel wel eens van me uitproberen hoor! Geen probleem!
          Last edited by Charles; 05-05-10, 07:30. Reason: aanvulling

Comment

• fruyt
            • May 2010
            • 3

De OpenDMX USB is eigenlijk gewoon een 'domme' interface die het genereren van DMX aan de CPU overlaat, wat nogal eens fout kan gaan.
            thnx, das alvast een voordeel voor de ENTTEC

De Pro is hier beter in, en het is een prima dongle-tje wat ook ondersteund wordt door bv. Chamsys.
            kan je de Pro trouwens combineren met eender welke software, of zijn daar ook nog restricties ?

Comment

• fruyt
              • May 2010
              • 3

Originally posted by Charles
              Ik werk al een aantal jaren met een dmx4all interface/dongle of hoe ik dat dan moet noemen (whats in a name), in combinatie met TLC. Superkombinatie, zeker voor jou gebruik.
              TLC is speciaal voor theater gemaakt, en werkt (vergeleken met andere software) zéér gemakkelijk. Je hebt het in een half uurtje onder de knie!
              Je kan er 512 kanalen mee uitsturen, en er zelfs geluidseffecten mee uitsturen. Je geluidseffect wordt dan met een lichtscene mee opgestart.
              Bovendien is deze kombinatie heel goed te betalen voor een amateurgezelschap!

Ik weet niet waar je woont, als het een beetje een redelijke afstand is mag het eventueel wel eens van me uitproberen hoor! Geen probleem!
              thnx, TLC kende ik nog niet, ga ik eens bekijken

afstand kan misschien toch een probleem zijn, ik woon nl in België

Comment

• remco_k
                • Sep 2002
                • 325

Dan ben ik even benieuwd wat het wezenlijke verschil is. Afgezien van de mogelijke 'KPN-factor' van de laatste term, maar een Bluetooth-'dongle' of 3G-'dongle' is net zo goed een interface.

(/offtopic)
                Het woord Dongle wordt gewoon commercieel verkeerd gebruikt en je ziet dat dat over wordt genomen. No hard feelings hoor. Maar laten we proberen het goed te blijven noemen.

Een Dongle is een hardwaresleutel waarmee je wel of niet met een bepaald software pakket kunt werken (denk aan Hasp dongles, zowel parallel als USB). Zonder die dongle start de software geheel niet op of draait in sterk beperkte modus (demo). Verder heeft een dongle naast het 'unlocken' van programmatuur geen enkele andere functie. Dat is de basis.
                Maar helaas is er een soort (commerciele) verbastering opgetreden waardoor het woord Dongle nu ook daadwerkelijk een interface naar iets kan bieden. Feitelijk is die KPN Dongle gewoon een KPN interface. Maar ze noemen het (foutief) Dongle terwijl het gewoon een 'modem' (interface dus) is voor internet data.

Dit heeft als gevolg dat zo'n beetje alles wat er zo ongeveer uitziet:

Een Dongle wordt genoemd.
                En dat terwijl het getoonde apparaat een e-Token is. (Wat overigens wel verdraait dicht bij de functionaliteit van een Dongle komt).

Originally posted by fruyt
                thnx, das alvast een voordeel voor de ENTTEC
                kan je de Pro trouwens combineren met eender welke software, of zijn daar ook nog restricties ?
                De restricties zijn dat de driver van de Enttec USB DMX Pro niet in alle software is geimplementeerd. Dit geldt overigens voor alle DMX interfaces.
                Wat betreft de Enttec Open en Pro: De driver is wel in heel erg veel software pakketten geimplementeerd (zoals FreeStyler en Chamsys), dus je kan hem breed gebruiken.
                Een lijst vind je op ENTTEC - DMX USB PRO
                Last edited by remco_k; 05-05-10, 09:39.
                Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Charles
                  • Jan 2010
                  • 29

@ Fruyt.

Ik woon zelf 3 Km van de Belgische grens vandaan (25 Km van Antwerpen), dus misschien kan de afstand nog wel eens meevallen!.
                  Last edited by moderator; 05-05-10, 18:17.

Comment

Working...