Wat nodig voor simpele thuisopnames?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Morgan
    • May 2010
    • 2

Wat nodig voor simpele thuisopnames?

Hallo. Ik probeer me al een poosje in te lezen op het maken van een kleine thuisstudio, maar ik begrijp niets van de termen die me om de oren gesmeten worden. Ik ben namelijk geen DJ of mixer, ik wil alleen mijn zang en mijn gitaar op kunnen nemen.

Ik wil graag een vocal harmonizer kopen (voor onder andere tweede stem via gitaar) en de TC Helicon VoiceTone Harmony-G is op dit moment hét apparaat van mijn keuze. Wat heb ik nog meer nodig om een aardige opname te kunnen maken? Een mic met kabel heb ik ook al.

Ik hoor graag wat merken, prijzen het liefst zo laag mogelijk, dit is allemaal recreatief gebruik.

Alvast bedankt!
    Last edited by moderator; 10-05-10, 19:51. Reason: leesbril kwijt, letters vergroot :-)

[CENTER]Music is like therapy, only cheaper.[/CENTER]
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

prijzen zo laag mogelijk, maar je wilt in ieder geval een Helicon aan gaan schaffen? Hoe goedkoop wil je het dan?

Voor €100,- kun je een recreatief setje kopen met waarschijnlijk vrij matige kwaliteit.

Maar voor een euro'tje of 500,- kan je al een aardig microfoontje kopen en een redelijk mengpaneeltje of multi-track recorder

Comment

• Morgan
      • May 2010
      • 2

die helicon valt mij qua prijs nog best mee, aangezien ik voor de rest eigenlijk geen mix-apparatuur meer nodig heb, puur iets om op te nemen.

Heb ik bij de helicon nog een extra voorversterker nodig om het aan een actieve monitor aan te sluiten?
      En wat heb ik precies nodig om via de pc zang + gitaar op te nemen, als het al aan de helicon aangesloten zit? Dan heb ik dus twee RLX uitgangen, een mono en een dry.

Ik heb momenteel een simpele zang-microfoon die z'n werk redelijk goed doet, dus een microfoon hoef ik niet persé nieuw te kopen.

Nogmaals, ik heb hier allemaal echt bagger weinig verstand van dus waarschijnlijk is het newbie bord nog te hoog gegrepen voor me maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

[CENTER]Music is like therapy, only cheaper.[/CENTER]

Comment

• T_Sound
        • Sep 2009
        • 267

Ik denk dat het voor jou beter is om een pc opname software pakket aan te schaffen met een goede (externe) geluidskaart.

Bijvoorbeeld:
        Software: Cubase SX 3 (is prima software om wat leuks mee te doen). Hierbij koop of download je een VST plugin, die een Harmonizer bevat.

Hardware: een goede (eventueel externe) geluidskaart, die een jack en/of XLR input heeft waar je een microfoon en een gitaar op aan kunt sluiten.
        Ook heb je monitoring nodig, dit kan met een ***e koptelefoon, of een setje goede speakers. Zoals jij al aangeeft, active speakers.

Te werk gaan:

Je neemt in cubase je stem en gitaar apart op. Makkelijkst is, om eerst de gitaar in te spelen op een spoor en daarna je stem op te nemen op een apart spoor. Zo kun je de volumes e.d. daarna aanpassen, naar de gewenste niveaus en verhoudingen tussen zang en gitaar.

Daarna kun je gewenst een VST Harmonizer invoegen over je zang. Zo kun je alle bewerkingen na de opnames doen, zo heb je veel meer speling en kun je een beetje uit proberen hoe en wat, anders moet je het elke keer overnieuw doen.

Ik hoop dat het duidelijk is met wat ik bedoel. Succes ermee.

T_Sound
        Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• djspeakertje
          • Oct 2008
          • 1912

Originally posted by T_Sound
          Ik denk dat het voor jou beter is om een pc opname software pakket aan te schaffen met een goede (externe) geluidskaart.

Bijvoorbeeld:
          Software: Cubase SX 3 (is prima software om wat leuks mee te doen). Hierbij koop of download je een VST plugin, die een Harmonizer bevat.

Hardware: een goede (eventueel externe) geluidskaart, die een jack en/of XLR input heeft waar je een microfoon en een gitaar op aan kunt sluiten.
          Ook heb je monitoring nodig, dit kan met een ***e koptelefoon, of een setje goede speakers. Zoals jij al aangeeft, active speakers.

Te werk gaan:

Je neemt in cubase je stem en gitaar apart op. Makkelijkst is, om eerst de gitaar in te spelen op een spoor en daarna je stem op te nemen op een apart spoor. Zo kun je de volumes e.d. daarna aanpassen, naar de gewenste niveaus en verhoudingen tussen zang en gitaar.

Daarna kun je gewenst een VST Harmonizer invoegen over je zang. Zo kun je alle bewerkingen na de opnames doen, zo heb je veel meer speling en kun je een beetje uit proberen hoe en wat, anders moet je het elke keer overnieuw doen.

Ik hoop dat het duidelijk is met wat ik bedoel. Succes ermee.

T_Sound

Cubase is voor een newbie misschien wat te hoog gegrepen, zelf gebruik ik Reaper (www.reaper.fm), je kiest een ingang, neemt op, bewerkt eventueel met VST en exporteert/rendert het resultaat naar MP3, WAV, FLAC of wat je ook wilt, op bijna alle mogelijke bitdieptes en samplefrequenties. Bovendien is het gratis, alleen moet je na een tijdje even wachten voordat je hem kan gebruiken. Je krijgt er een heleboel plugins bij, waaronder een prima eq, compressor, gate enz. Ook kan je als gebruiker eigen plugins "bouwen" en delen. Zelfs als je hem wilt kopen ben je vele malen goedkoper uit dan met bijv. Cubase 4 of 5.

Externe (usb of firewire) geluidskaart van bv. M-Audio erbij en je bent klaar.

Daan
          I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
          I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

• T_Sound
            • Sep 2009
            • 267

Ok, daar heb je gelijk in, misschien was ik daar iets te hoog mee, maar het ging even om het voorbeeld, dat de TS direct dure externe apparatuur wou kopen en dat het mij beter leek, dat hij het via software ging doen, zodat hij het principe: opnemen en afmaken/afmixen, beter leert begrijpen, voodat hij zijn spaarpot leegtrekt aan dure apparatuur

Groeten T_Sound
            Geluidmixen, doe je met gevoel, maar meer met je gehoor!

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

herhaald antwoord op deze vraag.

Koop een zoom H4, of tascam SD kaart recordertje.
              -is een standalone recordertje met bruikbare microfoons. Waar je altijd later betere microfoons aan kunt hangen
              -klinkt goed en is simpel. 24bits/96KHz max
              -is ook gelijk een behoorlijke USB geluidskaart voor je PC
              -je krijgt er gratis cubase bij zodat je thuis legaal meersporenopnames kunt maken.
              -zitten bij sommige nieuwe modellen gelijk wat basis effectjes in.. en er zijn er al gesignaleerd die ook video opnemen...

kortom voor de individuele muzikant een totaal oplossing
              lekker belangrijk!

Comment

• djspeakertje
                • Oct 2008
                • 1912

Originally posted by showband
                herhaald antwoord op deze vraag.

Koop een zoom H4, of tascam SD kaart recordertje.
                -is een standalone recordertje met bruikbare microfoons. Waar je altijd later betere microfoons aan kunt hangen
                -klinkt goed en is simpel. 24bits/96KHz max
                -is ook gelijk een behoorlijke USB geluidskaart voor je PC
                -je krijgt er gratis cubase bij zodat je thuis legaal meersporenopnames kunt maken.
                -zitten bij sommige nieuwe modellen gelijk wat basis effectjes in.. en er zijn er al gesignaleerd die ook video opnemen...

kortom voor de individuele muzikant een totaal oplossing

Maar je zit wel vast aan die 2 mic ingangen, waar je bij een externe interface altijd nog een losse mic preamp aan de stereo/lijningangen kan hangen. Als je echter bij 2 sporen wilt blijven is dit dé oplossing, maar ik ben nog steeds van mening dat Reaper makkelijker opneemt en bewerkt dan bijv. Cubase, bovendien is Reaper ook geheel legaal, anders zou hij na de testperiode wel stoppen met werken, omdat je dan moet betalen, waar hij nu alleen het berichtje laat zien dat je eigenlijk moet kopen...

Daan
                I met a man with a dollar, we exchanged dollars, I still had a dollar.
                I met a man with an idea, we exchanged ideas, now we each had two ideas.

Comment

Working...