Geluidsverschil rechter topspeaker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italioboy
    • May 2010
    • 21

Geluidsverschil rechter topspeaker

Beste Forummers,

Ik heb al een wat langere tijd 2 topkasten van SoundLab: De P115C topspeakers(200W RMS, 400 Peak, 8 OHM). Ze staan op een JBSYSTEMS SE-100 Multiband sound enhancer en een Yamaha P2201 Versterker die 200W op 8 ohm levert. Nu heb ik dat de rechterbox minder basgeluid geeft dan mijn rechterbox, dit verschil is duidelijk te merken. Wat kan hier zoal mis zijn, of is er niks aan de hand?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

MVG Jesper
    Last edited by Italioboy; 12-05-10, 19:59.
  • NesCio01
    • May 2010
    • 1987

1e waar ik aan denk is een losse 1
    in 1 van de XLRs tussen tafel en amp.

Dit is zomaar een primaire reactie vanuit
    het niets hoor. Voor hetzelfde geld is je
    speaker gewoon us of maakt een
    speakon sluiting?

Maar ja, je moet ergens beginnen met zoeken.
    Staan je faders op tafel en amps gelijk en test
    je met een goed gelijkluidend signaal?

ciao
    Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Italioboy
      • May 2010
      • 21

Hmm, die enhancer is nog gloedjenieuw en de kabels ook, de box die nu minder basgeluid geeft is 1 keer van een podium gevallen van ongeveer 30 cm. Toen lag alleen het beschermgaas er uit en er was toen niets aan de hand. Ik kan ze wel laten nakijken door de plaatselijke elektronicawinkel?

Comment

• jakobjan
        • Jul 2002
        • 599

Kwestie van storing zoeken..
        Als je nu de beide kasten omwisseld, verhuisd dan het probleem zo ja, speaker probleem zo nee, verderop in het systeem gaan zoeken.. dus kabels naar de speakers omwisselen.

enzovoort enzovoort
        Jakob-Jan
        Lightjockey Beta tester
        Freelance Licht tekkie

Comment

• Italioboy
          • May 2010
          • 21

Ik zal het proberen Hopelijk lukt dit, maar ik denk toch zelf dat het probleem bij de boxen ligt.

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

nou....aangezien je aangeeft dat de speaker gevallen is ( boxen daar spelen kleine kinderen in...) kan je wel even een heel eenvoudig testje zelf doen.

Haal de grill los van de voorzijde, duw met je hand de conus van de speaker rustig naar binnen, dit hoort te gaan zonder dat je de speaker aan voelt lopen.
            Wanneer je weerstand voelt en/of een grrrrr geluid, dan heeft je speaker een probleem, dan is de conus een stukje verschoven waardoor deze niet meer netjes in het midden van je speaker zit.

Een andere mogelijkheid blijft altijd nog je bekabeling.
            Niets zo kwetsbaar als kabeltjes!!! foutje is zo gemaakt.
            Gevolg is vaak dat er een fase probleem optreed.

kortom: uitzoekwerkje!
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Italioboy
              • May 2010
              • 21

Ik heb nu de jack plug van de goede speaker in de speaker die niet goed gefunctioneerd gedaan. Nu.... er is geen verschil meer, beide speakers klinken zoals ze moeten doen. Hopelijk is het hier mee opgelost.
              Ik laat ze misschien nog wel nakijken, maar ik denk dat het dit was.
              Andere suggesties mogen nog komen, want ik denk dat het maar een tijdelijke oplossing is.
              p.s, speakers worden toch ook boxen(discoboxen) genoemd:P

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

bij conrad.nl heten ze ook wel discoboxen, hier op het forum en in de echte specifieke winkels spreekt men over speakers.

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Originally posted by Italioboy
                  Ik heb nu de jack plug van de goede speaker in de speaker die niet goed gefunctioneerd gedaan. Nu.... er is geen verschil meer, beide speakers klinken zoals ze moeten doen. Hopelijk is het hier mee opgelost.
                  Ik laat ze misschien nog wel nakijken, maar ik denk dat het dit was.
                  Andere suggesties mogen nog komen, want ik denk dat het maar een tijdelijke oplossing is.
                  Als je wat duidelijker omschrijft wat je gedaan hebt, hebben we misschien nog wel wat ideen.

Nu is het een beetje gokken welke jack je waarvandaan waarin hebt gestoken... snap je het nog.
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jakobjan
                    • Jul 2002
                    • 599

Dit is natuurlijk NIET de oplossing, nu ben je nog niets wijzer. is het nu gelijk omdat beide speakers zachter draaien dan de ene voorheen..
                    Zet de jack's eens terug en kijk wat er nu gebeurt..
                    Als iets niet goed is, dan moet je niet zomaar genoegen nemen met het feit dat wanneer je iets gedaan hebt, het goed lijkt.. uitzoeken wat het probleem is, en niet aan symptoom bestrijding doen.
                    Jakob-Jan
                    Lightjockey Beta tester
                    Freelance Licht tekkie

Comment

• Italioboy
                      • May 2010
                      • 21

Ik had dus de Jack die eerst in mijn goed werkende speaker zat, in de speaker die volgens mij niet goed werkende gedaan, en ook de jack die in mijn niet goed functionerende speaker zat in mijn goed werkende gedaan. Toen ik dit gedaan had hoorde ik geen verschil meer. Ik had dus alles omgewisseld.

Comment

• remco_k
                        • Sep 2002
                        • 325

Ik had dus de Jack die eerst in mijn goed werkende speaker zat, in de speaker die volgens mij niet goed werkende gedaan, en ook de jack die in mijn niet goed functionerende speaker zat in mijn goed werkende gedaan. Toen ik dit gedaan had hoorde ik geen verschil meer. Ik had dus alles omgewisseld.
                        Ze doen het dus nu allebei goed?

Als er echt niets anders is gewijzigd, dan kan het nog aan de volgende dingen liggen:
                        1. Speaker kabel
                        2. Jack plug (o.a. corrosie)
                        2. Jack socket in de speaker (o.a. corrosie)
                        3. Onderdelen in de speaker (scheidings filter of drivers zelf)

200 Watt (RMS, dus pieken zijn nog veel hoger) door een jack vind ik trouwens best fors... Het zou me niets verbazen dat de jack sockets en/of pluggen 'aangebrand' zijn en/of last hebben van corrosie. Hetgeen de electrische geleiding niet ten goede komt en daarmee effect heeft op je geluid. Een stekker opnieuw erin steken/draaien/heen en weer raggen lost zoiets soms (tijdelijk) op. Dezelfde problemen komen bij minijackjes ook voor.
                        Als het inderdaad zoiets is, dan voldoet het schoonmaken van contactpunten in zowel de socket als de jack plug zelf. Maar het probleem zal wel regelmatig terugkeren. Zeker bij bepaalde soorten metaal.
                        Een echte oplossing is om de jack socket te vervangen voor een NL2 of NL4 speakon. Veel beter contact, geschikt voor hogere vermogens en nooit (relatief dan) last van contact problemen. Een jackplug is voor een hoofdtelefoon, zeg ik altijd maar. Meer niet. :-)
                        Last edited by remco_k; 13-05-10, 13:37.
                        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
                        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• Italioboy
                          • May 2010
                          • 21

Oke, er mag een slotje op.

Comment

• Whitefarmer
                            • Oct 2003
                            • 1244

Oke, er mag een slotje op.
                            NeeN!

Het mag/kan niet zijn dat dat verschil uitmaakt! Steek nu de jacks weer eens in de 'verkeerde' speaker, wat gebeurt er??

Dit mag geen verschil geven!
                            Groeten John
                            ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                            Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jakobjan
                              • Jul 2002
                              • 599

Originally posted by Whitefarmer
                              NeeN!

Het mag/kan niet zijn dat dat verschil uitmaakt! Steek nu de jacks weer eens in de 'verkeerde' speaker, wat gebeurt er??

Dit mag geen verschil geven!
                              Ik geloof niet dat dit aankomt bij TS want dit had ik idd ook al eens gevraagd.
                              TS is blijkbaar niet van zins om er verder onderzoek naar te doen, hij neemt blijkbaar genoegen met een half werkend systeem.
                              Jakob-Jan
                              Lightjockey Beta tester
                              Freelance Licht tekkie

Comment

Working...