Licht aanschaf voor verhuur

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nielz
    • Nov 2009
    • 19

Licht aanschaf voor verhuur

Beste Forum leden,
    ik kijk al een paar maanden met jullie mee en ben erg genteresseerd.
    Ik heb (toen ik zelf in groep 8 zat) ook een soort drive in gedaan voor onze eigen klas enzo.
    Maar Ik wil graag licht gaan verhuren hiervoor is het budget 1000 euro.
    truss en wind up niet meegeteld. Kabels en mixers dimmers etc wel.
    Flightcases niet meegeteld.
    Als ik iets vergeten ben wil je me hier dan ajb op wijzen.
    Het is duss vooral voor verhuur.
    Met dit setje moeten we zowel een fatsoenlijke drive in (licht) kunnen neerzetten als licht voor musicals.

M.V.G.

Niels
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by Nielz
    Beste Forum leden,
    ik kijk al een paar maanden met jullie mee en ben erg genteresseerd.
    Ik heb (toen ik zelf in groep 8 zat) ook een soort drive in gedaan voor onze eigen klas enzo.
    Maar Ik wil graag licht gaan verhuren hiervoor is het budget 1000 euro.
    truss en wind up niet meegeteld. Kabels en mixers dimmers etc wel.
    Flightcases niet meegeteld.
    Als ik iets vergeten ben wil je me hier dan ajb op wijzen.
    Het is duss vooral voor verhuur.
    Met dit setje moeten we zowel een fatsoenlijke drive in (licht) kunnen neerzetten als licht voor musicals.

M.V.G.

Niels
    Je wilt iets verhuren maar weet niet wat.
    Ga je dry-hire verhuur doen of uitsluitend eigen producties?
    Wat is je kennis op dit gebied? Waarschijnlijk is die niet groot want dan weet je wat je in de meest voorkomende gevallen nodig bent, special daargelaten.

Ik denk niet dat dit een goede basis is om vanuit te vertrekken.
    Ga eerst eens wat ervaring opdoen bij derden, ook hier staat genoeg beschreven in het forum en overweeg dan weer eens wat je wilt gaan verhuren.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Nielz
      • Nov 2009
      • 19

Het is net zoals ze bij J & H licht en geluid verhuren wil ik enkel licht verhuren.
      Niet heel groot maar gewoon een leuk basis setje.
      Ik heb al een klein lijstje gemaakt:

[FONT=Calibri][FONT=Calibri]Showtec Combi: Par 56 kort Zwart
      Showtec Small Mushroom LED RGB [/FONT]
      [/FONT]

[FONT=Calibri][FONT=Calibri]Elation Scenesetter-24 DMX sturing [/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri]American DJ DJ Spot 250 Movinghead [/FONT][/FONT][FONT=Calibri][FONT=Calibri] [/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Geni Combi: 2 x Golden Strobe FL-1800 [/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Spiegelbol 50 [/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]American DJ Spiegelbol motor [/FONT][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri][/FONT][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]8 meter truss[/FONT][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]merk weet ik nog niet en van de wind up's ook nog niet.[/FONT][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]Hopelijk geeft dit wat meer info.[/FONT][/FONT][/FONT]
      [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]Ik heb me er iig in verdiept.[/FONT][/FONT][/FONT]

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

Het is net zoals ze bij J & H licht en geluid verhuren wil ik enkel licht verhuren.
        Niet heel groot maar gewoon een leuk basis setje.
        Ik heb al een klein lijstje gemaakt:

[FONT=Calibri][FONT=Calibri]Showtec Combi: Par 56 kort Zwart [/FONT][/FONT][FONT=Calibri]
        [FONT=Calibri]Showtec Small Mushroom LED RGB [/FONT][/FONT]
        [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Elation Scenesetter-24 DMX sturing [/FONT][/FONT]
        [FONT=Calibri][FONT=Calibri]American DJ DJ Spot 250 Movinghead [/FONT][/FONT]
        [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Geni Combi: 2 x Golden Strobe FL-1800 [/FONT][/FONT]
        [FONT=Calibri][FONT=Calibri]Spiegelbol 50 [/FONT][/FONT]

[FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]American DJ Spiegelbol motor [/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]8 meter truss[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]merk weet ik nog niet en van de wind up's ook nog niet.[/FONT][/FONT][/FONT]

[FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]Hopelijk geeft dit wat meer info.[/FONT][/FONT][/FONT]
        [FONT=Calibri][FONT=Calibri][FONT=Calibri]Ik heb me er iig in verdiept.[/FONT][/FONT][/FONT]
        En dit wil je gebruiken om musicals uit te lichten??
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• freek
          • Aug 2008
          • 238

Ik weet niet hoezeer ik hier serieus op in moet gaan maar toch maar een poging.

Als je musicals (of theater in het algemeen) wil doen zou ik beginnen met een paar mooie pc's of fresnels (1kw of 1/2 kw) voor front en tegen. voor de rest par56 of 64 MFL als strijklicht van de zijkant of tegen om verschillende sferen te maken. Het voordeel van parren is dat ze veel goedkoper zijn dan pc's of fresnellen (fresnels??)
          Alles wat met rigging te maken heeft zou ik inhuren. Scheelt hoop gedoe met keuringen en veiligheid in het algemeen. Laat dit materiaal alsjeblieft over aan de gerenommeerde bedrijven.

Intelligent licht zou ik ook nog even laten zitten. Menig (amateur) musical wordt verkracht door scans of movingheads. Leer eerst een mooi lichtplan maken met convectioneel. is moeilijker dan je denkt... Ik zie nog te vaak een front als gatenkaas bij amateur producties.

Voor de rest inderdaad, dimmers, kabels en regeltafel en je hebt een leuk setje.
          Mocht je nog geld overhebben denk dan aan profielspots en floodlights. zeker met floodlights kun je mooie subtiele effecten maken zonder dat het veel geld kost.

Oja, vergeet niet goed te investeren in een mooie verzameling kleurfilters, absoluut noodzakelijk om mooie sferen te maken.

Succes ermee

Comment

• Nielz
            • Nov 2009
            • 19

Jij komt toch ook niet met ideeën.
            Je bent me enkel aan het afzeiken en alles wat ik zeg of voorstel geef jij negatief antwoord op.
            Ik zou er 100% meer plezier en baat bij hebben als je mij zou helpe of met ideeën zou komen. Als je niet wil helpen reageer dan svp niet.
            Ik ben nieuw ja oke, maar iedereen moet het toch een keer leren?

M.V.G.

Comment

• freek
              • Aug 2008
              • 238

Even een beetje offtopic:
              Ik vraag me al tijden af wat er mis is met mushrooms voor beginnende disco showtjes. voor de prijs van 1 movinghead koop je 4 of 6 mushrooms, Verdeel ze leuk over de zaal en je instant feest. Rookmachine erbij en je bent een heel eind....

Maarja, ik ben ook een hopeloos ouderwetse fan van veel mushrooms en flowers in het dak...
              Ze worden toch nog wel verkocht???

Comment

• Nielz
                • Nov 2009
                • 19

Dat laatste antwoord was niet tegen freek maar tegen Jans.
                En ik stel het heel erg op prijs alsje sirieus reageerd.

Ik moet het toch ook leren?

M.V.G.

Comment

• Nielz
                  • Nov 2009
                  • 19

Bedankt freek,
                  goed plan bedankt ook voor je snelle antwoord!
                  Ik zag het laatst idd dat movingheads en scanners niet tot nauwelijks bij musials worden gebruikt.
                  parcon? zijn kwa geld goed bereikbaar.
                  Een pc daarentegen is boven mijn budget maar we moeten ergens beginnen.
                  Is een Par56 met kleurenfilter beter dan de ledversie waar de kleuren een soort van inzitten??

M.V.G.

Comment

• freek
                    • Aug 2008
                    • 238

de rest van mijn verhaal is heel serieus bedoelt. Je moet iedereen een kans geven en zelfs de meest ouwe rot in het vak heeft het ooit moeten leren als een newbie...
                    nogmaals succes ermee.

nog een tip, kijk of je in de buurt kan werken als vrijwilliger in een theater, buurthuis of poppodium. Daar leer je het snelst.

Comment

• freek
                      • Aug 2008
                      • 238

Bedankt freek,
                      goed plan bedankt ook voor je snelle antwoord!
                      Ik zag het laatst idd dat movingheads en scanners niet tot nauwelijks bij musials worden gebruikt.
                      parcon? zijn kwa geld goed bereikbaar.
                      Een pc daarentegen is boven mijn budget maar we moeten ergens beginnen.
                      Is een Par56 met kleurenfilter beter dan de ledversie waar de kleuren een soort van inzitten??

M.V.G.
                      Ik vind zelf een lamp met kleurenfilter veel mooier dan led-geneuzel omdat je veel subtielere verschillen hebt in kleurfilters dan in rgb kleurmenging. Maar dat komt ook omdat ik vroeger 8 jaar in het theater heb gewerkt met alleen maar conventioneel en daar hele mooie dingen mee heb gezien. ook vind ik de bundel van een ledpar niet echt mooi. en je kan niet spelen met het fillament van de parbulb. iets wat toch mooi is als je bijvoorbeeld een waaier maakt met MFL par 64 in je tegenlicht.

Comment

• Nielz
                        • Nov 2009
                        • 19

Hmm de lamp zelf is wel goedkoper enkel de filters kosten wat maar dat is geen enkel probleem.
                        Nu hebben we de Par gehad + kleurenfilters.
                        voor frontlicht wilde ik sunstrip's gebruiken.
                        Maar dat soort dingen worden vooral bij musicals en teater gebruikt.
                        is dat lijstje wat ik gemaakt heb een beetje redelijk voor bijv een drive in.
                        (k verhuur dan de lichten maak een flightcase voor de dimmers de tafel etc) en dan kan een ander dit huren en zelf een drive in doen voor eigen feesten of what ever.
                        Bedankt voor je hulp

M.V.G.

Comment

• Junior
                          • Jan 2010
                          • 114

Als ik het goed begrijp wil je alleen de spullen verhuren ?
                          Is het niet veel slimmer om met een verhuur bedrijf mee te lopen daar leer je veel meer.
                          Daar bouw je ook een contacten netwerk op dan kan je later veel makkelijker voor jezelf beginnen lijkt mij.

Ga veel kijken en veel vragen dat heb ik ook gedaan en ik heb in 2 jaar(ben nu 15) vanaf eigenlijk niks naar een basis kennis voor licht. en een best wel uitgebreide kennis voor geluid gewerkt.
                          Last edited by Junior; 17-05-10, 13:39. Reason: Oeps

Comment

• freek
                            • Aug 2008
                            • 238

Originally posted by Junior
                            Als ik het goed begrijp wil je alleen de spullen verhuren ?
                            Is het niet veel slimmer om met een verhuur bedrijf mee te lopen daar leer je veel meer.
                            Daar bouw je ook een contacten netwerk op dan kan je later veel makkelijker voor jezelf beginnen lijkt mij.

Ga veel kijken en veel vragen dat heb ik ook gedaan en ik heb in 2 jaar(ben nu 15) vanaf eigenlijk niks naar een basis kennis voor licht. en een best wel uitgebreide kennis voor geluid.
                            mee lopen bij een facilitair bedrijf is zeker een goed idee. Je leert vooral veel materiaal kennis. Mijn ervaring is alleen dat je bij de meeste bedrijven als beginneling niet echt goed leert om een lichtplan te maken en kleurenleer te doorgronden, Ik ben zelf begonnen in een klein theatertje waarbij je elke dag het licht moest inhangen en stellen voor de groep. Hierdoor krijg je veel meer gevoel met theaterbelichting. (dit advies uiteraard met het idee dat je theater en musicals wilt leren doen, als je toch meer naar drive in neigt moet je dit advies wat relativeren.)

Succes ermee
                            Last edited by freek; 17-05-10, 13:40. Reason: spelfout

Comment

• Nielz
                              • Nov 2009
                              • 19

Junior dat wil zeggen dat je 13 was toen je begon
                              Das wel chill. ik ga wel ff informeren in de zomervakantie bij zon bebrijfJ

edit mod: forum, dus discussie voeren we in de onderwerpen

Bedankt,,

M.V.G.
                              Last edited by moderator; 17-05-10, 15:20.

Comment

Working...