Berekeningen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Berekeningen

Hallo allemaal,

'k weet dat er allerlei programs zijn om de plaatsing van je speakers enz. te berekenen. Maar 'k ben nou benieuwd naar hoe je dat handmatig berekend. 'k heb nog niet echt iets op 't forum en google kunnen vinden. Hebben jullie nog enige sites of andere infobronnen waar ik zou kunnen kijken ('k heb geen zin om 3 uurtjes bezig te zijn met google voordat ik wat vind)

Alvast bedankt!
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

Laat maar.... 'k heb al een methode gevonden.....

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Nou ben ik nieuwsgierig geworden, vertel?
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
        • May 2010
        • 106

Originally posted by MusicXtra
        Nou ben ik nieuwsgierig geworden, vertel?
        Nou Timo had het er laatst over (bij het topic van dommelsch live 38) dat je aucoustisch gezien (als je via de aux wat over je subs gooit) dat je dan over een x-over punt verschuift. Hierbij had hij het er ook over dat als je de subs in de array afsteld op 80 Hz dat je dan max. 2,83 mtrs tussen de subs mag zitten (tegen de uitdoving). En ik vroeg me af hoe hij eraan kwam, maar was ook wel geinteresseerd naar hoe je de rest dan berekend. Op een gegeven moment kwam ik het simpele sommetje:
        "golflengte = f*v" tegen en viola na wat nadenken en wat tekenen kwam ik op dat rare getal dat Timo bedoelde. Je mag de subs in een array namelijk niet verder dan 1 1/3 phi in fase uit elkaar zetten t.o.v. een bepaalde frequentie (vanuit de conus gezien dan) anders krijg je (extreme) uitdoving.

Ik denk wel dat de rest van de berekeningen ook wel goed lukt ookal heb ik er nog niet naar gekeken. Maar voor de rest is het naast het rekenen ook wel je gezonde verstand gebruiken als het om het plaatsen van de speakers gaat.

Hopelijk is je vraag hiermee beantwoord musicxtra...

Grtz. Steven
        Last edited by Stevengos; 26-05-10, 17:49.

Comment

• Timo Beckman
          • Jul 2006
          • 1298

Ho effe ik had het over een sublijn en dus de maximale afstand tussen subs onderling en niet over de plaatsing van willekeurige speakers .
          Daarbij is het de maximale afstand tussen de subs op dat moment . Als je de afstand onderling kleiner maakt krijg je een betere koppeling en dus een hoger level ook daar je meer subs moet gebruiken om dekking te krijgen in je publieksvlak .

Waar musicxtra het over had was een dubbele end-fired line 3 subs diep (per kant dus 6 subs) de 3 achter elkaar om te cancellen aan de achterkant en 2 rijen om het geheel wat beter te kunnen sturen
          Last edited by Timo Beckman; 26-05-10, 19:30.

Comment

• Stevengos
            • May 2010
            • 106

Originally posted by Timo Beckman
            Ho effe ik had het over een sublijn en dus de maximale afstand tussen subs onderling en niet over de plaatsing van willekeurige speakers .
            Ok.... ik moet dus nóg wat duidelijker zijn in het vervolg met posten denk ik...

Ik doelde idd op specifiek jouw stukje (alleen over de subs en niet over willekeurige speakers) en niet op wat MusicXtra gezegd zou hebben. DUS.................... (misverstand?)

Ik ben weliswaar mij ook wel in de wetenschap aan het verdiepen van het rekenen aan speakers en line-arrays. Maar dat heeft niets te maken dat ik nonsens sta te vertellen ^^ (als het over redelijke onderwerpen gaat)

Hopelijk is het voor jouw ook wel weer wat duidelijker.....

Comment

Working...