Geluidsinstallatie klein cafe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kampen52
    • May 2010
    • 4

Geluidsinstallatie klein cafe

Ik kijk hier en op marktplaats nu een tijd rond om nieuwe speakers en versterker aan te schaffen, maar ik kom er niet helemaal uit omdat ik niet echt veel ervaring heb.

Het gaat om een klein (studenten)café van ongeveer 6x6 meter waar zo nu en dan een feest is, met daarnaast een soort hal van 4x5 waar mensen staan die niet echt feesten maar gewoon rustig een biertje drinken. De hal is dmv een schuifdeur af te sluiten wat gebeurt als er minder mensen zijn of wat later op de avond. Ik reken op totaal max 100 man (waarvan 40 in de hal) en vaak zijn het er +- 40 en dan de hal dicht. Hiervoor gebruikte we een simpele yamaha hifi versterker van 4x100W oid en 4 pioneer speakers, die het totaal niet aankonden. Oftewel prut voor het doeleinde en die zijn allemaal aan het eind van hun latijn. Nu heb ik een budget van ongeveer €600,- gekregen om een set samen te stellen. De grootte en gewicht van de speakers en versterkers maakt niet uit aangezien er al installatiepunten zijn en er ruimte genoeg is (anders te maken)

Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en was zelf bij een QSC GX-5 versterker (nieuw) en 2x wharfedale evp-x15 speakers (2de hands gekomen). Dit kost bij elkaar incl. bekabeling ongeveer €600,-.

Voor de QSC heb ik gekozen omdat ik overal de indruk kreeg dat het een erg betrouwbaar merk is en de versterker op een veilige plek komt te staan dus daar durf ik wel wat geld in te stoppen. De speakers bezuinig ik dan wat op, maar die gaan waarschijnlijk toch minder lang mee (bier, idioten die muziek opzetten etc). Ik vroeg me af of dit verstandig is. Ik kan natuurlijk ook 2de hands een versterker kopen en voor betere speakers gaan. Maar versterkers zijn moeilijk te vinden in deze prijsklasse vind ik, of ik moet een DAP palladium kopen, maar dat scheelt dan misschien €100,- en dan zijn de verhalen over QSC een stuk beter.

Verder vraag ik me af wat voor geluid dit oplevert. Ik snap dat het niet 100 man kan voorzien met een dreunende bas, maar dat hoeft ook niet. Maar kom je wel goed boven het gepraat/geschreeuw heen en is er wel nog een beetje te dansen of heb ik daarvoor echt een subje nodig?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen/aanbevelingen!
    Last edited by kampen52; 16-06-10, 13:28.
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

voor een beetje kroeg geluid gebruik ik toch altijd graag een sub, echter die hoef je niet direct aan te schaffen.

Als je bang bent voor je speakers ben je inderdaad verstandig met passieve speakers, persoonlijk ben ik meer weg van actief maar met hoge bier-gooi-risico's is passief misschien maar beter.

Nu voor 600,- mooi setje toppen en dan misschien later nog wat SUB erbij.

Comment

• RvM
      • Dec 2006
      • 11

QSC, is een goed merk maken goede versterkers en ook hun speakers worden steeds beter.

Comment

• marcel
        • Aug 2000
        • 163

De Wharfedale EVP-X15's zijn absoluut erg leuke no-budget speakers. Wij hebben er 4 hangen in de achterzaal van een café, en dat gaat er flink op moet ik zeggen. Extra subs zijn bij ons absoluut niet nodig. Wat dat betreft zou ik zeggen: Doen voor dat geld!

Aan de andere kant, jij hebt het over 2 speakers en dan kan je je afvragen of je er de hele ruimte mee kan vullen.. Maar ja, voor een budget van 600 euro voor amp + speakers kom je denk ik niet veel verder dan de door jou voorgestelde set, en dan zou ik het met de Wharfedale's wel aandurven.

Marcel
        You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• kampen52
          • May 2010
          • 4

Dan ga ik er voor, ik laat nog weten hoe het bevalt!

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Ik kan de goede ervaringen met Wharfedale toppen alleen maar bevestigen. Ik heb hier twee EVP-X15's staan, ze zijn redelijk robuust en goed te onderhouden. Paar puntjes van aandacht:

* De Speakon connectors zijn alleen op +/- 1 bedraad. Mocht je dus een 2-weg set willen bouwen, dan is het misschien handig om ze om te solderen.

* De crossover zit tegen het connectorpaneel aangeschroefd, en het is even pielen om de hele berg er soms uit te krijgen. Alle passieve componenten zitten trouwens degelijk in elkaar.

* Het frame waar de drivers in gemonteerd zijn is gemaakt van fatsoenlijk 18mm multiplex, jammer genoeg is de buitenkant dan weer van waaibomen-spaanplaat.

Qua geluidskwaliteit komen ze een aardig eind in de richting van de JBL JRX115.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...