SIM3 en fasebepaling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stevengos
    • May 2010
    • 106

SIM3 en fasebepaling

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje over de SIM3 waarop ik het antwoord niet zo gauw kan vinden. Ik heb er helaas nog niet mee gewerkt (ben nog maar 18 (bijna 19) dus komt denk ik nog wel), maar heb al wel hier en daar wat info gelezen erover en wat screenshots gezien. Op de screenshots zag ik ook iets van in welke graad van de fase van een bepaalde frequentie bij de mic. aankomt.

Mijn vraag is: hoe bepaald dat programma in welke fase zo'n geluidsgolf aankomt?
    De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Fasemeting in zo'n software pakket is onderdeel van een transfer functie. Hierbij biedt je twee signalen aan, waarvan één als referentie wordt gebruikt. Je kunt bijvoorbeeld een uitgang van de mixer (mono sum op een matrix) als referentie gebruiken, waarmee het signaal van de meetmicrofoon moet worden vergeleken. Zo meet je dus het verschil tussen elektriek en akoestiek (met dank aan Dick Scheepbouwer voor deze prachtige verwoording) en daarmee kun je een weergave maken van de frequentierespons van een systeem, maar ook de faserespons over dat spectrum.

Voorwaarde voor een juiste meting is dat je het tijdsverschil tussen referentiesignaal en meetsignaal elimineert, anders klopt de meting niet. Dit is enerzijds de tijd die het geluid nodig heeft om van weergever naar microfoon te komen, plus de eventuele tijd die het signaal kwijt is in digitale processing. Alle meetsoftware kan dit zelf bepalen, mits jij aangeeft dat dat moet gebeuren Geen meetlint nodig dus.

Een referentiesignaal kan vaak ook komen uit de software zelf. Bijvoorbeeld roze ruis. Verbind één output met één input en de andere output op een input van je mixer en klaar is klara. Wel eventuele direct monitor functies van je audio software of hardware uitschakelen.

Vergeet ook niet om je kanaal EQ en highpass (en eventueel inserties) en je mix EQ "recht" of op bypass te zetten, alvorens je begint met een meting, anders neem je fouten mee.

Zoiets?

Comment

• Timo Beckman
      • Jul 2006
      • 1298

Bij deze lees dit eerst een keertje door . Check ook bv de blog van Bob mcArthy (hij is die man die de software voor sim 1 en 2 heeft geschreven) of het forum van SMAART of SAT-live .
      Als je vragen hebt Google effe op mijn naam dan kom je vanzelf een email adres tegen bij mijn space

Comment

• Stevengos
        • May 2010
        • 106

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Zal even dat van meyersound en de blog doorspitten. Later kom ik nog wel terug met misschien nog wat specifiekere vragen. Verdere reacties van anderen, die hun hart willen luchten over dit onderwerp , zijn welkom.
        De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

Working...