Buget PA-set advies voor in een kerk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MKProductions
    • Jun 2010
    • 43

Buget PA-set advies voor in een kerk

Dag allen,

Na de vele reacties van mijn vorige topic zijn we nu aangekomen bij het volgende...

een vernieuwing van ons PA-set. Laat ik allereerst de situatie uitleggen.
    ons kerkgebouw word vernieuwd en de afmetingen worden. 20 meter breed, 16meter diep, boven het podium 9meter hoog, boven de geluidstafel 6meter hoog. we gebruiken de zaal over de breedte en het podium komt in het midden ongeveer 2 meter van de muur af (sorry kan niet anders!)

het idee wat ik had was links en rechts van het podium een sub-met-top combinatie en tussen de zijmuur en het podium nog 1 los topje.

wie heeft er een goed idee voor een PA-set. het hoeft geen l'acoustics te zijn (alhoewel ik wel weet dat 4x 12xt en 2xsb118 het ultieme zou zijn) maar wel betaalbaar! ik heb geen idee van prijzen, maar om het goedkoop te houden, we hebben al 2x 15" phonic subs die nog redelijk nieuw zijn en dus niet vervangen hoeven worden. de 2 tops van phonic kunnen eventueel naar de zijkant dus zoek eigenlijk alleen 2 nieuwe topjes.

En als je er bekend mee ben, ik zoek nog een simpele versterker met 2 wedges/monitoren.

alvast bedankt en ik kijk uit naar alle reacties!

Mvg, Martijn
    Werk je om te leven, of leef je om te werken....
  • Gitarist 62
    • May 2006
    • 278

Sub-Top op de hoeken van je podium zeg maar. Bij een 'brede' opstelling krijg je na verloop van tij altijd opmerkingen "ik kan het niet zien, kunnen de speakers naar achter" Dus: Topjes vliegen!! De extra topjes die je wil plaatsen tusen podium en muur: ALS je dat gaat doen moet je ze wel netjes in tijd zetten. En je krijgt altijd ergens fase ellende. Topjes kort bij elkaar plaatsen zal je beter resultaat geven. En gebruik 4 dezelfde topjes...

Kennelijk heb je een keer die Lácoustics gehoord.. (toevallig 't setje van Ramon??) Ja dan gaat Phonic erg tegen vallen... (imo)

Simpele versterkers en wedges: Geef je muzikanten gewoon GOED geluid! Goedkope monitoring ga je binnen een paar jaar vervangen! Niet doen
    Last edited by moderator; 22-06-10, 09:34. Reason: nodelooskwooten.nl
    ~Clearsound~

Comment

• MKProductions
      • Jun 2010
      • 43

op mijn werk hebben we 8xt, 12xt en sb118's staan en dat klinkt echt ongenadig heerlijk met een la4 ervoor... dus weet wel hoe kwaliteit klinkt, weet echter ook hoe duur het is en het is een mercedes onder de auto's ik zoek gewoon een leuke golf ofzo haha...

vliegen is lastig denk ik omdat je dan meteen 9 meter hoog zit en zowat recht omlaag moet voor de voorste rijen, ga je gebruik maken van infill etc dan heb je nog veel meer kosten dus denk dat het gewoon een 12 subjes met 4 topjes word en dan de 2 topjes naast elkaar aan de zijkant van het podium, 1 rechtdoor de zaal in en de buitenste op de flanken richten... zo heb ik het goed begrepen toch?

je raad ook aan om 4 dezelfde topjes te gebruiken waar ik me helemaal in kan vinden maar in dat geval zou de keuze simpel zijn en moet ik gewoon 2 phonic topjes aanschaffen met een statief.

en dat er dan mensen zijn die zeggen de speakers staan in me zichtlijn, tjah je kunt niet alles hebben, als ik meer geld had dan was het wel op te lossen maar niet met dit budget

Als er nog anderen zijn met goede ideeen en informatie dan hoor ik dat zeer graag!!

bij voorbaat dank!

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

zelfde idee, zelfde vraag, zelfde oplossingen?

Comment

• ultrakiller
          • Nov 2008
          • 67

kijk zeker eens naar 4-acoustics
          Business Class Serie Topkasten

buiten de economy series is alles met compressiedrivers , voor mooie prijsjes

Comment

• 4AC
            • Nov 2007
            • 1791

Originally posted by MacGyverSounds
            zelfde idee, zelfde vraag, zelfde oplossingen?

http://www.licht-geluid.nl/forum/liv...-techn-ea.html
            Dat is toch echt een heel ander budget, ********...
            Voor de duidelijkheid: Phonic ligt onder/gelijk aan dap.

Originally posted by ultrakiller
            kijk zeker eens naar 4-acoustics
            Business Class Serie Topkasten

buiten de economy series is alles met compressiedrivers , voor mooie prijsjes
            Mee eens, mooi alternatief voor de Phonic's. Waarom zou je bij Phonic subs gelijk Phonic tops moeten kopen?
            4-Acoustic heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Maar voordat je wat koopt, ga eerst even langs bij een dealer/importeur of bij de mensen zelf.

Mvg,

Teun
            uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
            Turbosound TMS-2A nieuw leven inblazen

Comment

• sparky
              • Apr 2002
              • 2104

Originally posted by MKProductions

vliegen is lastig denk ik omdat je dan meteen 9 meter hoog zit en zowat recht omlaag moet voor de voorste rijen, ga je gebruik maken van infill etc dan heb je nog veel meer kosten dus denk dat het gewoon een 12 subjes met 4 topjes word en dan de 2 topjes naast elkaar aan de zijkant van het podium, 1 rechtdoor de zaal in en de buitenste op de flanken richten... zo heb ik het goed begrepen toch?
              Dat de zaal 9m hoog is wil nog niet zeggen dat je de topjes ook 9 hoog moet hangen als je ze vliegt he! Waarom zou een meter of 3 de lucht in niet kunnen?
              Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• MKProductions
                • Jun 2010
                • 43

mee eens, je kunt ze ook aan een takel hangen en dan op 3meter hangen oid. moeten we alleen takels kopen, die in het dak laten hangen (wat de eigenaar niet wil denk ik) en dan kost het ook nog eens extra veel geld, ik vind dat 4-acoustics zeker geen slechte vervanger, gewoon 4 nieuwe tops en 1 versterker erbij en dan zijn we er alweer.. niet alles hoeft perfect en duur te zijn, sommige dingen mogen ook wat minder kosten en dat je dan niet het meest perfecte resultaat heb. bovendien als ik de speakers dan behoorlijk hoog zet kunnen de meeste er nog prima onderdoor kijken en die paar mensen die er dan echt last van hebben gaan maar ergens anders staan

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

mee eens, je kunt ze ook aan een takel hangen en dan op 3meter hangen oid. moeten we alleen takels kopen, die in het dak laten hangen...
                  Toppen kunnen ook aan de muur hangen, mits je het natuurlijk niet met EAW KF850's wil proberen.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MKProductions
                    • Jun 2010
                    • 43

aan de muur hangen... dan kan ik ze net zogoed op statief tegen de muur aanzetten, beetje jammer dat er dan een rijtje microfoons direct voor de speaker zullen staan en ik geen kloot meer open kan draaien omdat het dan meteen begint te rondzingen..

wat me nog wel mooi lijkt is met 1 statief en dan 2 speakers erop, een soort T-stuk bovenop het statief, staan ze altijd exact evenhoog, netjes naast elkaar en je heb maar 1 statief..

Comment

• laptop
                      • Jan 2009
                      • 187

die T-stukken voor boven op je statief zijn gewoon te vinden
                      K&M 24105 T-bar voor luidsprekerstatieven voordelig kopen | prijsvergelijking goedkoopste | Luidspreker statieven

enige nadeel hier aan is dat je met het op en afbouwen met twee man moet zijn, omdat je statief anders omvalt als er nog maar één speaker opzit.

ps. sorry mod kon ze zo snel niet op de site van j&h vinden

Comment

• keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

aan de muur hangen... dan kan ik ze net zogoed op statief tegen de muur aanzetten, beetje jammer dat er dan een rijtje microfoons direct voor de speaker zullen staan en ik geen kloot meer open kan draaien omdat het dan meteen begint te rondzingen..

wat me nog wel mooi lijkt is met 1 statief en dan 2 speakers erop, een soort T-stuk bovenop het statief, staan ze altijd exact evenhoog, netjes naast elkaar en je heb maar 1 statief..
                        Dus je wilt de speakers NIET op statief omdat het dan gaat rondzingen, maar 2 speakers op een statief is WEL een optie?
                        Waarom snap ik dit niet..?

Groet, Rob.
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

aan de muur hangen... dan kan ik ze net zogoed op statief tegen de muur aanzetten, beetje jammer dat er dan een rijtje microfoons direct voor de speaker zullen staan en ik geen kloot meer open kan draaien omdat het dan meteen begint te rondzingen...
                          Je wil én niks ophangen omdat de zaaleigenaar het niet wil, én niks aan de voorrand van het podium zetten omdat het de zichtlijn verpest. Achterin wil je niks neerzetten/hangen omdat het dan gaat rondzingen. Dan blijft er eigenlijk weinig over...

We kunnen vanaf hier niet ruiken hoe jouw kerk eruit ziet (ook in 3D). Toppen kun je ook hoog aan de muur ophangen, zodat je je verticale spreiding OVER het podium heen kan richten.

Een fronttrussje inhangen met een tweetal handtakels, daar 2 topkastjes aan (en eventueel nog een tweetal op delay midden in de zaal) is nog altijd de mooiste en meest betrouwbare optie. Het geeft je ook nog eens de gelegenheid om je frontlicht aan op te hangen.

Comment

• MKProductions
                            • Jun 2010
                            • 43

ohw volgens mij ben ik ergens niet heel duidelijk geweest dan. ik ben er juist een voorstander van om de speakers gewoon op de hoek van het podium te zetten. liefst met T-bar scheelt me weer een statief. front truss zou idd het mooiste zijn want zijn we meteen het licht kwijt. ik ga bij de eigenaar een super strak plan indienen voor een truss aan de voorzijde zijn we overal vanaf lukt dat niet dan gewoon lekker op de hoeken!

nu nog de juiste speakers met versterker zien te vinden.....

Comment

• Stoney3K
                              • Sep 2007
                              • 1399

ohw volgens mij ben ik ergens niet heel duidelijk geweest dan. ik ben er juist een voorstander van om de speakers gewoon op de hoek van het podium te zetten. liefst met T-bar scheelt me weer een statief. front truss zou idd het mooiste zijn want zijn we meteen het licht kwijt. ik ga bij de eigenaar een super strak plan indienen voor een truss aan de voorzijde zijn we overal vanaf lukt dat niet dan gewoon lekker op de hoeken!
                              Wat je ook nog kan overwegen is de fronttruss gewoon op 2 windups zetten, dan haal je meestal wel een 3,5m aan hoogte. Dat is een goedkopere oplossing, en je bent misschien iets flexibeler met het veranderen van je opstelling. Nadeel is dat het iets minder mooi is.

nu nog de juiste speakers met versterker zien te vinden.....
                              Ik zou geen grote topjes pakken (2x10" per kant of enkel 12"), dan kun je wat meer spreiding realiseren en heb je minder gewicht wat je hoeft te vliegen. Nexo PS-10's of PS12's zijn een aardige suggestie, maar die zijn wel aan de prijs.

Je zou kunnen kijken naar Turbosound TXD-121 of TL-1201, dat zijn prima topjes voor niet al te veel geld. Qua versterkers ben je dan nog redelijk vrij in je keuze. Dan is gewoon de vraag: Wat mag het kosten?

Comment

Working...