DMX Polariteit

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • enricovdc
    • Apr 2008
    • 4

DMX Polariteit

Ik moet morge een musical doen en ben vandaag bezig geweest met het licht.
    Nu lukt het mij niet goed het licht op de locatie aan te sturen.

Ik moet voor het licht bij de locatie steeds de DMX Polariteitkeuzeschakelaar veranderen met mijn eigen licht. (Ik gebruik Martin SCX 500, en nog een Showtec Dimmer). Daar staan 4 dimmers van een onbekend goedkoop merk.
    Is hier een oplossing voor om alles tegelijk te besturen met een JB Systems Scanmaster 1612?
  • BJD
    • Oct 2007
    • 771

Als ik het goed begrijp kun je op je lichtsturing de polariteit omwisselen.
    In de ene stand kun je je eigen spullen bedienen en in de andere stand de spullen van het huis?
    Dat Klinkt alsof er dus ergens een kabel tussenzit waarin pen 2 naar pen 3 is verbonden en andersom. Even kijken of je die er dus tussenuit kunt vissen. Mocht dit niet lukken kun je zelf altijd even zo'n kabel solderen:
    Pin 1 naar Pin 1
    Pin 2 naar Pin 3
    Pin 3 naar Pin 2

Comment

• enricovdc
      • Apr 2008
      • 4

Hey super bedankt voor je reactie ga morge meteen aan de slag!

Comment

• remco_k
        • Sep 2002
        • 325

Staat me iets van bij dat de Martin SCX 500 reverse polarity is. Maar ik kan me daarin sterk vergissen/
        Met andere woorden: voor een SCX 500 even een verloopje knopen en erna (of na de laatste SCX 500) nog eentje om weer terug te gaan.

Of als één van de andere apparaten reverse polarity is, dan doe je dat natuurlijk daarvoor en na.
        Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
        Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Elektronica werkt op rook. Als het eruit ontsnapt, dan werkt het niet meer!

Comment

• renevanh
          • Oct 2004
          • 2371

Originally posted by remco_k
          Staat me iets van bij dat de Martin SCX 500 reverse polarity is. Maar ik kan me daarin sterk vergissen/
          Ik heb het nog niet meegemaakt als ik ze met een zwikje andere apparaten (Botex T4's, Antari rookdoos en Destroyers) aan een tafel hang...
          Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• remco_k
            • Sep 2002
            • 325

Originally posted by renevanh
            Ik heb het nog niet meegemaakt als ik ze met een zwikje andere apparaten (Botex T4's, Antari rookdoos en Destroyers) aan een tafel hang...
            Klopt, ik heb even rond zitten googlen. Het klopt inderdaad niet wat ik zeg, ik begon te twijfelen omdat die SCX 500 een redelijk nieuw apparaat is.
            Maar bottom line is: er zijn DMX apparaten die omgekeerde polariteit willen. En daarvoor moet je gewoon een paar verloopjes maken.
            Je moet die apparaten alleen even 'indentificereren' en labelen dat ze reverse polarity zijn.
            Developer of the new and improved Sound 2 Light application (SL.exe) for FreeStyler DMX.
            Freestyler is free DMX lighting control software used by many leading dj's, venues and lighting designers and supported by a vast network of users worldwide.

Comment

• Martijn de Groot
              • Mar 2005
              • 189

Ik was al bang dat er niets nieuws meer was te ontdekken met DMX, maar gelukkig: reverse polarity doet z'n intrede. Zal ik nog maar eens herhalen dat DMX 512 een strak omschreven protocol is, waarbij geen sprake kan zijn van reverse polarity. Waarschijnlijk is het na een reparatie niet gelukt alles weer netjes aan elkaar te solderen, dat is ook best moeilijk met drie noodzakelijke draadjes en de beschikbaarheid over vijf pennetjes, maar dat zou de enige verklaarbare reden moeten/kunnen zijn van dit fenomeen.
              wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

Ok, verkeerd taalgebruik maar iedereen weet wel waarover het gaat denk ik: het gevreesde Martinprotocol (wat een soort reversed DMX is, wat inderdaad volgens de DMX-standaard niet bestaat).
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Ik vermoed eigenlijk dat die merkloze dimmers verkeerd om gesoldeerd zijn...
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• remco_k
                    • Sep 2002
                    • 325

Het Martin protocol inderdaad. Stond mooi uitgelegd in mijn vorige bericht maar ik was niet vriendelijk genoeg. Met excuus.

Het bestaat in ieder geval wel, pagina 7: http://musicfordancing.com/images/eq...812_manual.pdf

Connect the Serial Link
                    The RoboScan 812 may be used with DMX and Martin protocol controllers. The RoboScan 812’s XLR connections are configured for Martin protocol controllers such as the 3032.
                    When connecting a RoboScan 812 to any DMX-standard device, you must swap pins 2 and 3 with a phase-reversing cable.
                    En er zijn meer (ook nieuwere dan deze!) apparaten waar zoiets op van toepassing is.

Comment

• Martijn de Groot
                      • Mar 2005
                      • 189

Kijk daar komt de aap uit de mouw, is dus gewoon ander protocol, werkt op andere penbezetting, zo gaat een fabrikant op nette wijze conflicten uit de weg.
                      Blijkt maar weer dat een handleiding (ook vaak manual genaamd) lezen niet eens zo heel erg moeilijk is.
                      wat beweegt mensen die licht bewegen?

Comment

Working...