multikabel 12/16-4 op wheel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • stainz
    • Sep 2009
    • 609

multikabel 12/16-4 op wheel

Hallo allemaal,

Voor een klein bandje ben ik op zoek naar een nieuwe multikabel 12-4 of eventueel 16-4 mag ook, deze zijn best met regelmaat te vinden, alleen zijn deze allemaal als stageblock wat ik rampzalig vind met opbergen.

Weet iemand toevallig ergens waar ze deze als stagewheel hebben of zal ik dan toch echt zelf aan het klussen moeten?

kwaliteit: low-budget dus geen pro-quality kabels met harting en alles gewoon eenvoudig als het maar werkt wordt niet mee gegooid en ook niet echt met grote regelmaat gebruikt.

Groet,
    Bas.

edit:
    misschien handig om te vermelden, lengte tussen de 15-30 meter (15 is echt noodzakelijk extra meters kunnen nooit kwaad, behalve voor de prijs)
    Last edited by stainz; 28-06-10, 21:50.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Wil je 30 meter of 50 meter?

Low budget stage-wheel. Alleen de stekkers eraf knippen en een hartingplug erop zetten.

Goedkoper wordt moeilijk, duurder zijn ze zeker te vinden. Na veelvuldig gebruik slijten de DAP-connectoren een stuk sneller dan bijv. Neutrik, maar dat kun je altijd nog vervangen.

Als je genoeg tijd hebt, kun je het hele ding zelf bouwen.

Comment

• stainz
      • Sep 2009
      • 609

ah, maar korter zijn ze dus klaarblijkelijk niet te vinden, denk toch dat het dan zelf aan het knutselen wordt.

Is het een beetje goed te doen om zelf zo'n wheel in elkaar te solderen of is dat echt voor de gevorderde-soldeer-meesters? EN heeft het echt voordeel betreft prijs t.o.v. DAP

Zo weinig als het gebruikt wordt kan DAP lang genoeg mee. Wordt hooguit 15x per jaar gebruikt dus dat is de moeite niet om pro-quality te kopen

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

15 meter is echt heel kort als je van het podium de zaal in wilt, 30 meter is dan echt wel het minimum.
        En zelf maken is wel te doen als je in staat bent een kabel te strippen en een XLR eraan te solderen. Kun je dat met één kabel dan kun je het ook met 20 aderparen.
        De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• jurjen_barel
          • Jun 2003
          • 3150

Je kan ook gewoon denken dat je liever 15m te veel kabel hebt, dan dat je een keer een aantal meter te kort komt.

Comment

• Stevengos
            • May 2010
            • 106

@stainz Wat voor budget had je in gedachten trouwens?
            De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• showband
              • May 2001
              • 4524

voor dat soort spul is een grote duitse webshop de king "de man van tho"
              Pro Snake 8voudig zijn best o.k.
              Pro Snake MTS0800-15 - 8/0 multi-core system with stagebox and amphenol XLR plugs. Cable length: 15mtrs.
              117euro...

Pro Snake MTS0804-10 - 8/4 Multi-core System with stagebox Fitted in a Schill GT 235 Cable drum, Earthed Screen Per Pair, Amphenol XLR plugs.split on Mixer end of Multicore, Cable Length 10Meter
              216euro

echt low budget:
              The Sssnake MCT 8 Multi-Core On Drum - 8-channel multi-core on cable drum with integrated stagebox, 8x XLR female to XLR male snake. Cable length: 15m
              euro 58,-

15 meter is zat voor een gewoon bandje. Je podium is meestal 5x3 en de ruimte waar je staat max 20 meter diep. Je staat bij de muur.
              dat maakt bij de drums (2 meter breed) 1,5meter achterkant podium + 3 meter diep podium + 10 meter de zaal in = 14,5 meter. Meestal sta je dichterbij in een cafe / bruiloft / sportclub.

Als band kan het trouwens wel eens handiger zijn voor twee 8voudige kabels te gaan. Omdat die
              -per stuk kleiner zijn. Makkelijker hanteerbaar. Past in normale band kisten
              -makkelijker in en uitrollen. Twee keer 8voudig
              -meestal de medebandleden helpen bij het kabels ruimen...als het geen lompe onhandige polsdikke kabels zijn.
              -gelijk stageblok op beide zijdes van het toneel zonder extra tussen kabels.
              -je kan eens in een kroeg met maar 1 blok weggaan.
              -defecten door mishandeling zijn maar aan een van de twee stagewheels.

een handje "genderchangers" maakt de retourleiding modulair.
              lekker belangrijk!

Comment

• stainz
                • Sep 2009
                • 609

@stevengos
                Budget is niet exact bepaald maar maximum zal wel ongeveer 250,- worden gezien het voor die prijs opzich wel moet kunnen.

de tip van Showband ga ik zeker meenemen, alleen met low budget ga ik dat niet uithalen met genderchangers want dan kan je fluiten naar je kwaliteit. dan kan ik haast nog beter 3 haspeltjes nemen: 2 heen en 1 terug als ik toch goedkoop moet doen

Comment

• Stevengos
                  • May 2010
                  • 106

wat het budget betreft is de tip van showband een hele beste, ik wou de duitse site zelf ook aanraden (maar ja sommigen zijn sneller ), aangezien ik niet echt iets goedkopers online heb kunnen vinden...
                  De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• drummerke
                    • Oct 2006
                    • 432

hey

Ik gebruik zelf een haspel van DAP 20-8 (was ooit 24-4). Is 2dehands voor die prijs wel te vinden en inderdaad...ook al is de kwaliteit van de kabel en van de connectoren niet zo pro..ik heb er nog geen problemen mee gehad (en kben toch wel een 40x per jaar weg). Wat ik wel gedaan heb is de connectoren direct aanpassen aan men mixer, dus 4 gebalanceerde jacks voor monitors...dus geen geknoei met verloopjes.

Als 2de snake gebruik ik een cordial 15m 8-4. Deze gebruik ik ook als multi voor in een cafétje of jeugdhuis. Cordial multikabel word gewoon opgerolt in een kist (boven mijn XLR) op het eind va nhet afbouwen. Cordial multisnake vind ik persoonlijk heel betaalbaar en heel bruikbaar (licht, soepel etc).

Comment

• rdreiers
                      • Nov 2009
                      • 407

Even los van het feit dat als je de kroeg met een reel binnenkomt je dit ook weer kwijt moet.

Verget niet dat in een kroeg plaats altijd een probleem is.

Ik werk in kleine set's altijd met kleinere snake's van ongeveer 15 meter.

12/4 voor de drummer , 8/4 voor de rest.

Ik doe gerelmatig bandjes in kroegen, mijn ervaring is dat ik met een 12/4 en een 8/4 99% van de klussen een goed eind komt.

Als je hier een beetje normale (geen dap) kabel voor pakt hoeft deze niet idioot dik te zijn.

Richard

Comment

• SoundOfSilence
                        • Mar 2007
                        • 766

Originally posted by rdreiers
                        Even los van het feit dat als je de kroeg met een reel binnenkomt je dit ook weer kwijt moet.
                        Haspel gaat onder de speaker van de basgitarist (staat die ook een beetje meer op hoogte en hoeft dus niet hard), deksel van de case onder die van de lead-gitarist.

Die haspel is vaak niet m'n probleem.... statievenkisten e.d. wel.

Haspels, tja.
                        Mijn eerste was een lege haspel van de praxis (€ 16,95) met een goedkope snake (zoals hiervoor genoemd) erop (blok zat op de haspel geschroeft).

Vaak pak ik tegenwoordig haspels mee met 12 kanalen en 30 meter, die hoef je niet helemaal af te rollen, maar het kan wel. Er ligt er dan ééntje aan de zijkant van het podium (bij de amps) en één achter de drummer.

Al mijn haspels zijn van hetzelfde type (Schill ht3...) zodat ze makkelijk in een kist met vakverdeling passen, onafhankelijk of ik een 150 meter 2 kanaal, 100 meter 4 kanaals, 50 meter 8 kanaals of 30 meter 12 kanaals meeneem.

Goede kabel is duur, maar voor af-en-toe volstaat een goedkopere variant (liest met wat reserve-aders) prima.

Ben zelf nogal gecharmeerd van kabel van Leoni, maar dan gaan je euro's hard.
                        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• vasco
                          • Oct 2003
                          • 2567

Originally posted by stainz
                          ...alleen met low budget ga ik dat niet uithalen met genderchangers want dan kan je fluiten naar je kwaliteit.
                          Kan je vertellen dat de kwaliteit niet beter of slechter wordt van een genderchanger.

Ik heb er altijd een paar bij mij, zowel mail-mail als female-female, en ze hebben mij al heel wat keren gelukkig gemaakt. In de praktijk bij een defect kanaal op de multi en geen vrije ingangen meer even snel een uitgang omzetten naar een ingang of omgekeerd bijvoorbeeld.

Vele techneuten hebben dit soort verloopjes standaard wel bij zich.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Originally posted by showband
                            15 meter is zat voor een gewoon bandje. Je podium is meestal 5x3 en de ruimte waar je staat max 20 meter diep. Je staat bij de muur.
                            dat maakt bij de drums (2 meter breed) 1,5meter achterkant podium + 3 meter diep podium + 10 meter de zaal in = 14,5 meter. Meestal sta je dichterbij in een cafe / bruiloft / sportclub.

Als band kan het trouwens wel eens handiger zijn voor twee 8voudige kabels te gaan. Omdat die
                            -per stuk kleiner zijn. Makkelijker hanteerbaar. Past in normale band kisten
                            -makkelijker in en uitrollen. Twee keer 8voudig
                            -meestal de medebandleden helpen bij het kabels ruimen...als het geen lompe onhandige polsdikke kabels zijn.
                            -gelijk stageblok op beide zijdes van het toneel zonder extra tussen kabels.
                            -je kan eens in een kroeg met maar 1 blok weggaan.
                            -defecten door mishandeling zijn maar aan een van de twee stagewheels.

een handje "genderchangers" maakt de retourleiding modulair.
                            Dat is wel erg optimistisch gerekend, wat nu als de zaal al 20 meter breed is?
                            Normaal leg je het stageblok liefst in de buurt van de drummer en die zit meestal midden achterop het podium.
                            Dan heb je dus al 2 meter nodig om van het podium af te komen, 10 meter tot de zijkant van de zaal en 1 meter om op hoogte van je mengtafel te komen. Dan heb je dus precies 2 meter over om de zaal in te komen wat inhoudt dat je nog een meter achter de voorrand van het podium staat.
                            Twee losse snakes is ook niet echt handig, een 16/4 kabel is zeker nog niet polsdik (tenzij je hele dunne polsen hebt), je moet dan twee kabels leggen en het is nogal onhandig wanneer je met multiconnectors wilt gaan werken.
                            De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

Working...