Enorme ruis/pieptonen - tv geluid via je mengpaneel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pakakika11
    • May 2010
    • 16

Enorme ruis/pieptonen - tv geluid via je mengpaneel

Ik heb echt een heel irritant probleem. Ik heb mijn mk2 console en het geluid van mijn tv op een behringer xenyx 1002 aangesloten, alleen heb ik een enorme ruis met veel gepiep tussendoor. Als ik een van de 2 dingen aansluit heb ik dat niet. Ik heb nu echt alles geprobeerd: andere kabels, andere mengtafel, op andere kanalen aansluiten, echt alles! Het rare is dus ook als ik een ding aansluit dat ik geen ruis krijg en bij 2 dingen wel. Ik hoop dat iemand kan helpen!
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Ik zeg: DI boxje er tussen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• pakakika11
      • May 2010
      • 16

Originally posted by MusicXtra
      Ik zeg: DI boxje er tussen.
      Dacht ik ook al, maar toch raar dat het alleen ruist en piept als er een van de twee dingen zijn aangesloten (zit er trouwens veel kwaliteitverschil in DI boxjes.)
      Last edited by pakakika11; 07-07-10, 14:40.

Comment

• renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

Gokje: combinatie van aardlus en ongebalanceerde kabels.
        De brom/ruis is de aardlus, het gepiep en gekraak het resultaat van ongebalanceerde kabels die vlak bij elkaar liggen en de magnetische straling van de doorsnee TV.
        Een simpele Samson dual DI gaat dat prima oplossen.
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• pakakika11
          • May 2010
          • 16

Denk een beetje stomme vraag, maar hoe werkt zo'n DI box precies. Moet die perse tussen mijn mk2 en mijn mengtafel, of kan het ook gewoon van de mengtafel naar de versterker? Op die xenyx zitten namelijk ook maar 2 xlr aansluitingen, en op een zit al een microfoon. Ik wil waarschijnlijk een behringer epq1200 versterker, waar 2 xlr aansluitingen op zitten. Kan het dan ook als ik zo'n DI box tussen de mengtafel en de versterker doe dat het ook werkt. Of denk ik nou helemaal verkeerd

Comment

• moderator
            Moderator
            • Apr 2001
            • 5950

Beetje stom antwoord misschien, maar denk je niet dat je zelf de werking van een DI box op het internet kunt nazoeken?
            Ik denk van wel namelijk...
            Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• pakakika11
              • May 2010
              • 16

Originally posted by moderator
              Beetje stom antwoord misschien, maar denk je niet dat je zelf de werking van een DI box op het internet kunt nazoeken?
              Ik denk van wel namelijk...
              Ik denk dat zo'n DI box wel tussen m'n mengtafel en m'n versterker kan, en uit de mengtafel komen trouwens ook 2 tulpaansluitingen, maar toch zet iedereen 'm tussen de audiobron en de mengtafel. Of zit ik nou helemaal verkeerd

dus: Mk2 en tv (jack naar jack)> mengtafel (xenyx) (2 tulp) > DI box (XLR) > Versterker. En dan bijv. zo'n DAP sc-22.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

Waar denk je dat je die brom het beste te lijf kunt gaan?
                Ergens in het signaalpad waar de brom al versterkt is, of voordat die brom je mengtafel ingaat?

geluidsbron > DI > mengtafel > Versterker > speakers
                that's the way!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• MusicXtra
                  • Feb 2006
                  • 9316

Kijk eens naar zaken als in en uitgangsimpedantie van versterker, DI box, mengpaneel en aangesloten apparaten en kijk dan ook gelijk even wanneer de problemen ontstaan.
                  Die ontstaan niet bij het aansluiten van je versterker dus zullen ze ook niet verdwijnen wanneer je daar je DI box tussen plaatst.
                  Of denk ik nu te logisch?

Comment

• pakakika11
                    • May 2010
                    • 16

En dan nog iets, als ik dus 1 ding aansluit krijg ik nog niet de ruis. Dus als ik tussen een audiobron em de mengtafel een DI box zet, zou ik die ruis niet meer horen te krijgen want dan liggen er geen 2 ongebalanceerde kabels bij elkaar.

Dan krijg ik dus hetzelfde als nu: 1 microfoon met xlr en 1 ongebalanceerde kabel: geen ruis

2 XLR kabels en 1 ongebalanceerde kabels dus ook geen ruis, lijkt mij

Ik moet zo moeilijk doen omdat ik nog maar 1 xlr aansluiting over heb

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Waar je die DI plaatst heeft geen belang: zolang je de aardlus maar onderbreekt. Als dat prima werkt na de mengtafel: gewoon doen. Wel op letten dat je de DI niet overstuurt dan.
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• keenoncoolstuff
                        • May 2003
                        • 695

Zoiets is me ook al eens overkomen: in mijn geval kwam het doordat de aarde van je 230V-net een andere is dan die van het kabelnet. Een DI is inderdaad de oplossing. Of alternatief: een mantelstroomfilter voor je coax-kabel.

Groet, Rob.
                        All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                        If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• pakakika11
                          • May 2010
                          • 16

Originally posted by pakakika11
                          En dan nog iets, als ik dus 1 ding aansluit krijg ik nog niet de ruis. Dus als ik tussen een audiobron em de mengtafel een DI box zet, zou ik die ruis niet meer horen te krijgen want dan liggen er geen 2 ongebalanceerde kabels bij elkaar.

Dan krijg ik dus hetzelfde als nu: 1 microfoon met xlr en 1 ongebalanceerde kabel: geen ruis

2 XLR kabels en 1 ongebalanceerde kabels dus ook geen ruis, lijkt mij

Ik moet zo moeilijk doen omdat ik nog maar 1 xlr aansluiting over heb
                          Om nog even terug te komen hierop: werkt dit? En kan zo'n dynamic microfoon op phantomvoeding, omdat ik dus voor zo'n DI phantom nodig heb.

Comment

• MusicXtra
                            • Feb 2006
                            • 9316

Er bestaan ook passieve DI boxjes die geen fantoom voeding nodig hebben.
                            Verder raad ik je aan de zoekfunctie van dit forum eens te gebruiken en zelf enige kennis van de materie op te doen.
                            We zijn hier met z'n allen al jaren bezig met de aanleg van een enorme kennis databank zodat niet steeds dezelfde vragen beantwoord hoeven te worden.

Comment

• Hornet
                              • Jul 2010
                              • 4

Aansluiten TV - Behringer xenyx 1002 b

Hallo Allemaal,

Al enige tijd ben ik in het bezit van een Behringer Xenyx 1002b mengpaneel. Tot nu toe heb ik het enkel aangesloten gehad op m'n laptop voor het draaien van muziek (thuisgebruik).

Nu wil ik ook mijn TV op deze mixer aansluiten maar het is mij niet duidelijk hoe ik dit moet doen. Een goede kennis van me die ik altijd om raad kon vragen in dit soort gevallen ligt in het ziekenhuis dus die ga ik niet lastig vallen. Ik hoop dat er hier iemand is die me kan helpen.

Huidige aansluiting is:
                              Laptop d.m.v. minijack op Line in 1 en 2

Kan ik nu mijn TV aansluiten op mono-L van 3/4 en op mono-R van 5/6 met jackpluggen?
                              Dan vervolgens middels twee splitters de uitgaande 1 verbinden met 3/4
                              en de uitgang 2 met 5/6 zodat ik het volume van Audio naar TV kan schuiven over dezelfde speakers?

Alvast bedankt!

Comment

Working...