gericht geluid...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Melroj
    • Jul 2010
    • 1

gericht geluid...

Hallo audiofreaks,

Ik heb een bijzonder moeilijke vraag welke ik jullie wil voorleggen, in de hoop dat het jullie bekend voorkomt of mij verder kunnen helpen.

Ik zou graag een speaker bouwen welke een zeer gericht geluid kan produceren. Waarmee ik over een afstand van +/- 150meter op een oppervlakte van 1 m3 kan richten.

Daarmee moet het natuurlijk behoorlijk hard klinken over die afstand...

Iemand enig idee hoe of wat ik kan doen???
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Dan moet je dit bouwen:
    SB-1 : Parabolic Long-Throw Sound Beam
    En dan zit je nog maar op een afstraling van 10x10°

Comment

• MusicXtra
      • Feb 2006
      • 9316

Gewoon een klein speakerkastje bouwen en een kabel van 150 meter kopen.
      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Stevengos
        • May 2010
        • 106

Hey Melroj,

Welkom op het forum. 't is wel een leuke opgave, en had het ook al wel eerder (ergens anders) gezien. Ik was er ook niet gelijk op gekomen, maar had het op discovery ook al voorbij zien komen. Leuk om naar te kijken, maar om er zelf zo eentje te bouwen lijkt me nog niet echt mogelijk voor de gewone burger.
        Voor de rest kan ik je niet echt verder helpen. (verdere info over de LRAD staat op deze site, pas op is wel engels! :P)

PS: ik neem aan dan je het over een oppervlakte hebt van 1 m², want ik vind het zeer knap jij rekent met oppevlaktes met drie dimensies
        Last edited by Stevengos; 17-07-10, 02:25.
        De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• BJD
          • Oct 2007
          • 771

Het geluid moduleren op een ultrasone golf wordt ook bij Sennheiser toegepast in de Sennheiser Worldwide - Audiobeam
          Wederom: dit zijn technieken die je niet even als consument in een houten kastje namaakt.

Comment

• petervanbeek
            • Jul 2010
            • 1

Hoi Melroj,

Voor musea en retailomgevingen verkoop ik zulke speakers, en voor zover ik weet is 150 meter wel een enorme afstand om te overbruggen, zeker als meerdere frequenties wilt gaan werken. De kleinste variant die ik heb is een speaker van 17x31 cm, de haalt zo'n 65 meter op een frequentie van 1000 Hz. Maar met deze afstanden gaan wel externe factoren een rol spelen (wind, luchtdruk, omgevingsgeluid, enz.). Daarom garandeer ik ook een effectiefbereik van 15 meter en 25 meter met een dubbele. Op deze afstanden, zelfs in de buitenlucht, kan je gewoon muziek en stemmen uitzenden. Daarnaast zal de golf ook gaan uitzetten naarmate de afstand groter wordt. Je moet haast dus haast in nano-technologie gaan denken om op 150 meter een bereik van 1 m2 te hebben :-).

Ik kan je nog veel meer vertellen over de techniek e.d. Mocht daar interesse in zijn.

Groet,
            Peter
            Last edited by moderator; 17-07-10, 12:33. Reason: defenitie van een forum?!?

Comment

• HR Soundproductions
              • Oct 2005
              • 650

Ben eigenlijk wel benieuwd voor welke specifieke toepassing de TS dit wilt gaan gebruiken???

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

ik dacht aan een "geluidspistool" bij het lezen van dit topic:

De Amerikanen zijn er in geslaagd om een nieuw wapen te maken wat relschoppers en amokmakers tegen gaat. Het gaat om een geluidskanon wat op één persoon een krachtig geluidsstraal kan afschieten, en de omstanders hebben geen last van het geluid. Het geluid is niet schadelijk, maar klinkt op zijn zachtst gezegd tandenknarsend.

maar idd, waar hoe en wat?

Comment

Working...